Hej! jag kom ner till min bergvärmepump nu och då ser det ut såhär. Är detta någon form av legionellakörning eller vad är det den brukar köra? Tänkte varför tillsatsen går på, kanske behövs? jag har aldrig påträffat detta förut nämligen så är lite nyfiken vad det kunnat vara. För har aldrig sett pilen uppåt på "varmvattensymbolen"

Om min frågeställning stämmer, hur länge brukar det isåfall pågå och hur ofta? Är det normalt?

LCD-skärm, temperaturinställning, 21 grader Celsius, automatisk driftläge, värmepump eller klimatanläggningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturer för olika komponenter, troligtvis en värmepump eller liknande system.
Skapa konto

Din värmepump startar med kompressor och kör i 2 minuter för att stanna.Sedan tar el-patron över och kör upp till toppgivaren når 60 grader och brukar ta 30 minuter ca och det gör den bara vid legionella körning.Fabriksinställningen standard på din maskin är legionella körning/7 dag men du kan ställa upp till 1/månad.

• Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Hej! jag kom ner till min bergvärmepump nu och då ser det ut såhär. Är detta någon form av legionellakörning eller vad är det den brukar köra? Tänkte varför tillsatsen går på, kanske behövs? jag har aldrig påträffat detta förut nämligen så är lite nyfiken vad det kunnat vara. För har aldrig sett pilen uppåt på "varmvattensymbolen"

Om min frågeställning stämmer, hur länge brukar det isåfall pågå och hur ofta? Är det normalt?

[bild] [bild]
Det är legionellakörningen, jag har en likadan och den ser exakt likadan ut när den kör legionellabekämpningen. Vågar inte uttala mig om hur ofta den körs men har fått för mig att jag läst att det är varannan vecka och när den väl körs är det inte särskilt länge, kan kanske vara 15-20 minuter.

• Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…

[bild] [bild]
65 grader på bör värdet?Behöver du ha så varmt i huset?

V växelventil skrev:
65 grader på bör värdet?Behöver du ha så varmt i huset?
Menar du varmvattnet? Ser ut såhär nu. Korten ät tagna under legionellakörning.

Såhär står det vid varmvattnet nu iallafall
Digital display showing text "Uppvärmten" with timer settings, in Swedish, on a blue background.
Skapa konto

Menar du varmvattnet? Ser ut såhär nu. Korten ät tagna under legionellakörning.

Såhär står det vid varmvattnet nu iallafall
[bild]
Gjorde den varmvatten under legionella körningen:thinking:Det borde stå (70) om den gjorde varmvatten eller har ni bytt DP-pressostaten på den.Lättas att kolla vilken kurva du kör på.

V växelventil skrev:
Gjorde den varmvatten under legionella körningen:thinking:Det borde stå (70) om den gjorde varmvatten eller har ni bytt DP-pressostaten på den.Lättas att kolla vilken kurva du kör på.
Justerar lite, den hade precis kört legionellakörning. så antagligen så här den varit uppe på 70 och började vända nedåt. var nere och tittade nu och då låg börvärdet på både retur och framledning som det brukar göra

Justerar lite, den hade precis kört legionellakörning. så antagligen så här den varit uppe på 70 och började vända nedåt. var nere och tittade nu och då låg börvärdet på både retur och framledning som det brukar göra
Ja för det är ju inte så kallt ute och kör du på kurva 40 exempel och rum värdet på 21 så borde börvärde (41) på framledningen och skulle den ha börvärde på 65 så är det nog mycket e-patron som måste stötta men ha lite koll så inte DP-har blivit något galet med.

V växelventil skrev:
Ja för det är ju inte så kallt ute och kör du på kurva 40 exempel och rum värdet på 21 så borde börvärde (41) på framledningen och skulle den ha börvärde på 65 så är det nog mycket e-patron som måste stötta men ha lite koll så inte DP-har blivit något galet med.
Vad menas med DP? :) jag ska hålla koll! Jag är nere minst en gång om dagen och kollar

Vad menas med DP? :) jag ska hålla koll! Jag är nere minst en gång om dagen och kollar
DP-pressostaten är den som har koll på så inte tryckrörstemperatur inte blir för hög när den exempel gör varmvatten för då går din kompressor på max tills arbetstrycket uppnås men eftersom du fick ett bör värde på 65 grader så kan det berorpå att DP löst.Kolla lite om du får upp en fyrkant i displayen nästa gång den gör varmvatten. Evetuelt sänk startvärdet till 42 istället om DP löser.

V växelventil skrev:
DP-pressostaten är den som har koll på så inte tryckrörstemperatur inte blir för hög när den exempel gör varmvatten för då går din kompressor på max tills arbetstrycket uppnås men eftersom du fick ett bör värde på 65 grader så kan det berorpå att DP löst.Kolla lite om du får upp en fyrkant i displayen nästa gång den gör varmvatten. Evetuellt sänk startvärdet till 42 istället om DP löser.
Vart sänker jag startvärdet? Är det det värdet som står på senaste bilden 56(41) som det ska stå 41(41)? har jag fattat rätt då?

Och varför bör man sänka? Det har stått såhär så länge iallafall jag bott här (ägt den i lite över ett år). Hon som bodde här förut var ingen "hejjare på elektronik" heller så svårt att tro att den varit justerat någonting.

Vart sänker jag startvärdet? Är det det värdet som står på senaste bilden 56(41) som det ska stå 41(41)? har jag fattat rätt då?

Och varför bör man sänka? Det har stått såhär så länge iallafall jag bott här (ägt den i lite över ett år). Hon som bodde här förut var ingen "hejjare på elektronik" heller så svårt att tro att den varit justerat någonting.
Du får gå in i service menyn (håll vänster/högerknappen intryckt i 5 sekunder samtidigt och gå in på varmvatten och höj från 41 till 42 istället. För att gå ur service menyn så trycker du på vänster knappen 3 gånger.Standard på startvärde på din maskin är 44 grader.

V växelventil skrev:
Du får gå in i service menyn (håll vänster/högerknappen intryckt i 5 sekunder samtidigt och gå in på varmvatten och höj från 41 till 42 istället. För att gå ur service menyn så trycker du på vänster knappen 3 gånger.Standard på startvärde på din maskin är 44 grader.
Okej så det är bättre att ha 42 än 41? Skulle det inte sänkas?

Okej så det är bättre att ha 42 än 41? Skulle det inte sänkas?
Nope du höjer startvärde men kolla om du får upp en fyrkant i vänstra hörnet först innan du ändrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.