Värmepumpar
13th Marine: Då borde det gå att göra, kan vara att de inställningarna inte är lika exponerade som de som finns på bilderna. Styrsystemet borde sitta i den svarta klumpen med alla sladdar till nere till höger om själva kompressorn. Kan vara att den inställningen görs där.
Comfort Thomas: [citat] Lite osäker på vad det egentligen är för Panasonic men luftflödet på höga lägen borde inte skilja speciellt mycket om man jämför steg 4 på mitsu och steg 5 på pannan vilka är Max. Är det en LN25 mot en kraftigare panasonic så borde det rimligen märkas, insugstemperatur och inställt börvärde kan även det göra skillnad på temperatur ut ur maskinen. Appar använder jag
Anonymiserad 137805: [citat] IOM att man inte hört något på länge om dessa så får man utgå från att de heller inte blivit bättre.
Seglarvännen: [citat] Vår VVVP står i tvättstugan på nedervåningen, vi har ca 17-19 grader där så den hinner värma till 70 gr på ca 8 tim. Bra om den kan stå i ett utrymme med dörr då den brummar lite från kompressorn när den går, även lämpligt att dörren är ventilerad i t ex underkant för tilluft. Ett annat tips för att få den att hålla länge är att köpa ett 1 m flexibelt
Jochi: Förvisso har Sverige avindustrialiserats men ännu är inte alla sysselsatta med kultur och socialt arbete. Ännu finns personer med hyfsad förmåga att ta till sig teknisk information. Det förutsätter att tillverkarna tillhandahåller relevant information men det blir allt sämre. Jag ha studerat vad en tillverkare skriver om frånluftsvärmepumpar. För modellerna går det inte att få en
Rakeeten: Tack för alla bra svar! I mitt fall visade det sig vara ett trasigt expansionskärl. Nu är det bytt och allt funkar mycket bättre.
Christer Olofsson: [citat] Är verkligen novis, hur får jag in lite luft. (har bara bot i villan sedan april, och tog en service på pumpen i samban med inflytt)
Josth: Ja den vita och blå ledningen måste vara GT2 som ansluts i mitten på plinten. Men väldigt mystiskt att GT1 och GT5 bredvid inte är anslutna? Likaså mystiskt med de andra ledningarna som går i samma kabel som GT2? Du får följa ledningarna och se vart de går. Kanske behöver man också titta i utegivaren på fasaden att det sitter blå och vit där??
Mk_12345: Ja det här vore bra men jag har aldrig förstått hur man ställer in det. [citat]
Apex11: [citat] 28 000 inklusive installation. Någon tusenlapp extra för elinstallation med en fristående elektriker.
Pete G.: [citat] Det var det jag misstänkte. För tacka få rådet.
Anna_H: När vi har fått det felet har det ena gången varit något som hette "trevägsshunten" som var trasig, det var ett garantifel så de bytte hela utedelen gratis. Den andra gången var det något annat fel, nån termostat som skulle känna av när den ska köra avisningsprocessen tror jag. Väldigt konstigt att teknikern inte hittar något fel eftersom det är ett hyfsat vanligt problem.
Hulleman: För uppföljning: Ventilen var trasig och fick bytas ut.
Husseglarn: Tjena! har sökt runt en del om denna serien av ivt luftvattenvärmepumpar men hittar inga recensioner om dom, finns de någon eller några här på forumet som har denna luftvattenpump eller erfarenhet om den inom jobbet som kan dela med sig av denna?
Hanna K.: [citat] Vi sätter på vattnet ett par gånger om dagen när vi behöver det (frukost, lunch, middag) så det hålls inte helt avstängt. När vattnet är avstängt så slutar även vattnet att rinna från värmepumpen.
Attitudeswe: [citat] Har man kommunal elnätsägare så är elförbrukningen offentlig uppgift och skall lämnas ut.
TobbeTabb: [citat] Har ingen lust att riva upp allt trägolv som är i bra skick. Dessutom har vi uppvärmd källare så golvet på markplan är redan ganska behagligt.
jas39: Ta en titt på ThermIQ-ROOM2, den har bla möjlighet att emulera innegivare, om du har någon form av husstyrning kan du koppla flera innegivare och låta dessa styra värmepumpen. Sen finns det möjlighet till tidsstyrning och styrning mot elpris men det kräver som sagt något husstyrningssystem som tex Home Assistant eller Domoticz
Keiller: [citat] 2.0 har kaminläge (circulator på fjärrkontrollen) vilket inte 1.0 har.
Krilleman: Ta hellre säkerhetsventilen på kärlet skulle jag säga. Då slipper du tömma ur vatten ur värmepumpen oavsiktligt. Säkerhetsventiler köps färdiga med respektive tryck från fabrik. Går ej att ställa in själv.
BjornfranTjorn: Det var trevögsventilen. Bytt insats och nu funkar den fint igen. Tack för support. Björn [bild] [/QUOTE]
Ahmad_Rifai: Hi experts, Does anyone knows what this option really do on IVT greenline HT plus heating pump? Does the different settings help to reduce the usage of "additional heating" that is using the elpatron? What does the scale mean? I would like to reduce the percentage of using the elpatron when LP alarm comes up and no one at home to acknowledge it. Thanks
Stark-Johan: Ville bara tacka för tipset gällande kondensvattnet. Min JFB började också lösa ut för ett par dagar sedan. Kondensslangen var helt igensatt av damm efter 17 år... Rensade den och kanske 5 liter vatten forsade ut. Mycket riktigt stod det också någon deciliter vatten i fläkten. Nu är allting rengjort och fläkten torkar i ugnen på 50 grader varmluft. Hoppas allt rullar fint igen
Josth: Grannarna kommer knappast att störas något alls. Det är först när utedelen är riktigt gammal och fläkten börjar gnissla i lagren eller kompressorn håller på att haverera som den låter jobbigt mycket. Annars är det främst under värmesäsongen den surrar en del när kompressorn går på höga varvtal för att ge mycket värme eller den avfrostar utedelen under några minuter åt
Jonatan Flodin stenholm: [citat] ja den är intryckt i manuellt läge och den är ganska trög som du säger. Vred den som sagt för att få lite kallare vatten ut nu när det är lite varmare ute men det gav ingen direkt effekt tycker jag, får väl testa vrida lite till!
Smörbulten: [citat] Det gick väl inte helt enligt plan. Installatör nummer 2 sminkade grisen genom att silikona lite här och var för att dölja felen. Blev väl inte superbra kan man säga... Elkedjan är nu i kontakt med installatör nummer 3 så får vi se hur det går!