Allt som kommer från installatören i detta fall låter relevant och genomtänkt, verkar vara en toppenbra rörgubbe du har hittat @Axel Svensson - fortsätt med den gubben!

Finns ingen anledning att tvivla på de kalkyler han presenterat. Business caset är inte toppenbra för att borra djupare. Men, om inte budgeten verkligen är maxad skulle jag ändå lägga på 10-15kkr för att få ett djupare hål. Det kompenserar för ett sjunkande grundvatten i framtiden, det ger lite bättre verkningsgrad, lite större frihet om byggplanerna ändras. Skitsamma om det inte betalar sig, se det som en försäkring.

Å andra sidan, jag tycker röris har visat att du kan sova gott med den anläggning som föreslagits också, så behövs de sista slantarna i en annan ficka så kommer ju det också att fungera bra.

För egen del önskar jag att mitt 160m hål (ursprungligen 145m aktivt) som nu 20 år senare är ett par grader svalare var just 190-200 meter. Det skulle ge mig större frihet när jag nu byter värmepump inom ett par år. Hade vi gått mot kallare och längre vintrar hade jag nog fått borra ett hål till vid nästa pumpbyte, nu är det ju tvärtom och det kommer gå att köra vidare med de 7kW jag har idag helt utan elpatron.

• Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Håller med Mathias.
Byter pump idag (bokstavligen), hade +2 på KBin med förra pumpen. Med nya lär det krypa ner mot närmare nollan gissar jag.
180 meter borra, 0-1 meter till berg oklart hur många meter som är aktivt, 160? Kanske..
Hade gärna haft 220 meter +4 på KBin.

A Axel Svensson skrev:
Hej,
Har idag en Elpanna som gör åt 28.500kwh/år.
Väljer mellan bergvärme 163k och luft vatten 147k.
Lutar åt Bergvärme.

Tar tacksamt emot synpunkter på offerten jag bifogat.
Fråga: komplett enegibrunn 150m. Vad händer om de behöver borra 190m? Står inget om det i offerten. Enbart mer foderör.
Vet du eller någon annan vad själva pumpen kostar? (omöjligt att hitta på nätet) Jag har en offert på en Calibra 12 + Vent med 220m borrhål på 255k. Tycker det känns lite saftigt när jag läser om din offert. Kanske någon annan som har en rimlighetsuppfattning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.