Hej

jag undrar vad fl. faktor värme står för i servicemeny optimum på thermia värmepump. Undra vad som händer om man nu vill ändra detta värde?

/Isaac

• Display på en Thermia värmepump som visar servicemenyn med flera parametrar inklusive FL. FAKTOR VÄRME.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något med flödesvakt , att det är som det ska, Hittar bara F. Har du manualen så ska det stå i den.

J jonaserik skrev:
Något med flödesvakt , att det är som det ska, Hittar bara F. Har du manualen så ska det stå i den.
Ok, då får jag kolla på det när jag kommer hem.
Tack för svar.

J jonaserik skrev:
förstår jag rätt så är det hur mycket den ska påverka flödet kontra värme?

Svar nej , den har bara till uppgift att känna om ett flöde finns. Tror inte att att det är så i en VP att den ger signal om ett visst givet vid visst tillfälle och ställer om kompressorns fart. I datorn på VP så räknas det bara ut i någon parameter som ges via delta T. det finns flödesgivare som ska hålla ett vist flöde mot en pump/motor men gäller då bara att det ska finnas ett bestämt flöde mot något. En sådan konstruktion har en parameter som ställs in för att konstanthålla ett mera exakt flöde.

Edit . Du får kolla om pumpen styrs via VP , det är bara blaj att göra så. Men dom tycker att det är bra, kan så vara men hur går det med elementen längst ut i slingan om flödet avtar när mindre värme ska göras, tja det är frågan som inte har besvarats av någon tillverkare. I ett 2 rörsystem kan det kanske fungera då alla element ligger paralellt. Vad händer i ett 1-rörs då när alla ligger i serie och samma vatten ska gå igenom allt och värma, det lär bli rätt svalt i slutändan .när flödet inte orkar fram med temperaturen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.