P
Något är nog lite knas.. För returvatten bör vara svalare än framkommande..
 
Skånepöjk
Det är den här som ger ifrån sig ett högt dunkande ljud.
Verkar vara en ESBE shuntventil
Det har den aldrig gjort förut under de 3 åren vi bott i huset...
 
  • ESBE shuntventil monterad på rör vid en vattentank, orsak till dunkande ljud enligt husägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fastnade också på värmekurvan, 5 gr. vid -5, 0, +5 ger ingen värme, kan värmepumpen varit i drift med varmvatten när du fotade av den?
 
Skånepöjk
Såhär låter shunten (ESBE)
Funderar på ifall det är den som har gett upp. Går inte att manuellt manövrera den heller. Men den är isfl ”fast” i fullt öppet läge, det borde ju vara bra...?
Eller då kanske problemet är att den shuntar i kallt vatten för mycket, fasiken får nog försöka få tag i en rörmokare som kan komma ut i veckan... 13 grader på nedervåningen nu, inte optimalt med en 1 åring hemma... blir mycket elda nu
 
Redigerat:
Skånepöjk
P Plutus skrev:
Jag fastnade också på värmekurvan, 5 gr. vid -5, 0, +5 ger ingen värme, kan värmepumpen varit i drift med varmvatten när du fotade av den?
nej ingen öppen kram eller så när jag fotade
 
Går inte ratten på shunten att dra ut ca 0.5 cm... isofall kan du förmodligen reglera den manuellt. Man brukar få ta i liite...
 
Skånepöjk
V Vector skrev:
Går inte ratten på shunten att dra ut ca 0.5 cm... isofall kan du förmodligen reglera den manuellt. Man brukar få ta i liite...
Jo har testat att dra ut knappen och den åker ut som du säger men den sitter tamefan stenhårt. Är rädd att någon plastdel ska gå sönder om jag tar i för mycket
 
... ja då är väl shunten som är för trög för shuntmotorn att dra runt. Då måste du isofall demontera shuntmotor och vrida shunt för " hand"
 
Maskintok skrev:
Något är nog lite knas.. För returvatten bör vara svalare än framkommande..
Framledningen är ju varmare än returen. Hur kan du säga att returen är varmare? Första värdet är är-värdet, inom parenteserna är bör-värdet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Nä jag har inte sagt att returvatten ska vara varmare än framkommande..
 
Skumma värden på den pumpen, 2 plusgrader ute och den vill ha framledningstemp 49 grader vid denna utetemp.
Då kan inte din VP klara av att värma huset vid -5 ute?
Är kåken väldigt dragig?
Sedan sitter nog din växelventil fast och det är förklaringen till att det inte går fram värme till raddarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skånepöjk
Problemet ”löst”

shuntventilen hade fastat och fick ta en polygrip för att lossa på den...
Nu blir huset varmt igen.
Blir till att byta shuntventilen till veckan!
Tack för tipsen och hjälpen!
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Michelrörmokaren Michelrörmokaren skrev:
Testa att rensa snuts filtret...
Problemet är ju löst redan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.