Är det någon som vet hur man med hjälp av inställningar eller reglage prioriterar värme till radiatorer istället för golvvärme?
Jag har en nibe f730 med värmeslingor på nedre plan och 2 st radiatorer på övre plan. Till värmeslingorna finns en extern shunt med cirkpump. Ska jag ställa in nåt på den externa cirkpumpen eller på Nibe pumpen?
Anledningen till detta är att jag sänkt värmekurvan i Nibe pumpen och vill att värmen ska upp till elementen för att värma sovrummen medan hela nedre plan kan värmas av en extern separat källa (vill inte stänga av cirkpumpen helt då jag vill behålla cirkulationen). Vet att inställningen 5.1.14 någorlunda leder till det jag vill (om man väljer Radiatorer) men skulle vilja få till prioriteringen ännu bättre.
Jag har en nibe f730 med värmeslingor på nedre plan och 2 st radiatorer på övre plan. Till värmeslingorna finns en extern shunt med cirkpump. Ska jag ställa in nåt på den externa cirkpumpen eller på Nibe pumpen?
Anledningen till detta är att jag sänkt värmekurvan i Nibe pumpen och vill att värmen ska upp till elementen för att värma sovrummen medan hela nedre plan kan värmas av en extern separat källa (vill inte stänga av cirkpumpen helt då jag vill behålla cirkulationen). Vet att inställningen 5.1.14 någorlunda leder till det jag vill (om man väljer Radiatorer) men skulle vilja få till prioriteringen ännu bättre.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Stryp flödet till själva golvvärmeshunten, exakt hur man gör beror på vad det är för golvvärmeshunt.
Ta bild på golvvärmeshunten.
Framledningstemperaturen från värmepumpen måste vara tillräckligt hög för att passa radiatorer.
Ta bild på golvvärmeshunten.
Framledningstemperaturen från värmepumpen måste vara tillräckligt hög för att passa radiatorer.
Ska ta kort på den när jag kommer hem, men det är en sånhär:Demmpa skrev:
https://www.vvsochbad.se/roth-golvv...QkfKoS6ULs9jZYM_qMbGmhFLR6vqmOTBoCWiUQAvD_BwE
Finns 3 olika cirkulationsinställningar/kurvor och 3 hastigheter. Den är inställd på lägst hastighet samt den mittersta kurvan men vet inte om det är optimalt?
Kom precis på att det kanske räcker med att vrida på hattarna till respektive golvslinga för att strypa vattenflödet. Kan tex halvera flödet. Istället för 2l/s (eller vad det nu är för flöde) så skruvar man ner till 1l/s. Dvs halverar trycket till slingorna vilket jag då tycker borde öka värmefläkt till radiatorerna. Nu är de ju justerade enligt nåt protokoll men kan skruva ner trycket per slinga för att nu prioritera radiatorer i och med elpriserna..Demmpa skrev:
Redigerat:
NEJ,
Flödet genom golvvärmeslingorna har inget med flödet genom radiatorerna att göra.
Golvvärmen har en egen cirkulationspump.
Temperaturskillnaden mellan utgående golvvärme och inkommande golvvärme bör vara ca 7° i varje slinga.
Temperaturskillnaden mellan framledningen och returen på varje radiator bör vara ca 10°.
Sen justerar man temperaturen på framledning för att justera hur varmt det ska vara i huset.
Du har en maxtermostat på golvvärmeshunten, den ska du sänka för att få svalare golvvärme.
Flödet genom golvvärmeslingorna har inget med flödet genom radiatorerna att göra.
Golvvärmen har en egen cirkulationspump.
Temperaturskillnaden mellan utgående golvvärme och inkommande golvvärme bör vara ca 7° i varje slinga.
Temperaturskillnaden mellan framledningen och returen på varje radiator bör vara ca 10°.
Sen justerar man temperaturen på framledning för att justera hur varmt det ska vara i huset.
Du har en maxtermostat på golvvärmeshunten, den ska du sänka för att få svalare golvvärme.
Den är sänkt till lägsta läge (20 grader). Men tycker ändå att Nibe pumpen som har kurva 4 inte värmer elementen jämnt. Och tycker att det är konstigt att kurva 4 (som just nu genererar framledningstemp på 30 grader) förbrukar runt 1kwh... dvs 1kwh för att skicka ut 30 grader till 2 radiatorer och 20 grader till golvslingorna.Demmpa skrev:
NEJ,
Flödet genom golvvärmeslingorna har inget med flödet genom radiatorerna att göra.
Golvvärmen har en egen cirkulationspump.
Temperaturskillnaden mellan utgående golvvärme och inkommande golvvärme bör vara ca 7° i varje slinga.
Temperaturskillnaden mellan framledningen och returen på varje radiator bör vara ca 10°.
Sen justerar man temperaturen på framledning för att justera hur varmt det ska vara i huset.
Du har en maxtermostat på golvvärmeshunten, den ska du sänka för att få svalare golvvärme.
30° är lite lågt till radiatorer när det är några minusgrader.
Kurvlutningen justeras om inomhustemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om inomhustemperaturen konstant är hög/låg oberoende av utetemperaturen.
Kurvlutningen justeras om inomhustemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Kurvans parallellförskjutning justeras om inomhustemperaturen konstant är hög/låg oberoende av utetemperaturen.
Såhär ser shunten ut. Är cirkpumpens inställningar optimala eller ska jag byta något?Demmpa skrev:
Menar du denna längst ner? Stryper den alltså hur mycket vatten som går tillbaks till nibe pumpen?Demmpa skrev:
Och så att jag nu förstår tekniken: jag skruvar åt den så att mindre vatten går tillbaka till nibe pumpen vilket i sin tur gör att mindre nytt vatten behövs till värmeslingorna från nibe pumpen? Det här betyder i praktiken att samma vatten kommer cirkulera i värmeslingorna vilket kommer göra det något kyligare i slingorna istället för som det är nu att vattnet värms upp av nibe och tillbaks till slingorna?Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



