Hej.

Vi kikar på en fastighet där det finns två bostadshus. Det ena har bergvärme från 2012, det andra en gammal olja/elpanna som behöver bytas ut. När bergvärmen installerades i ena huset borrades även ett borrhål för framtida bergvärme i andra huset (ingen har bott där på ganska många år). Logiskt är då att nyttja det och installera bergvärme även där.

Vad är fördelningen av kostnaderna när man installerar bergvärme? Är borrhålet en stor andel av kostnaden eller är den försumbar? Detta är givetvis viktigt för att kunna beräkna investeringskostnaderna i fastigheten för att kunna avgöra om och vilket bud man lägger.

Tack på förhand!

Säg att bergvärme kostar ca 150 tkr. Då skulle jag säga ~60 tkr för borrhålet och ~90 tkr för värmepumpen. Priset för bergvärme kan dock variera en hel del om man t.ex. har ett mycket stort hus kan det dra iväg uppåt 200 tkr.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
B
hur djupt är hålet? det gäller att de inte snålade när de borrade, men har du nu ett hål så använd det.

H
När jag borrade så var kostnad för hålet 19000.
Borrade 160 m.
Nådde berg direkt.
Kostnad drar fort iväg om det är en bit till berg.

totalt för mig var 120000.
Så 99000 för pump och installation.
Då tog de bort den gamla pannan med.
Gjort dock för 5 år sedan så priset har gått upp.
En del gick på rot med.

Borrhålet är halva kostnaden grovt räknat. Kolla om de installerade slangpaketet när de borrade, annars tillkommer den kostnaden. Finns det borrhål så är bvp med installation max 100 tusen. Kolla samtidigt hur många radiatorer du behöver byta.

richardtenggren
De första metrarna är vanligtvis dyrast då foderröret kostar typ 3000kr a 6m, sedan tillkommer ringkrona(det finns flera system, men gissar att detta är vanligast).

Sen förstod jag det som att man kunde räkna på ca 225 kr/m enligt min installatör, gissar att moms tillkommer på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.