Har läst mycket på forumet under åren men detta blir mitt första inlägg. Bara hojta till om något är oklart eller om mer information behövs. Är novis på ämnet så ha tålamod med mig :)

Vi håller på att bygga hus i Genarp i Skåne, förutsättningar; 1,5 plan, ca 150kvm, gjuten platta, vattenburet system, golvvärme bottenvåning och radiatorer ovanvåning, lättbetong (H+H, 300mm), ftx-system.

Ursprungligen skulle det sitta en Nibe F750 i huset men husbyggaren meddelade precis att de (som så många andra) har leveransproblem och inte hinner få hem värmepumpen innan slutbesiktning. För att lösa detta föreslår de att istället montera en luft/vatten värmepump typ Nibe S2125-12 med en värmemodul Nibe VVM 325.

Innedelen VVM 325 kommer att stå på samma ställe som F750 (i vår tvättstuga/groventré i ena hörnet på bottenvåningen av huset) och utedelen S2125 monteras följaktligen på utsidan på samma ställe (vilket blir på gaveln/baksidan av huset). Om vi istället vill vänta på F750 (prel. leverans V5 2023) så monterar de tillfällig varmvattenberedare, tillfälliga elradiatorer samt det de kallar värmesuggor till golvvärme samt radiatorer.

Husbyggaren står för installationskostnader, ritningsändringar och ny energiberäkning, men vi delar på nettokostnaden för mellanskillnaden mellan värmepumparna.

Vad är era tankar, kommentarer, input gällande detta?

Tackar!

Särskilt i Skåne borde det räcka med S2125-8 när huset har FTX(!?) Fin modell. Allt beror på om ni vill ha kompressorn och oljudet ute eller inne i huset.

J Josth skrev:
Särskilt i Skåne borde det räcka med S2125-8 när huset har FTX(!?) Fin modell. Allt beror på om ni vill ha kompressorn och oljudet ute eller inne i huset.
Tackar för input! Anledningen till att det just är en S2125-12 som föreslås är att de har tillgång till en sådan just nu (och kan pussla runt mellan husbyggena).

Ber om ursäkt, jag tror att jag har blandat ihop begreppen, och det borde vara ett FX-system som är i huset (mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning.

Jag har själv FLVP, men jag skulle säga att LVVP är att föredra. En FLVP tar bara tillvara på den värme som finns i huset. Ofta räcker det, men inte alltid. Men en LVVP tillför värme till huset, vilket jag anser vara en fördel.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Välj luft/vatten med den dealen. FLVP är ett dålig kompromiss. Luft/vatten klarar sig längre utan elpatron

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.