P
Hej,

jag kan typ inget om värmepumpar.

Har en 26kwh thermia robust eco (sjövärme) och bundit elen två år till. Förbrukningen ligger på ca 36000 kWh.

Tänker att sen blir det timmdebitering. Kan man sätta in en vanlig varmvattenberedare som man värmer på natten till 80 grader och mata in i värmepumpen. Antar att värmepumpen inte behöver starta på rätt många timmar.

känns lättare att styra en simpel varmvattenberedare än värmepumpen och sen är väl inte vvp bra vid höga temp. Lågt cop.

men som sagt, jag är helt kass på detta.

Nr. 1, du måste ha timdebitering för att det ska göra skillnad
nr 2. elen på natten måste vara mindre än 25% av dagpriset för att det ska göra skillnad.
nr 3 . du behöver stora mängder vatten för att ackumulera värme till hus, 300 liter räcker inte långt
Med det sagt så kan det vara en bra grej, om värmepumpen behöver elpatron för att klara värmen när det är kallt, men det behövs lite styr som kan hantera det

P
P Plutus skrev:
Nr. 1, du måste ha timdebitering för att det ska göra skillnad
nr 2. elen på natten måste vara mindre än 25% av dagpriset för att det ska göra skillnad.
nr 3 . du behöver stora mängder vatten för att ackumulera värme till hus, 300 liter räcker inte långt
Med det sagt så kan det vara en bra grej, om värmepumpen behöver elpatron för att klara värmen när det är kallt, men det behövs lite styr som kan hantera det
Ja, självklart behöver jag timmdebitering.
Tänker lika bra att förbereda sig nu.

jag tänker att det krävs en kontaktor och nån puck, sen in i home assistant.

men värmepumpen är bra dimensionerad. Men ponera att jag får in en 300l varmvattenberedare som jag värme när elen kosta 20 öre och på dagtid kostar det 400 öre.
Det borde väl vara bra och hjälpa till.

vad tycker vp om att få in 80gradigt vatten? Går gradminuterna upp en massa och räknas ner tills den startar igen? Försöker läsa på hur det funkar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.