vart kan man hitta slingor för att ha vattenvärme i golvet?
funderar på om man inte kan plocka bort vattenelementet jag har i köket och istället köra ner vattnet från det i en värmeslinga.

men när jag letar runt på nätet hos olika företag så hittar jag bara el-slingor.. någon som kan ge förslag på vart man kan hitta, och om det finns nått alternativ som är billigare än andra..?

tackar,
johan

kolla här http://www.rinkabyror.se/

under värme/vattenburen värme.

Även direkt på www.wirsbo.se

Är ganska dyrt med fördelare o pumpar...
men men kan fuska.... har du stora element... men låg framledningstemp....
jag vet en del som sätter vanlid radiatortermostat, på golvvärmen... om man tex har bara en slinga. funkar utmärkt... men farligt om golvet blir för varmt, kan missfärga golvmattor parkett...

att bara lägga ner värmen och sedan sätta en radiatortermostat på låter som en väldigt enkel och billig lösning...  bor i bostadsrätt så vet inte riktigt vad det är för temp på vattnet som körs genom elementen, men de rör jag tittat på har tålt upp till 60 grader, finns det sådana som tål mer? borde räcka dock.

Rummet (köket som det ska göras i) är bara 10 kvadrat så det borde inte vara några problem med vattentillgång och så, är 22 lgh i huset och alla ligger väl i samma elementslinga skulle jag tro?
Dessutom blir det kakel på golvet, så missfärgade golv kan det tack och lov inte bli frågan om..

tror det skulle funka?

jureit skrev:
Billigast PEX-slang hittar du på Silvan Bygg. 8,-/m vill jag minnas att vi betalade.
Var detta 12mm:s varianten? Hoppas det! Jag letade som besatt efter 20mm:s och hittade inget billigare än 13:-/m, vilket jag köpte till slut.

Strisak skrev:
Var detta 12mm:s varianten? Hoppas det!  Jag letade som besatt efter 20mm:s och hittade inget billigare än 13:-/m, vilket jag köpte till slut.

Silvan har bara 20mm rör. 6-8 kronor hittar du rören för när det är kampanj. Normalpriset är nog kring 13kr vilket är billigt det också jämfört med Wirsbo etc.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.