Hej, kan någon hjälpa mig med en liten fundering. Jag har nyinstallerad BVP, Thermia Atlas. Allt fungerar bra men jag upptäckte i helgen att mina element plötsligt blev skållheta. Vid lite närmare titt så skickar pumpen emellanåt ut 60c vatten på elementen, ibland flera gånger per dag. Jag förstår inte varför, det har inte varit kopplat till något särskilt väder, däremot verkar det vara i samband med att den gör varmvatten.

• Temperaturgraf för värmesystem med kurvor för returledning, framledning och önskat värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett värmesystem med temperaturkurvor för retur- och framledning.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av temperaturdata för framledning och tappvatten visad i linjediagram.
    Skapa konto
  • Linjediagram som visar temperatur över tid för framledning och tappvatten den 17 september 2022.
    Skapa konto
Redigerat:
Börvärdet ligger ju konstant. Så det är ju inget som kommenderar pumpen att göra så. Frågan är om den försöker göra varmvatten men inte växlar över till det. Kontakta installatören.

När en vp byter mellan att ha gjort varmvatten till värme så kommer det ut en skvätt i radsystemet. Är det längre tid än några minuter så är det något knas med din växelventil. Börja med att ställa den i handläge och dra den manuellt till slutlägena några gånger. Sedan kan du köra den i menyerna på samma sätt. Om det inte funkar byt den.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Uppdaterade inlägget lite, det verkar vara i samband med att den gör varmvatten. Men i vilket fall ska den väl inte pytsa ut den typen av värme på elementen så lång stund.

Som sagt helt nytt system, växelventil som ska ställas i handläge? :)

Är det från pumpens egna givare du tar dessa temperaturer ?

Kan inte Thermia men de flesta har i menyerna ett "handläge" i servicemenyn där du kan köra alla funktioner separat. Där bör du kunna öppna/stänga växelventilen. Med manuellt menar jag om det är en Esbe så kan du också vrida ventilen med din riktiga hand )

ja det är från pumpens egna givare, samt min egen känsel på skållheta emelemt.

Har också en thermia atlas. Men har inte upplevt alls att den växlat ut 60 gradigt vatten i radiatorkretsen. Dock gåt HGW för mig om det kan ha någon betydelse. Trenderna (graferna) ser likadana ut som hos mig. Men får inget hetvatten i radiatorerna. Ganska säker. Kan kolla nästa gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.