10 949 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
kravet på certifiering för att få köpa luftvärmepump
Vet av egen erfarenhetM Markarbetaren skrev:Och Polarpumpen kotrollerar inte att man beställt arbetet? Egen erfarenhet eller gissning?
Om så är fallet så bör man ha i åtanke att "För att materialgarantin ska gälla måste luft-luftvärmepumpar, AC (av luft-luftvärmepumpsmodell) och luft-vattenvärmepumpar (av split-modell) installeras av certifierad kylfirma."
Rent spontant låter det för bra för att vara sant. Att hitta ett cert.nummer ligger öppet på nätet. Hos Jula ska intyget vara underskrivet av företaget ifråga. Gör man det själv så är det att klassas som bedrägeri och förfalskning av urkund. Jag är tveksam att Polarpumpen enbart begär ett siffernummer för att sälja till privatkund, det låter för enkelt att kringgå en lagstiftning.
Men man fyller i numret när man beställer, det fungerade bara halvt. Var sedan tvungen att ringa och förklara vem jag tänkte skulle installera pumpen.
Men visst, det är ju inte säkert att man lyckas övertyga dem, men då går det ju att avbeställa pumpen.
Garanti räknar jag inte med. Men då AC:n kostade lika mycket som en installation, så känns det värt att chansa. Det finns ju även hemförsäkring om det skulle behövas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag är inte helt säker på att garantin inte gäller. leverantören måste bevisa att felet beror på att felet berodde på att installatören inte var behörig.
Klicka här för att svara