Hej.
Jag blir inte riktigt klok på min bergvärmepump.
Jag håller på att experimentera inför stundande vinter med tillhörande elpriser.
Jag har en Nibe F1245.
Jag har ställt ”grundtempen” på 17 grader.
Sen olika schemaläggningar beroende på tid på dygnet mellan 15-19 grader.
När jag gick och la mig igår kväll så visade det att det var 22 grader i huset på rumsgivaren. Har bara en som sitter i hallen.
det har varit 8 grader cirka ute inatt.
Nu på morgonen visar givaren att det är 21 grader!
Det borde väl inte vara möjligt att en villa från -68 utan någon tilläggsisolering och med gamla fönster/dörrar håller värmen så pass bra att det bara släpper 1 grad?
Likadant varmvattnet. Har ställt in den på schemaläggning att den inte ska producera varmvatten exempelvis mellan 09-16. Men jag har nog aldrig sett den gå under 44 grader?
Och är det inte någon symbol eller dylikt på den menyn med bild på bergvärmen i menyn som ska ha ett rött streck över om det är någon av grejorna som inte går för tillfället?
För den ser jag nästan aldrig heller.
Blir som sagt inte klok på det.
Vad missar jag?
Vänligen,
Andreas