Vi tänkte mura upp ett vedförråd på baksidan av öppna spisen, dvs mot murstocken. Min undran är:
Idag så ligger det stenplattor på golvet mellan trägolvet och murstocken. Om vi ska mura upp detta valv så kommer vi ta bort stenplattorna o gör själva valvet där direkt mot murstocken o utåt direkt mot trägolvet. Funkar detta? Eller måste man ha stenplattor mellan de murade vedförrådet och trägolvet?

/Ullis

Ett vedförråd kräver väl inte något värmeskydd mot ett trägolv även om det ligger dikt an mot murstocken. Kanske bara om du eldar i vedförrådet, vilket kan hända. Brandinspektörer o.dyl. folk brukar påpeka och vill att man skall åtgärda när man har bjälklags-/tak-bjälkar som går kloss mot murstock och så långt upp tycker inte jag att min skorsten är så varm. Jag har min baksida murstock i köket och just i höjd med rökkanalsingången blir det väldigt varmt på baksidan, hade det varit horisontellt där så hade man nog kunnat steka ägg på stenen. Kanske du kan lägga något lager minerit innerst som skyddar mot värmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.