2 460 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
BVP NIBE Fighter 1210
Om BVP NIBE Fighter 1210, 8,5 kW, installerad 2002.
Kompressorn stack redan 2008. Garantin hade förstås gått ut,
men NIBE borde ha tagit något ansvar för denna, skamligt
korta livslängd. NIBE avvisade omedgörligt skriftligt krav på
någon ersättning, typ självrisken i hemförsäkringen.
Befintligt dykrör för spetsvärmepatronen hade läckt en aning
redan från början, utan att jag kunnat lokalisera läckaget.
NIBE skickade nytt dykrör, som lär gå på futtiga 100-lappen
i serietillverkning.
Efter byte av kyldel (kompressor, förångare, kondensor)
har BVP nu tuffat i 12 år (p. p.).
På min fråga till fackmannen som bytte kyldelen, om vad man
kunde vänta sig härnäst, blev svaret: "Växelventilen brukar hålla
bara några år". (Den sköter fördelningen värme / varmvatten).
Den funkar faktiskt fortfarande, och ingen annan störning har
drabbat mig heller. (också p. p.). [Ni känner ju till "Murphy´s Law",
som gäller alltid: "Ju längre det har fungerat, desto närmare ........"].
Frågor till läsarna:
¤ Vilka erfarenheter har ni av NIBE som leverantör och den aktuella
och liknande modeller av BVP ?
¤ Har NIBE fortfarande kolvkompressor också i nya VP ?
¤ Det sägs att alla andra tillverkare har scroll- ?
¤ Är det sant att scroll- har livslängd överlägsen kolv- ?
Kompressorn stack redan 2008. Garantin hade förstås gått ut,
men NIBE borde ha tagit något ansvar för denna, skamligt
korta livslängd. NIBE avvisade omedgörligt skriftligt krav på
någon ersättning, typ självrisken i hemförsäkringen.
Befintligt dykrör för spetsvärmepatronen hade läckt en aning
redan från början, utan att jag kunnat lokalisera läckaget.
NIBE skickade nytt dykrör, som lär gå på futtiga 100-lappen
i serietillverkning.
Efter byte av kyldel (kompressor, förångare, kondensor)
har BVP nu tuffat i 12 år (p. p.).
På min fråga till fackmannen som bytte kyldelen, om vad man
kunde vänta sig härnäst, blev svaret: "Växelventilen brukar hålla
bara några år". (Den sköter fördelningen värme / varmvatten).
Den funkar faktiskt fortfarande, och ingen annan störning har
drabbat mig heller. (också p. p.). [Ni känner ju till "Murphy´s Law",
som gäller alltid: "Ju längre det har fungerat, desto närmare ........"].
Frågor till läsarna:
¤ Vilka erfarenheter har ni av NIBE som leverantör och den aktuella
och liknande modeller av BVP ?
¤ Har NIBE fortfarande kolvkompressor också i nya VP ?
¤ Det sägs att alla andra tillverkare har scroll- ?
¤ Är det sant att scroll- har livslängd överlägsen kolv- ?
Vissa av modellerna har gått över till scroll, men nog finns någon kolv kvar. På f1255 är det en rotationskompressor på 6kw, men på 3-12 är det scroll, och 4-16 likaså.
Sen har Nibe haft på 1245 modellen kolv upp till 10kw, sen scroll, men jag bytte kompressor på en 8kw i höst, och utbyteskompressor kom som scroll.
Vad som lever längre kan jag inte med säkerhet svara på, en scroll har mindra rörliga delar än en kolv, effektmässigt är det väl inga större skillnader, kanske scrollen är lite vassare, men kolven har funnits med länge.
Sen har Nibe haft på 1245 modellen kolv upp till 10kw, sen scroll, men jag bytte kompressor på en 8kw i höst, och utbyteskompressor kom som scroll.
Vad som lever längre kan jag inte med säkerhet svara på, en scroll har mindra rörliga delar än en kolv, effektmässigt är det väl inga större skillnader, kanske scrollen är lite vassare, men kolven har funnits med länge.
Klicka här för att svara