Hej, jag har en cirkulationspump som låter och vibrerar och ljudet fortplantar sig via rören till elementen.
Cirkulationspumpen är en del av en luft/vatten värmepumpsystemet.
- Jag undrsr om det finns någt man kan göra åt saken eller är det bara byta som gäller?

Jag har släppt ut lite vatten via skruven i mitten och det kom ut lite smutsigt vatten. det hjälpte något men inte fullt ut.

H Hborg skrev:
Hej, jag har en cirkulationspump som låter och vibrerar och ljudet fortplantar sig via rören till elementen.
Cirkulationspumpen är en del av en luft/vatten värmepumpsystemet.
- Jag undrsr om det finns någt man kan göra åt saken eller är det bara byta som gäller?

Jag har släppt ut lite vatten via skruven i mitten och det kom ut lite smutsigt vatten. det hjälpte något men inte fullt ut.

• Cirkulationspumpsmärke WILO, teknisk etikett, kopplingar, isolering i bakgrunden, uppbyggnad av tryckökande system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte sprutar vatten om du tar bort centrumskruven så kolla med ficklampa att axeln snurrar för bara för det låter är det inte säkert att axelnsnurrar så ta en skruvmejsel och försök snurra igång den igen om det inte helt gett upp.

Det sprutar mycket vatten tyvärr. går det att renovera en pump eller är det bara att köpa en ny som gäller?

Jag hade just en sån i vår IVT Jordvärmepump.
Även den sprutade vatten där ur.
Då jag behövde byta kopplingarna som sitter runt cirkulationspumpen så körde jag till rinkaby rör och passade på att köpa en ny pump. Enligt killen bakom kassan så behövde det inte betyda att den var kass, han påstod sig ha jobbat med IVT-pumpar innan så i så fall borde han ha koll tänker jag.

Man kan plocka isär motorn/rotorn ur höljet och rengöra allt med mild tvållösning. Hjälper ibland.

• Instruktioner och illustrationer för rengöring av en cirkulationspump.
    Skapa konto
Wilo går sönder, byt till en grundfos så halverar du dessutom strömförbrukningen.

ja köpte och installerade denna, men vet ej vilken hastighet som är lämplig. har någon något tips?

• Del av apparat med knappar, symboler och text, fotograferad i sned vinkel.
    Skapa konto
Det finns olika hastigheter också, det där är olika pumpsätt. sätt den på 1 och välj hastigheten 2 om du har 3 hastigheter, blir deltat för stort, öka till 3

Tack för all hjälp, jag har bytt ut båda cirkulstionspumparna nu.
Tyvärr så har det uppkommitbett nytt problem.

som jag förstår saken så är det antingen mototskyddet eller elpatronen som är kass. alternativt kretskortet.
Skulle ni bytt elpatronen eller ska man testa något annat först?

• Panel med LED, text "LARM Fel på eltilsott", tid, knappar. Anordning verkar visa ett elrelaterat problem.
    Skapa konto
  • Otydlig bild av en digital display visande temperatur och inställningar för ett uppvärmningssystem eller termostat.
    Skapa konto
H Hborg skrev:
Tack för all hjälp, jag har bytt ut båda cirkulstionspumparna nu.
Tyvärr så har det uppkommitbett nytt problem.

som jag förstår saken så är det antingen mototskyddet eller elpatronen som är kass. alternativt kretskortet.
Skulle ni bytt elpatronen eller ska man testa något annat först?

• Digital display som visar temperatur och tidsinställningar på en elektronisk enhet med knappar och statuslampa.
    Skapa konto
Har du kollat så inte överhetningsskyddet har löst ut eller säkring som har gått?

V växelventil skrev:
Har du kollat så inte överhetningsskyddet har löst ut eller säkring som har gått?
Hej jo det var övehettngsskyddet, grejen är den att jag har tryckt på den flera ggr tidigare. tryckte ganska hårt men var rädd för att knäcka kretskortet som den sitter på. Läste för en stund sedan i manualen att man ska trycka riktigt hårt med en mejsel. Provade trycka riktigt hårt en sista gång och den resettades.

Stort tack för hjälpen alla som har skrivit i denna tråd. Ni har alla på olika sätt hjälpt mig att komma vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.