Fick luftvärmepumpen installerad förra veckan och hade uppenbarligen inte förstått "estestiken" (se bild).
Inser att jag kommer att få svårt att vänja mig (läs aldrig) vid den nya utsikten samtidigt som jag tänker att snö och is har jag 4mån/år...
Undrar nu om det går att sänka utedelen så jag slipper ha den i blickfånget från stora delar av huset och är tacksam för alla råd jag kan få!
Med tack på förhand!
Röd stuga, snö, värmepump, fönster, trä, vinterdag, energieffektivitet, bostad, ljus himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Det där var riktigt klumpigt gjort.:(
Låter det inne i huset också?

Problemet är att slangarna är väl kapade precis?
Det är mycket snyggare att gjuta ett fundament så pumpen är fri från huset 20cm så man kan måla, samt att göra ett liter tak över som håller snön bort.

• Gilla
Yster
  • Laddar…
F
L Leif i Skåne skrev:
Det där var riktigt klumpigt gjort.:(
Låter det inne i huset också?

Problemet är att slangarna är väl kapade precis?
Det är mycket snyggare att gjuta ett fundament så pumpen är fri från huset 20cm så man kan måla, samt att göra ett liter tak över som håller snön bort.
Overkill att gjuta för en LLVP, väger väl 40-50kg? Några vanliga trådgårdsplattor eller/och tjocka lecabloc räcker väl. Här är en halvkass bild på vår(ignorera plasten, det är min DIY avrinning):

Grävverktyg vid uppkopplad värmepump nära husvägg, nyligen grävd jord, arbetsställe, utomhus, nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jobbiga är ju dock att rören behöver skarvas nu eller bytas helt?

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Overkill att gjuta för en LLVP, väger väl 40-50kg? Några vanliga trådgårdsplattor eller/och tjocka lecabloc räcker väl. Här är en halvkass bild på vår(ignorera plasten, det är min DIY avrinning):

[bild]

de flesta tillverkare rekommenderar att gjuta ett fundament om man vill ha så tyst och ekonomisk drift som möjligt.

• Gilla
Yster
  • Laddar…
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
de flesta tillverkare rekommenderar att gjuta ett fundament om man vill ha så tyst och ekonomisk drift som möjligt.
Beror nog på hur man gör. Gjuter man ihop med husgrunden så fortplantar sig nog vibrationer. Har du plattor och grus borde grusen absorbera vibrationer ganska bra. Vår är iaf ljudlös innifrån.

Hur menar du att det skulle vara mer ekonomiskt?

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Y Yster skrev:
Fick luftvärmepumpen installerad förra veckan och hade uppenbarligen inte förstått "estestiken" (se bild).
Inser att jag kommer att få svårt att vänja mig (läs aldrig) vid den nya utsikten samtidigt som jag tänker att snö och is har jag 4mån/år...
Undrar nu om det går att sänka utedelen så jag slipper ha den i blickfånget från stora delar av huset och är tacksam för alla råd jag kan få!
Med tack på förhand!
[bild]
Tycker den sitter på en bra höjd. I Dalarna kan det säker bli en meter snö och is men det kanske beror på var i Dalarna? Längre upp i Norrland måste man sätta utedelarna riktigt högt på fasaden om de inte ska riskera att begravas vid snöoväder.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
P
Y Yster skrev:
Med tack på förhand!
[bild]
DET beror helt på hur mycket snö du har där vp sitter!

spontant ser ju IVTs utedel väldigt ful och markant ut!
du kanske kan maskera den om syns för mycket (sitter i betraktarens ögon).

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det hörsägnen vill vi ha referenser på!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Beror nog på hur man gör. Gjuter man ihop med husgrunden så fortplantar sig nog vibrationer. Har du plattor och grus borde grusen absorbera vibrationer ganska bra. Vår är iaf ljudlös innifrån.

Om det sker skulle jag nog byta gjutningen, däremot är ju risken att avfrostningsvattnet blöter hela sulan

• Gilla
Yster
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:

[bild]

så gör jag ofta nar snödjupet inte är gränssättande

• Gilla
Yster
  • Laddar…
Var ju inte vackert och funderar på hur den låter inomhus placerad på vägg bredvid fönster, speciellt när den börjar bli lite sliten.

• Gilla
Yster
  • Laddar…
F Fideliox skrev:

Ja självklart på en separat platta. Något annat har jag inte sett rekommenderat :)

• Gilla
Yster
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
DET beror helt på hur mycket snö du har där vp sitter!

spontant ser ju IVTs utedel väldigt ful och markant ut!
du kanske kan maskera den om syns för mycket (sitter i betraktarens ögon).
Finns det inga Gulliga pumpar?

• Haha
Yster
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Finns det inga Gulliga pumpar?
Alla pumpor är gulliga!

• Haha
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Väldigt långa slangar, men jag antar att den inte gick att sätta närmare innedelen än vad man gjort? Personligen skulle jag inte sätta den mycket lägre än sådär, det är ju skitjobbigt om den fryser ihop med marken osv.

• Gilla
Yster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.