Hej

Vi har en nedmonterad kakelugn som vi ska sätta upp i vårt nya hus.Vad är ett rimligt pris för uppmontering av den?

Räkna med ungefär 5000:- per "varv".

JesperS skrev:
Räkna med ungefär 5000:- per "varv".
Ånä, nu skojar du med oss :o. Bekanta till mig har betalat mellan 5 000 och 15 000 för hela kakelugnen. Prisskillnaden har berott på om det var svart eller vitt. Då menar jag alltså inte färgen på ugnen ;D.

Det går också att göra det själv. Kolla hagakakel på min länksida. Där finns en bildserie med kommentarer som visar en uppmurning.

Jag skulle vilja mura om en av mina kakelugnar någon gång. Förr när kakelugnar användes för att värma upp hus (inte bara för stöd- och trivseleldning) så murades ugnarna om ungefär vart tionde år. Det lär m a o ha funnits en hel del folk som kunde mura om kakelugnar.

Sen är det kanske lite skillnad i pris om man ska mura upp med nytt tegel eller om man ska återanvända det gamla teglet. Det är ju en del jobb med att ta bort lerbruk från teglet, men nytt tegel kostar pengar.

Då blev man blåst då >:(. Jag fick ett totalpris på 20.000 för en ca 2 m hög fyrkantig ugn (4 varv). Med tegel, lera, jobb, moms :) resor, etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.