7 656 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Luft/luftvärmepump och "Mjukel"
Men om jag nu inte upplever att det blir jämn värme, alternativt att jag inte vill ha jämn värme överallt (min grabbgrotta bör vara lite svalare, men inte kall) så måste det väl funka att sätta givaren på max (N+3) och ställa radiatorerna separat?electroluxaren skrev:
Hej Electroluxare, du verkar kunnig på området, vilka 3 kablar flyttar man för att gå förbi systemet?electroluxaren skrev:Hej
fantastiskt att detta finns kvar!
Mjukel var ju en produkt av energikrisens värsta år.
systemet är lika enkelt som genialt.
hela vitsen vara att delar av systemet kopplades in vid olika tillfällen och möjlighet till nattsänkning.
den stora vinsten var komforten för husägaren, istället för att låta termostaterna på varje element reglera individuellt med max effekt eller ingen effekt styrde man nu grupper av element med gemensam termostat och "traktade" ut effekten varvid elementen inte blev glödheta, därav namnet mjukel. detta skulle totalt då även minska det totala energiåtgången på bostaden. en del system kompletterades med tidtariffstyrning bla varvattenberedare och möjlighet att el leverantören kunde fjärrstyra husets energiförbrukning tex när stora industrier var igång.
Men alla system har en svaghet och detta är relä-styrningen. reläerna slets kraftigt och bytes efterhand inte ut så eventuellt är ditt system tagit ur bruk för att det inte fungerar.
systemet har även en eller flera innegivare som du kanske inte har hittat.
Om styret är helt -vilket inte alltid är fallet kan man ju bygga om relä-enheten till modernare snitt annars är det bara att
ta bort hela mjukel enheten vilket inte är svårt då man egentligen bara flyttar tre kablar.
regleringen sker då på dina termostater på varje element om de nu fortfarande fungerar
Mvh Tom
Klicka här för att svara