Hej !
Har en elpanna idag NIBE EVC 150 som snart verkar ha gjort sitt.
Frågan är om jag borde kika på en luft/vatten anläggning istället eller köpa en ny elpanna, vad tycker folket ?

Tycker inte att den pannan jag har idag är vidare dyr i drift så kanske är värt att bara byta ut den mot en modernare då min är från 1980. Månadsförbrukningen denna kalla vinter har legat på ca 2700kw/h på kåken som är ca 160kvm
 
Jag har också bara en elpanna i dagsläget och har räknat lite på återbetalningstid e.t.c.
Fick fram att av 19000kWh (ungefärlig årsförbrukning) är ca 10-12000kWh för uppvärmning och VV
Räknar med att minst kunna halvera detta och med ett elpris på runt 1kr/kWh (område 4) så sparar jag ca 6000:- per år.
Sen är det bara att räkna på prisskillnaden mellan en ren elpanna och hur mycket mer än VP skulle kosta.
Man kan också lägga in att elpriserna antagligen lär öka framöver. Fler elbilar som ska laddas och industrier som ställer om och förbrukar mer el.
Sen har jag ju nackdelen av att bo i prisområde 4 så vi betalar rejält mycket mer än i prisområde 1 och 2.

Skulle min elpanna ge upp idag hade jag utan tvekan installerat en VP.
Tror den kommer betala sig i slutändan
 
Dede77 Dede77 skrev:
Jag har också bara en elpanna i dagsläget och har räknat lite på återbetalningstid e.t.c.
Fick fram att av 19000kWh (ungefärlig årsförbrukning) är ca 10-12000kWh för uppvärmning och VV
Räknar med att minst kunna halvera detta och med ett elpris på runt 1kr/kWh (område 4) så sparar jag ca 6000:- per år.
Sen är det bara att räkna på prisskillnaden mellan en ren elpanna och hur mycket mer än VP skulle kosta.
Man kan också lägga in att elpriserna antagligen lär öka framöver. Fler elbilar som ska laddas och industrier som ställer om och förbrukar mer el.
Sen har jag ju nackdelen av att bo i prisområde 4 så vi betalar rejält mycket mer än i prisområde 1 och 2.

Skulle min elpanna ge upp idag hade jag utan tvekan installerat en VP.
Tror den kommer betala sig i slutändan

Tack för svar !
 
Men man behöver tänka till var i landet man bor och hur kallt det kan bli där innan man skaffar luftvattenvärmepump och väljer modell. Likaså behöver man koll på vilken framledningstemperatur i värmesystemet som behövs när det är som kallast den kallaste vintern för att klara att hålla 20°C inne.
 
J Josth skrev:
Men man behöver tänka till var i landet man bor och hur kallt det kan bli där innan man skaffar luftvattenvärmepump och väljer modell. Likaså behöver man koll på vilken framledningstemperatur i värmesystemet som behövs när det är som kallast den kallaste vintern för att klara att hålla 20°C inne.

Förstår det, antar också att det kanske är mer som kan krångla på en Luft/vatten pump än en simpel elpanna.
 
Jo precis. En el-panna kan fungera i 30-40 år med bara någon mindre service medans en luftvattenvärmepump får man räkna med 20 år på innan det är dags för en ny. Men om utedelen havererar kan man oftast köra vidare med innerdelen som en el-panna om man vill.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.