3 001 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Byta rörisolering på bergvärmepumpens köldbärare
Hej alla kunniga! Rörisoleringen på köldbärarledningara till vår BVP är död och behöver bytas. Serviceteknikern var totalt ointresserad och sa att det får vi göra själva, så nu får vi väl försöka oss på det. Därmed har jag några frågor:
Jag hittar något som heter Elastomer Solar på Bauhaus. Är det rätt sorts produkt?
Vad vi har förstått ska man stänga av pannan, ta bort gammal isolering och vänta tills all kondens har torkat och rören blivit såpass varma att det inte bildas ny kondens. Sedan sätter man helt enkelt på ny isolering och tejpar skarvar m.m. (med tejp av samma märke) så att det blir helt tätt. Har vi uppfattat det rätt? Finns det något mer vi bör tänka på?
Hur fel kan det bli om vi gör fel? Dvs borde vi hitta någon mer engagerad servicetekniker som kan tänka sig att faktiskt utföra den service vi ber om?
Vi har inte tumme mitt i handen, men VVS brukar vi normalt tillkalla proffs för.
Jag hittar något som heter Elastomer Solar på Bauhaus. Är det rätt sorts produkt?
Vad vi har förstått ska man stänga av pannan, ta bort gammal isolering och vänta tills all kondens har torkat och rören blivit såpass varma att det inte bildas ny kondens. Sedan sätter man helt enkelt på ny isolering och tejpar skarvar m.m. (med tejp av samma märke) så att det blir helt tätt. Har vi uppfattat det rätt? Finns det något mer vi bör tänka på?
Hur fel kan det bli om vi gör fel? Dvs borde vi hitta någon mer engagerad servicetekniker som kan tänka sig att faktiskt utföra den service vi ber om?
Vanliga vatten- och värmeledningar skulle jag inte vara så rädd för att isolera själv, men bergvärmens köldbärare är ibland minusgradig på vägen ut. Kondensen fryser på de ställen där isoleringen är död, och isoleringen är död för att kondensen fryser. Därför tänker jag att man kanske måste göra lite extra rätt 
D Dilato skrev:
Klicka här för att svara