V Vector skrev:
Så länge gradminuterna på är på plus så startar inte vp att göra värme utan antingen står stilla eller gör vv om behov finns. När vv temp har kommut upp i stopptempratur så ska den förhoppningsvis vara nöjd med vv ett tag å jag förmodar om man tittar på bilderna att om vv är 40 grader att vv inte har kommit upp i stopptemp
gradminuterna är just nu på 85. Så, jag kan inte få den att starta värmen vid detta värde?
 
Veritas82 Veritas82 skrev:
gradminuterna är just nu på 85. Så, jag kan inte få den att starta värmen vid detta värde?
Du kan tvångsänka gradminuterna, men de ska ticka neråt av sig själv. Kompressorn startar som standard vid -60 GM.
Vad står det nu under serviceinfo? Beräknad framledning och framledningstemp 1?
 
L lordi skrev:
Du kan tvångsänka gradminuterna, men de ska ticka neråt av sig själv. Kompressorn startar som standard vid -60 GM.
Vad står det nu under serviceinfo? Beräknad framledning och framledningstemp 1?
beräknad framledning 1 , 44,8 C
Framledningstemp 1 (BT2) 37,2 C
 
L lordi skrev:
Du kan tvångsänka gradminuterna, men de ska ticka neråt av sig själv. Kompressorn startar som standard vid -60 GM.
Vad står det nu under serviceinfo? Beräknad framledning och framledningstemp 1?
 
  • Display av värmesystem som visar temperaturer och status för varmvatten och kretslopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av klimatsystem med temperaturvärden och serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser det ut som den är igång och GM tickar neråt, men den gör varmvatten nu. Observera så att VARMVATTENLADDNING stiger. När den är uppe i stopptemp (brukar vara strax över 50 grader) så ska den växla över till värme
Kolla att det står AUTO under meny 4.2
Kolla också vad det står under 4.9.2 under stopp av värme
 
L lordi skrev:
Du kan tvångsänka gradminuterna, men de ska ticka neråt av sig själv. Kompressorn startar som standard vid -60 GM.
Vad står det nu under serviceinfo? Beräknad framledning och framledningstemp 1?
nu!!! Så :) jag vet knappt varför. Kan det vara att jag sänkte GM ”aktuellt värde” till -60? Fast nu står det i och för sig - 139. Funkar gör det i alla fall
 
  • Digital display med menyalternativ för värmepumpsinställningar, lyser med grönt ljus nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Veritas82 Veritas82 skrev:
nu!!! Så :) jag vet knappt varför. Kan det vara att jag sänkte GM ”aktuellt värde” till -60? Fast nu står det i och för sig - 139. Funkar gör det i alla fall
Bra! Gradminutrarna ändrar sig hela tiden. Det är en faktor som beräknar hur stort värmeunderskott du har. Om det saknas t ex 2 grader i framledning under 10 minuter, så blir det 2x10= 20 gradminuter mindre. Utgångsläget är +100 GM
Normalt startar kompressorn vid -60 GM om ingen har ändrat
 
  • Gilla
Veritas82
  • Laddar…
L lordi skrev:
Bra! Gradminutrarna ändrar sig hela tiden. Det är en faktor som beräknar hur stort värmeunderskott du har. Om det saknas t ex 2 grader i framledning under 10 minuter, så blir det 2x10= 20 gradminuter mindre. Utgångsläget är +100 GM
Normalt startar kompressorn vid -60 GM om ingen har ändrat
stort, stort tack för hjälpen kungen!!!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Veritas82 Veritas82 skrev:
stort, stort tack för hjälpen kungen!!!
Det var så lite. Håll lite koll på temperaturerna så att den verkligen orkar värma upp varmvattnet också. Bara så att vi inte har något annat knas. :)
 
  • Gilla
Veritas82
  • Laddar…
C
Om det fortsätter att strula kan man fundera över en fabriksåterställning. Finns i servicemenyn. Den verkar ju inte särskilt väl intrimmad ändå just nu så det är nog ingen större förlust av inställningar. Notera att det inte är användaråterställning, utan just i servicemenyn. Sen sätta ny kurva enligt handboken.
 
  • Gilla
Veritas82
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det var så lite. Håll lite koll på temperaturerna så att den verkligen orkar värma upp varmvattnet också. Bara så att vi inte har något annat knas. :)
 
C cffol skrev:
Om det fortsätter att strula kan man fundera över en fabriksåterställning. Finns i servicemenyn. Den verkar ju inte särskilt väl intrimmad ändå just nu så det är nog ingen större förlust av inställningar. Notera att det inte är användaråterställning, utan just i servicemenyn. Sen sätta ny kurva enligt
handboken.
tack för tips
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.