Hej,

Jag undrar lite hur Er process sett ut vid installation av luftvärmepump. Är det praxis att man skriver på ett avtal innan själva installationen drar igång, eller endast efter?

Jag står nu i en ordtvist där jag inte kan köra avfuktningsläget vilket jag skulle skriva under på efter installationen, vilket jag givetvis inte skrev under. Hade vi gått igenom detta "avtal/överenskommelse" före installationen så hade det inte blivit fel antar jag, och nu står vi här ord mot ord.

Varför kan du inte köra avfukningsläge?
Vanlig garanti i så fall!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låter som du råkat ut för någon skojare?!

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Avfuktningsläget på en luftvärmepump innebär att man kyler ner inomhusluften i perioder för att fukten ska kondensera. Är en annan sak med riktig avfuktare som också värmer luften en del.

Avfuktningsläget är väl i princip bara lägre fläkthastighet? Varför kan inte det köras? Det låter konstigt.

C Claysson skrev:
Hej,

Jag undrar lite hur Er process sett ut vid installation av luftvärmepump. Är det praxis att man skriver på ett avtal innan själva installationen drar igång, eller endast efter?

Jag står nu i en ordtvist där jag inte kan köra avfuktningsläget vilket jag skulle skriva under på efter installationen, vilket jag givetvis inte skrev under. Hade vi gått igenom detta "avtal/överenskommelse" före installationen så hade det inte blivit fel antar jag, och nu står vi här ord mot ord.
C Claysson skrev:
Hej,

E Emanuel01 skrev:
Som någon skrev
E Emanuel01 skrev:
Som Josth skrev, så kör den kalluft, och installatören installerade pumpen genom att dra ledningarna uppåt, då kan vattnet inte rinna ut. Han frågade om jag behövde kyla men eftersom det är i garaget så sa jag Nej. Men sa inget om att avfuktningsläget skulle sluta fungera, utan de var något jag skulle skriva under efter installationen. Jag har idag en annan avfuktare som jag ville bli av med.

Då har du ju accepterat att du inte kan använda kyla. Avfuktningsläget är kyla med reducerad fläkthastighet. Så det har du med andra ord redan gått med på. Om du gått med på en installation där kondensvattnet inte kan rinna undan så är det en självklar konsekvens.

Bästa svaret

Går ju att dra ned avloppet rakt ned från innedelen och köra ett separat hål för kondens eller köra i hink eller avlopp i garaget.
Varför inte köra med fall från innedel direkt?
Förstår installatörens bekymmer då du sa nej samt att de ville ha underskrift!

Redigerat:
P
har installatören en skriftlig avvikelse på detta så gäller den
annars är det inte många klåpare som vågar göra en sådan installation det kan bli mycket dyrt

electroluxaren skrev:
har installatören en skriftlig avvikelse på detta så gäller den
annars är det inte många klåpare som vågar göra en sådan installation det kan bli mycket dyrt
D Daniel 109 skrev:
Då har du ju accepterat att du inte kan använda kyla. Avfuktningsläget är kyla med reducerad fläkthastighet. Så det har du med andra ord redan gått med på. Om du gått med på en installation där kondensvattnet inte kan rinna undan så är det en självklar konsekvens.
hur menar du med mycket dyrt? nej, det finns ingen skriftlig avvikelse.

Men du har ju gått med på en installation utan kylfunktion. Då får du acceptera det eller betala för att få den ändrad.

P
C Claysson skrev:
hur menar du med mycket dyrt? nej, det finns ingen skriftlig avvikelse.
det blir dyrt för det installerade företaget om det rinner vatten i väggen
jag läser ditt första inlägg igen och ser att de vill efter installationen att du skriver på denna avvikelse, står det inget om kyla så kör med det...

Känner att ts inte förstod att kylfunktion och avfuktning hängde ihop. Så som många gånger förut brister det i kommunikation samt information!

Varför skulle TS vilka avfukta ett garage med en AC? Avfuktningsfunktionen är enbart ett sätt att få lite mer avfuktning när man kör AC. Det är inte en funktion som ersätter en avfuktare.

Det blir sannolikt fuktigare med en AC i avfuktningsläge än ingen AC alls. Jag tror att TS fullständigt missförstått funktionen.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle TS vilka avfukta ett garage med en AC? Avfuktningsfunktionen är enbart ett sätt att få lite mer avfuktning när man kör AC. Det är inte en funktion som ersätter en avfuktare.
Det blir sannolikt fuktigare med en AC i avfuktningsläge än ingen AC alls. Jag tror att TS fullständigt missförstått funktionen.
Jag förstår att den inte är lika effektiv som en renodlad avfuktare, har en woods avfuktare i garaget just nu. Men hade såklart tänkt ersätta denna med luftvärmepumpen. Men du menar alltså att det kommer bli ännu fuktigare i garaget, exakt motsatt till vad panasonic själva säger?

”Har du det kvalmigt och fuktigt inomhus, kan du använda luftvärmepumpen som en avfuktare. Luftvärmepumpen körs då på svag kyla, och fångar upp till två liter vätska i timmen.”

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.