Kompressorn gick sönder i somras och jag kör manuellt nu. Nu blir det kallare och jag behöver även golvvärme. Hittar dock inte den manuella shunten. Bifogar en bild. Någon som kan hjälpa mig? Skåp med värmesystem, rör, cirkulationspump, röd expansionskärl, ventil, varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shunten sitter innanför och ovanför cirkulationspumpen till höger. Ser att du har den nyare typen av shuntmotor där man ska ställa om en liten skruv ett kvarts varv för att kunna reglera spaken manuellt. Du kan också köra normalt läge med auto-shunt även om kompressorn är trasig fast man ska helst koppla ur ledningarna till kompressorn och kompressorvärmaren i el-panelen då.

Närbild på teknisk apparat, troligen del av en maskin eller ett verktyg, med ledningar och mätare.
Skapa konto
Tack Josh, hittade "skruven". Den är av svart plast och shuntmotorn är av svart plast. Sitter på vänster sida av spaken. Inte helt lätt att hitta. Man skall tycka in den och vrida 90 grader medsols. Nu kan jag justera spaken manuellt. Golven är fortfarande kalla, men det tar nog ett dygn innan de blir varma. Det visste jag inte att man kan köra med automatik utan kompressor. Pannan löste ut automatsäkringen OCH säkringen i centralen när kompressorn gick sönder.

Redigerat:
Kopplar man bort ledningen till kompressorn från position nr 1-3 på reläkortet i el-panelen så ska inte säkringarna lösa ut sedan om man kör i normalläget. Även kompressorvärmaren bör kopplas bort för att inte dra onödig ström då.

Hej Josh, golven blir för varma :-). Det är svårt att hitta rätt läge för manuell shuntning. Var hittar jag reläkortet? Jag har två separata LVP, så tänkte köra ett tag utan NIBE-pannans FLVP?!

Stäng av strömmen till 310P antingen på väggen (arbetsbrytaren) eller i elcentralen (säkringarna). Skruva bort de två skruvarna och fäll ner elpanel bakom den övre skyddsplåten. Relä-kortet är det långa kretskortet som sitter ungefär i mitten. Terminaler 1-3 sitter längst in mot varmvattenberedaren. Kompressorvärmaren får man följa ledningen och se var man kan dra ur kabelskorna i el-panelen.

Tack Josh, hittade kortet, men fick inte loss kablarna 1-3. De sitter fast ordentligt. Skruvade loss skruvarna - men ändå inte. :-( Elektriska komponenter och kablar inuti ett okänt apparatskal, isoleringsmaterial synligt, otydlig bakgrund.
Skapa konto

Skruva loss alla tre skruvar. Ser inte ut som den i mitten är urskruvad? Märk gärna upp ledarnas färger med en spritpenna på plåten så man kommer ihåg vilken ledning som satt var om de kopplas in igen.

Nu fick jag loss kablarna. De satte bara fast väldigt hård. Antagligen var kabelskorna fastklämda efter att NIBE hade satt dit skruvarna. Jag har markerat kablarna.:-).

Tack Josth för all hjälp. Nu fungerar pannan bra. Autoshunten justerar dock hela tiden. Varje minut. Undrar om den är rätt. Värmen är dock OK.

Fint att det fungerar med automatiken. Jo den ligger och justerar framledningstemperaturen hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.