Hej Byggahus. Är det någon kring Stockholm som har en luft-vatten värmepump där utedelen är en Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM60VA? I så fall, kan vi komma och lyssna på hur den låter? Vi funderar på att köpa en sådan men det funkar bara om den är så tyst som det sägs. Vi bor i radhus.

Hej! Det är ju då på vintern när den går uppåt max kapacitet som ni ska lyssna då. Brukar låta en del i samband med avfrostningarna generellt om luftvärmepumpar. Kan man undvika att ha den precis utanför ett sovrumsfönster är det bra.

Ja vi kommer inte ha den nära sovrumsfönster men den kommer stå ut mot gångstigen. ca 5 - 6 m rakt över till de andra grannarnas hus. Men den ska vara jättetyst skryter dom om. 45 Db på 1 m avstånd. Det kommer vara en 60 cm häck emellan.

Det låter som det inte kan bli några problem alls med sådana avstånd.

Nej jag tror inte heller det men jag behöver lyssna själv. Har en granne bredvid med som kommer ha utedelen 1 m från sin tomt. Men det är långt ut på framsidan där han inte är mycket och vi ämnar bygga plank emellan, och sätta hus över utedelen med tunna vinklade plankor i spalje över.

D danielronnstam skrev:
Nej jag tror inte heller det men jag behöver lyssna själv. Har en granne bredvid med som kommer ha utedelen 1 m från sin tomt. Men det är långt ut på framsidan där han inte är mycket och vi ämnar bygga plank emellan, och sätta hus över utedelen med tunna vinklade plankor i spalje över.
Hur gick det?
Kan säga att hade jag haft granne hade jag fått plocka ned min vid minusgrader. Låter väldigt mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.