6 363 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Laddpump till Vedpanna, rekomendationer?
Min laddningspump till pannan dog i går.
Den som sitter där nu är en DAB A35/180. (sitter en likadan till cirkulationen i huset).
Frågan är vad man ska köpa?
Finns en del att välja på från dom billigaste Myson (ca 800
till Grundfos .....
Är det nån vesäntlig skillnad?
Ska bara byta pumpen inte ventiler och annat runt i kring.
MVH // Magnus
Den som sitter där nu är en DAB A35/180. (sitter en likadan till cirkulationen i huset).
Frågan är vad man ska köpa?
Finns en del att välja på från dom billigaste Myson (ca 800
Är det nån vesäntlig skillnad?
Ska bara byta pumpen inte ventiler och annat runt i kring.
MVH // Magnus
Skillnad.... det är det nog.....men om det är prisvärt!?
Viktigast är väl rätt bygglängd.... bara att smälla dit en ersättning, och gärna en Grunfoss.
Jag har för mig att grundfoss, har nån nyckel för utbyte av cirkpump, den bör ha ungefär samma kapacitet som tidigare.... kanske inte så kritiskt med en laddpump, det är ju litet motstånd i den kretsen...
Viktigast är väl rätt bygglängd.... bara att smälla dit en ersättning, och gärna en Grunfoss.
Jag har för mig att grundfoss, har nån nyckel för utbyte av cirkpump, den bör ha ungefär samma kapacitet som tidigare.... kanske inte så kritiskt med en laddpump, det är ju litet motstånd i den kretsen...
Samma tanke som jag hade...
Kollade lite på Grundfos hemsida och domhar som du sa en nyckel till ersättningspumpar..
Bygglängden på den som sitter där är 180mm så det är inga problem, det finns gott om dom att välja på.
Alla som jag har hittat verkar ha ungefär samma kapacitet och temptålighet...
Billigt eller dyrt.. tja det är frågan.
Återkommer..
//Magnus
Kollade lite på Grundfos hemsida och domhar som du sa en nyckel till ersättningspumpar..
Bygglängden på den som sitter där är 180mm så det är inga problem, det finns gott om dom att välja på.
Återkommer..
//Magnus
www.rinkabyror.semagnusrx7 skrev:Samma tanke som jag hade...
Återkommer..
//Magnus
Rätt tänkt hoppas den funkar i 30 år!!!!!
När du startat den kan du lufta lite på centrumskruven på pumpen med pumpen på full
hastighet.
Viktigt att få bort all luft..... dom är ju vatten kyld/smord dom rackarna.... om den kärvar nån gång kan man hjälpstarta via samma skruv.... kan hända om man stannar den under sommarn .... nån o ring som nyper fast lite tex.
lycka till med rörjobbet...
När du startat den kan du lufta lite på centrumskruven på pumpen med pumpen på full
hastighet.
Viktigt att få bort all luft..... dom är ju vatten kyld/smord dom rackarna.... om den kärvar nån gång kan man hjälpstarta via samma skruv.... kan hända om man stannar den under sommarn .... nån o ring som nyper fast lite tex.
lycka till med rörjobbet...
Nu är det på plats!
Inga större bekymmer.. en 18" skiftnyckel och en rörtång av större modell (79:- på biltema).
Nya problem har dock tillstött!
Vi har fått välldigt dåligt tryck på vattnet i dom bägge duscharna.
Skapar en ny tråd för detta.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1078813259;start=0
//Magnus
Inga större bekymmer.. en 18" skiftnyckel och en rörtång av större modell (79:- på biltema).
Nya problem har dock tillstött!
Vi har fått välldigt dåligt tryck på vattnet i dom bägge duscharna.
Skapar en ny tråd för detta.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1078813259;start=0
//Magnus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden