3 535 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Missljud IVT 490
Sida 1 av 2
Jag har en IVT490 som jag bara använder kompressorn i för tillverkning av varmvatten och värmning av tre rum. Resten av huset värms av LLVP
Inatt fick vi missljud i elementen från denna. Körning av enbart eltillskott ger också missljud så jag misstänker cirkulstionspumpen (som är bytt för knappt tio år sedan). Är jag rätt ute? Eller finns det något annat som kan vara källan?
Jag såg att en ny pump kostar 2500kr ungefär med snabbfästen (vilket jag har). Något mer att tänka på vid byte?
Men fram till dess måste jag få tyst på oljudet. Jag hittar inget kommando för att stänga av pumpen, är det manipulering av utegivaren som gäller som lösning?
Inatt fick vi missljud i elementen från denna. Körning av enbart eltillskott ger också missljud så jag misstänker cirkulstionspumpen (som är bytt för knappt tio år sedan). Är jag rätt ute? Eller finns det något annat som kan vara källan?
Jag såg att en ny pump kostar 2500kr ungefär med snabbfästen (vilket jag har). Något mer att tänka på vid byte?
Men fram till dess måste jag få tyst på oljudet. Jag hittar inget kommando för att stänga av pumpen, är det manipulering av utegivaren som gäller som lösning?
CP är misstänkt. Du har möjligtvis en CP med 3 fasta lägen. I alla fall har jag det på min IVT 480. Du kan prova med att ändra hastighet på CP alt stänga av den, dvs sätta den till läge 0. Då kommer det att bli kallare i rummen vartefter men det blir tyst.
Nja, den sänker bara värmekurva då (som jag tolkar det). Jag skall testa igen, annars blir det resistorJ Josth skrev:
Jag kan ställa in temperatur då cirkulationspumpen aktiveras, ned till 10°C...
Jag har förresten vridit runt CP manuellt och den snurrar lätt. Jag måste kolla så att inte någon skruv ramlat upp och ger vibrationer, men det finns ingen uppenbar kandidat i alla fall.
Kunde inte låta bli att snurra motorn några varv till. Helt plötsligt högg den till lite grann, sedan snurrar den lätt igen. Fortsatte med samma sak och helt plötsligt högg den till lite igen. Jag antar att jag hittat orsaken nu i alla fall...
Nu skall jag bara hitta den billigaste leverantören av en ny pump också...
Vad för sorts missljud är det? Shunten på ivt 490 behövs motioneras manuellt oftast mot ändlägena. Jag råkade ut för det på min förra ivt 490. Shunten kunde inte gå högre när det blev kallare än normalt och jag fick ett klickande ljud i elementen. Klickandet kom från att den kuggar över...pacman42 skrev:
Edit: ser att du svarade samtidigt som mig och hittade lösningen.
Det är mer av en vibration med en frekvens på kanske 50Hz.M Martin_ skrev:
Ska du ha billigaste så är det nog den här du ska kolla på om formfaktorn funkar. Verkar vara lagervara på de flesta ställena.pacman42 skrev:
Kunde inte låta bli att snurra motorn några varv till. Helt plötsligt högg den till lite grann, sedan snurrar den lätt igen. Fortsatte med samma sak och helt plötsligt högg den till lite igen. Jag antar att jag hittat orsaken nu i alla fall...
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/cirkulationspump-pro-tech-25-6-130-2000044303
Denna ser ju rätt ut. Inga bekymmer med kompatibiliteten heller.
https://www.amazon.se/dp/B095SBZ9X9?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_dp_P664KMRZ5KWN3SKWG050
https://www.amazon.se/dp/B095SBZ9X9?psc=1&ref_=cm_sw_r_apan_dp_P664KMRZ5KWN3SKWG050
Nja, jag har ju en LLVP också. Jag värmer bara tre rum med FLVP. Den används i huvudsak för ventilation och varmvatten.ClasseClas skrev:
Det är dock lite små-knepigt att hitta rätt pump om den inte specifikt står listad som reservdel till värmepannan...
Jag är kanske naiv men för CP i småhus så tror jag att det är i huvudsak 3 parametrar att hålla reda på;
-bygglängd, 130 eller 180mm
-anslutningsgänga, 1" eller 1 1/2", 25R eller 40R
-pumphöjd, 4 eller 6 meter
I och med det så är det någorlunda plug and play vad gäller CP.
I ditt fall tillkommer formfaktorn så att den får plats i FLVP. Vissa pumpar går det att vrida "locket" med kontrolldel på i 90-graderssteg.
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation/star-rs-156-130-mm
I ditt fall tillkommer formfaktorn så att den får plats i FLVP. Vissa pumpar går det att vrida "locket" med kontrolldel på i 90-graderssteg.
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation/star-rs-156-130-mm
Så enkelt bör det vara, ja. Problemet är att medelst sökning hitta pumpar som passar om man inte använder IVT490 som sökparameter. De billigaste pumparna står ju inte listade som reservdelar nämligen...ClasseClas skrev:
Jag är kanske naiv men för CP i småhus så tror jag att det är i huvudsak 3 parametrar att hålla reda på;
[länk]