Värme allmänt
BAS: Lossa motorerna. Kolla om de rör sig då du vrider på termostaterna. Det tar lite tid så ha tålamod. Det kan ev. vara ventilerna som kärvar.
Immobil: Kolla in: http://www.kakelugnspannan.com/. eller en liten smidigare variant: http://www.bytvarmesystem.nu
isoler: Från strömnästankens hemsida Ackumulatortank TS 500 kan även utrustas med kamrörslinga för tappvarmvatten. Slinga används med fördel vid installation tillsammans med värmepump, då inga höga tempertaturer uppnås i ackumulatortanken. Därmed minimerar man risken för bakterier i varmvattnet. Observera att i områden med kalkrikt vatten bör man göra installationen så att man kan
Bertil: Grattis Jeppe!! Det var riktiga hedersknyfflar du har att göra med!!!! Om du "får" ett snäpp" större vp utan kostnad..... då är dom välvilliga..... Dessutom är det svårsmält för dom att erkänna ......... vi gjorde fel....... du ska du nog inte pressa dom så mycket mera på den punkten.... Fundera i vår om du inte ska slå till innan nästa "eldningssäsomg" det skulle ja gjort....
stefan-lololo: vil selv lave det meste vvs arbejde selv i mit nye timmerhus og fandt så comfort vvsbutik som tilbyder översyn med protokoll til 995,- tror i at den går? http://www.comfort.se/
cyanna: :-* :-* :-* ;D ;D ;D 8) 8) 8) Var på besiktning idag. Aktuell lösning är inte godkänt för badkarsplacering, enligt SBN: golvbrunn skall vara tillgänglig för inspektion och rengöring. Vidare står det i råd ang tillämpningen av SBN att med "tillgänglig" menar man att brunnen bör placeras så att 1/3 del hamnar utanför karet. Eftersom detta blir rätt så kostsamt och arbetskraft
Nix: /Hej Jag har hivat ur mig en sjövärmefråga förut, men inser att jag inte ens fattat det mest grundläggande. Så jag sätter er värmepanneexperter på att bistå med lite projekteringshjälp... Vi har ett hus med varmgrund, som idag värms med ett FTX-system. Dessutom har vi elgolvvärme. Så det finns liksom inget vattenburet system att koppla på värmepannan på. Min tanke är att, precis
Matti: Ja Windows är väl kungen när det gäller att starta om men det var faktiskt inte det jag tänkte på. Om man har problem med elektronik lönar det sig att prova "starta om" (bryta spänningen under en tid) allt som innehåller microprocessorer, och det är mycket... En kompis som installerade bil-laddare till brandkårens nya ficklampor fick ta ur batteriet till lampan en stund eftersom den
sveno: Jag bytte nyligen keramisk insats i tvättstället på ena toaletten och i köksblandaren. Det kostade lite drygt 300kr och efter lite puts med citronsyra så var blandarna som nya. Hade jag bytt blandarna så hade kalaset kostat närmare 1800kr, men framför allt mycket mer jobb. Priserna gäller Rinkaby rör, men proportionerna är nog ungefär lika om man köper på andra ställen. Jag skulle
TMF: Aha, när man använder "edit" så hoppar posten ej upp ioch visar att den är ändrad. Jag skriver detta så den hoppar & därmed syns min ändring.
Daniskogen: Haha, Nix Ja, nu var det inte riktigt så att jag tog in pumpen i sovrummet och kopplade in allt... Värmepumpen stod i ett garage för service så det var bara att koppla rören. fast skoj var det. ;)
KarlXII: Självklart väljer man en isolerad skorsten om den löper utanför huset eller längs en yttervägg. En murad spis i yttervägg är ju en präktig köldbrygga. Vi stod i valet och kvalet när vi valde skorsten. Eftersom spisen står nära mitten av huset var det frestande att göra en murad skorsten. Men det är ju just det att den blir så varm. Spisen står i vardagsrummet där det är öppet
TMF: Att jag aldrig lär mig.. hittade just Håkan från villavarm:s inlägg i frågan.... ...måste...använda...tålamodet...mer..
KarlXII: Sjövärme är ju egentligen inget annat än en värmepump av samma typ som används till bergvärme och jordvärme, fast man lägger ut köldbärarslingan i sjön istället. Kostnaderna blir ungefär samma som för jordvärme. Pumppriser kan du se på www.varmepump.biz, sen tillkommer installation och X antal hundra meter slang. I vissa områden/kommuner får man inte lägga ut slangar i
BAS: Det kan ta extra lång tid att få ut värmen genom golvet om det är så tjockt som 27 mm. Om du är osäker så rekommenderar jag att du möjliggör en eventuell inkoppling av en fläktkonvektor i slutet av värmekretsen vid ett senare tillfälle. Fläktkonvektorn sänker då temperaturen på radiatorvattnet innan det går in i VP´n. Du får då upp effektiviteten i VP´n samt en snabbare
David_Q: Har sett att www.ventilationsutveckling.se har ett erbjudande om en toshiba för 19900kr inst och klart. Någon vänlig själ som har/haft en toshiba eller använt sig av denna återförsäljare, erfarenheter mm. Gärna även om ni gjorde den utlovade energibesparingen!
sveno: Christer, det går att sätta slutet expkärl om man har vedeldning, men det är definitivt inte att rekommendera. Dimensioneringen är ganska knepig att göra. Det är många faktorer att ta hänsyn till: höjd mellan högsta radiator och expkärlet, volymen i systemet vilket tempintervall man har (vid ved eldning ska man räkna med 20-100 grader). På TA Hydronics hemsida (kolla min länksida)
Bertil: men har du värmepump skippar man bypass och har fullt flöde coh kanske nån fast strypning där det blir för varmt.... Sen styr man värmen med utegivaren, rumsgivaren och styrdatorns värmekurva... Det vinner man en hel del verkningsgrad på... Vp jobbar med så svalt vatten som möjligt... ger bättre COP... Har man annan uppvärmning spelar det ingen roll om man använder bypass... Men jag
jarmo: hej jag har en ivt 495 var kan man mäta el till skott på den ??? mvh jarmo
VVS-novisen: Kolla www.comtech-control.com Priset beror på vilket försäkringsbolag du har, kolla under Erbjudanden
Strisak: Jag lade prisol för varmvattnet och PEM för kallvattnet. Ursäkta, plusprisol menar jag.
stefan-lololo: jeg skal have et massivt trægulv i mit nye timmerhus kan jeg lave gulvvarme i platte gjuts rören in i betonget eller skal jeg montere Värmeslingor i golvspånskiva med golvvärmeplåtar hvilket vil koste meget mere at lave. nogle ider?
ps71: Jag har en IVT Combicompakt anläggning dvs Optima L/V pump med tillhörande panna.Jag är då väldigt nöjd med vad detta ger mig,men hade om det varit möjligt hellre borrat men framförallt grävt slang,helt enkelt för att det skulle ge mig större besparing och att det inte skulle blivit dyrare för mig att gräva,mot vad detta blev. Borra hade ju blivit dubbelt så dyrt.Efterssom det inte
MathiasS: Ring till Lindab. Finns det så har dom. Och det måste ju finnas!
HenkeBoy: Frågan är väl hur länge man kan ha på el-handdukstorken tills dess man uppnått samma totala kostnad som en vattenburen HT. Den vattenburna är väl runt 1000kr dyrare samt att det går åt lite mer prisolrör och en cirk.pump. Handdukstorken är på 80W, men har den termostat...eller går det 80W/h? Det är väl dessutom enklare med el-installation än vattenburen! MEN....nåja, man får