J Josth skrev:
Ja om kurvan är rätt inställd går det bra att se vilken framledningstemperatur som gäller vid t.ex. -15° om man har tillgång till kurvdiagrammen från Thermia. KURVA "37" låter väldigt bra för det ger 37° vid ±0° ute. Men RUM "20" ska enligt manualen betyda att framledningstemperaturen ökar med 3°×20=60°?? Detta enligt manualen för Thermia Diplomat Optimum G2. Rättning: 20° är det fabriksinställda värdet så det är alltså ändringen uppåt eller neråt från 20 som förändrar framledningstemperaturen 3° per grad. Summa summarum är alltså era framledningstemperaturer låga och bra och det finns ingen anledning att fundera på att byta några radiatorer. Vill man kan man ju måla dem med elementfärg om man tycker de förtjänar en uppfräschning(?)
Haha 60 skulle va skumt om 55 är max. Har en villa 55,Men antar att det är samma diagram.

Är inte effekten bättre på nya radiatorer så man kan sänka framledningen yttliggare?

Beror ju helt på hur man dimensionerar radiatorerna men nu har ni 38° framledningstemperatur vid ±0° och det är lågt och bra och väl inom ramarna för ett lågtempererat värmesystem som fungerar utmärkt med värmepump. Skulle bli dyrt att byta alla radiatorer och bara ge en ytterst liten besparing. Skövde har som kallast runt -15° till -16° enligt Boverkets tabell.

• Gilla
D3nn05
  • Laddar…
J Josth skrev:
Beror ju helt på hur man dimensionerar radiatorerna men nu har ni 38° framledningstemperatur vid ±0° och det är lågt och bra och väl inom ramarna för ett lågtempererat värmesystem som fungerar utmärkt med värmepump. Skulle bli dyrt att byta alla radiatorer och bara ge en ytterst liten besparing. Skövde har som kallast runt -15° till -16° enligt Boverkets tabell.
Okej, kollade lite på T22 så ganska stora jämför med befintliga. får se om man byter för utseendet skull vid framtida renoveringar av rum. Tidigare ägare har bytt i ett av rummen till ett T21.

Bor inte riktigt i skövde, skrev det då det är större stad som fler känner till. Bor närmare vättern och vi har normalt några grader varmare, tror vi va nere på -15 nån dag men normalt inte under -10

Kanske kan lägga pengarna på frikyla ist

• Gilla
Josth
  • Laddar…
D D3nn05 skrev:
Vi bor närmare Jönköping så ganska mycket söder om Gävle. Vi kommer ju aldrig kunna räkna hem denna investering oavsett vad vi väljer.

Dom nya utedelarna tycker jag ändå är så pass snygga så inget jag skulle störa mig på samt att den skulle blända in i huset ganska bra. (Mörkgrått och vitt)
Är det några andra här med lvvp som har en lite äldre model? Väsnas era mycket och vad har ni i förbrukning ungefär?
Jag har en Thermia Atria 8kw installerad 2006. Utedelen låter. Den låter mkt om du jämför med grannens nyare CTC, men jag har aldrig stört mig på det. Innedelen brummar en del när det sätter igång, men inget störande. Man vänjer sig. Den värmer 5 element och 20kvm golvvärme uppe och 2 element och 20 kvm golvvärme nere i källaren. Boarea 89kvm. Hus byggt 60-talet.
2022 års förbrukning var 11064kwh. 2021 låg den på 13780kwh.

jockeping jockeping skrev:
Jag har en Thermia Atria 8kw installerad 2006. Utedelen låter. Den låter mkt om du jämför med grannens nyare CTC, men jag har aldrig stört mig på det. Innedelen brummar en del när det sätter igång, men inget störande. Man vänjer sig. Den värmer 5 element och 20kvm golvvärme uppe och 2 element och 20 kvm golvvärme nere i källaren. Boarea 89kvm. Hus byggt 60-talet.
2022 års förbrukning var 11064kwh. 2021 låg den på 13780kwh.
Tillägg. KWH:en avser all elkonsumtion

Ha! Detta var en "gammal tråd".....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.