Hej!
Jag försöker lära mig lite om nya husets varmvatten och uppvärmning. (Det är vattenburen värme)
Tänkte fråga vad den vänstra enheten i bilden, (lite mindre och rund) har för funktion?
Det sitter en tempraturmätare på röret till den enheten, vad ger den för information?
till skillnad från frontpanelen på den större enheten som anger varmvattentemperaturen i den.
Den anger ofta ca.55 grader, kan jag få ut ca 55 grader i kranen då? Tycker det inte känns så varmt vattnet när jag spolar varmvatten.
(Har inte omsatt så mkt varmvatten senast månaderna)

• Värmesystem med en större enhet med frontpanel och en mindre rund enhet med temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Tanken till vänster är en volym/arbetstank vilket ger bättre gångtider på systemet (ökar volymen vatten värmepumpen arbetar med). Denna är alltså till för uppvärmningen av huset och inte ditt varmvatten.

Om det står att ditt varmvatten är 55 grader men att du inte får ut speciellt varmt vatten i kranen tyder på att du får justera blandventilen till varmvattnet. Blandventilen blandar ut ditt varmvatten från varmvattenberedaren med inkommande kallvatten för att förhindra skollning. T ex vill man gärna ha varmvattets temperatur på ca 60 grader för att minska risken för legionella men man vill inte ha 60 grader ut ur duschen och bli skollad.

• Gilla
90rammar
  • Laddar…
Jag bytte blandningskranen på en Nibe 360p nyligen då den inte gick att stänga fullt, med halvljummet varmvatten som resultat. Pannan var ca 17år. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om kranen är stängd och temperaturen i tanken är högre än vad kranen levererar.

Tack för svaret!
Så är troligtvis vattnet i arbetstanken också 55grader? Håller arbetstanken det uppvärmt i den?
Ibland visar termometern mellan enheten endast ca. 30 grader.
Rekommenderar du att höja till 60grader på displayen istället för 55?

Krokben
90rammar 90rammar skrev:
Tack för svaret!
Så är troligtvis vattnet i arbetstanken också 55grader? Håller arbetstanken det uppvärmt i den?
Ibland visar termometern mellan enheten endast ca. 30 grader.
Rekommenderar du att höja till 60grader på displayen istället för 55?
Nej nej det hoppas jag inte. Om du inte har väldigt små radiatorer som behöver riktigt varmt vatten. Varmvattnet sitter i den högra "tanken". Just värmepumpar brukar ha sitt varmvatten på ca 50-55 grader och ha en automatisk legionellakörning varannan vecka så vattner går upp till ca 70 grader en stund så då behövs det inte. Låt den biten vara ;)

• Gilla
90rammar
  • Laddar…
Okej, bra. Denna pump var från 2008, tror du den har denna automatiska körning eller något man behöver göra manuellt på äldre pumpar?

Ungefär vart på enheten sitter denna ventil som kan behöva justeras/bytas?

Bästa svaret

Krokben
90rammar 90rammar skrev:
Okej, bra. Denna pump var från 2008, tror du den har denna automatiska körning eller något man behöver göra manuellt på äldre pumpar?

Ungefär vart på enheten sitter denna ventil som kan behöva justeras/bytas?
Du behöver inte vara orolig. Rädslan för legionella är dessutom lite överdriven. I ett vanligt hushåll där man använder varmvatten regelbundet så är legionella vid 50-55 grader ett ickeproblem. Exakt vart blandventilen sitter på just din värmepump vågar jag inte säga, så här ser en blandventil ut
2968.jpg

Själva plåten i fram på värmepumpen är oftast avtagbar, lyft av den och titta där!

• Gilla
90rammar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.