3 388 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Borrhål - vad betyder allt detta?
Hej,
Är novis på värme och pumpar.. I vårt hus installerades det en IVT 495 i samband med husbygget 2007.
Ett borrhål gjordes... men vad betyder allt detta, är det bra borrat utifrån min pump?
Ser att vissa hus har kortare hål medans andra har uppåt 160m, ett hål är tom på 300m en km från mig.
Från SGU's sida:
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20071030
Vattenmängd (liter/timme) 2000
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20071030
Totaldjup (m) 100
Jorddjup (m) 10
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 12
Stålfoderrör till (m) 12
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning SPRICKA VATTEN 43 M
Är novis på värme och pumpar.. I vårt hus installerades det en IVT 495 i samband med husbygget 2007.
Ett borrhål gjordes... men vad betyder allt detta, är det bra borrat utifrån min pump?
Ser att vissa hus har kortare hål medans andra har uppåt 160m, ett hål är tom på 300m en km från mig.
Från SGU's sida:
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20071030
Vattenmängd (liter/timme) 2000
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20071030
Totaldjup (m) 100
Jorddjup (m) 10
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 12
Stålfoderrör till (m) 12
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning SPRICKA VATTEN 43 M
IVT 495 är en kombinerad bergvärme- och frånluftvärmepump. Eftersom all energi inte tas från berget så behöver den inte lika djupt hål som renodlade bergvärmepumpar.
Bäst fingervisning om hålets kapacitet får man utifrån temperaturen på inkommande och utgående köldbärare i slutet av värmesäsongen.
Bäst fingervisning om hålets kapacitet får man utifrån temperaturen på inkommande och utgående köldbärare i slutet av värmesäsongen.
Ok ,,, finns det någon grov regel på vad som är bra vid per resp årstid?useless skrev:
Vet du vad vattenmängd/timme har för betydelse?
Jag är även lite nyfiken på vad denna rad innebär:
Likaså om någon kan tipsa var jag kan läsa på om detta?
Antal liter per timme har ingen betydelse för en vanlig energibrunn eftersom man tätar och pluggar hålet vid markytan. Sprickor och rörligt grundvatten är bra eftersom det hjälper till att leda ny energi till berget runtomkring borrhålet.
Klicka här för att svara