Kan inte ni som installerat kaminer berätta vilken sort ni installerat och vilken sorts skorsten, även en lite prisbild vore intressant

Vi har en kamin som jag tror heter DSA (3?). Det är i alla fall ett danskt företag som heter Scan. (Inte de som gör korv alltså...)

Jag har för mig att insatsen kostade runt 10000 kr. Resten är murat. Eftersom vi har den integrerad med grillen utvändigt så är det svårt att uppskatta kostnaden. Dessutom gjorde muraren en massa annat medan han var där...
Appropå integrerad så har jag ett bra tips om man vill ha "genomgående" murstock. Det blir ju en "liten" köldbrygga om man ställer tre ton tegel rakt genom vägen, så vi vände på det och drog väggen genom teglet istället. (inte med cellplast utan med stenull där förstås.) Alltså går de inte ihop förrän ovan taket.

Men för att göra en uppskattning:
Säg att det tog tre dagar att mura, ungefär. 24h*400=väldigt cirka 10000 kr. Och kanske 5000 i material.
(Man brukar säga att skorsten kostar 2000 kr per meter att köpa. Vår är 6 meter, så 15000 är väl en vettig uppskattning).
Alltså totalt runt 25000 kr.
Och då blev den så här fin:
040214-011.JPG

funderar på en tälkstenskamin, vad ska man satas på?

Vi har precis knåpat ihop en helt vanlig Contura 470 och ett ännu vanligare Premodul rökrör från Nibe. Kaminen kostade 26 kkr och röret 10 kkr. Nu väntar vi bara på räkningen från sotaren för besiktningen, 1 560 kr. En liten bild på den nästan färdigmonterade kaminen: hem.passagen.se/miljonprogrammet/470.jpg

Vi har eldat varenda kväll sen vi fick den klar och efter halvannan timmes eldande blir det en otrolig värme. Tv-tittandet har minskat drastiskt...

Vi har en nyrenoverad gjutjärnskamin, Norrahammar som kostade 57:- som ny. Vi fick dock ge 5000:-. Ett överpris eller? Den var ny 1913 och 57:- skall motsvara 20000:- idag. Vi tog bort den trasiga gamla kaminen när vi började renovera och kallade på sotaren när vi anslutit Norrahammaren till skorstenen. Inga problem med den befintliga skorstenen. Allt som allt blev totala kostnaden inkl. sotaren ca: 5800:-.

Vi har installerat en Tulikivi på 1340kg, murad skorsten från Finja, lecablock med puts på väggen bakom och dessutom fundament eftersom vi har torpargrund. Kostnad "nyckelfärdigt" ca 70kkr.

Ingen extra tilluft utifrån eftersom det inte behövs.

ingen tilluft? ???

Varför behövs tilluft? Ge mig några bra skäl den som kan.

Hej Framerate,
Hur nära icke brännbar/ brännbar vägg kan man ställa en Tulikivi? Hur mycket "byggde" lecablocken ut från väggen?

Syrehalt i luften är alltid 21% ;) om man inte andas ut i en plastpåse - så det argument håller inte.
En stor brasa i ett litet rum kan orsaka korsdrag men när det är omvänt så bör det inte vara så besvärande. Man får in frisk luft i rummet som ska värmas och det kostar några vedbitar extra. Tillför man till brasan kall luft utifrån så ska luften också värmas till en vis temp för att förbränningen ska fortsätta (så den inte kyller ner brasan) och det kostar också några vedbitar extra. Det går väll jämt ut ??? ang vedförbrukning.
Att ta förbränningsluften utifrån kan vara en fördel när det finns en mer sofistikerad ventilation i huset som kan bli störd av kaminens stora luftförbrukning (som kan skappa undertryck). Annars är det inte så viktigt var luften kommer ifrån, tycker jag.
gaia

Jag håller nog med gaia.
Dessutom så behövs det ju ändå ventilation i ett hus, så lite frisk luft skadar nog inte.

Kortfattat svar:

I vårt fall, så har vi en hyfsat modern huskonstruktion med mekanisk frånluft och spaltventiler ovanför fönstren. Om man inte dumsnålar och stryper ventilerna så att man får ett unket undertryck i huset, så är draget i skorstenen hur bra som helst. Även med köksfläkten på max och centraldammsugaren igång.

Något kallras har jag aldrig märkt av om jag inte står med näsan mot ett fönster.

Sen beror det på hur man eldar. En stor täljstensugn ska man elda med öppna spjäll nästan hela tiden och då brinner det något otroligt. Som en masugn. På slutet när det bara är mindre blå lågor, kan man strypa något eftersom syrebehovet inte är så stort längre. När man bara har några enstaka små glöder kvar, så stryper man ventilen fram och spjället bak. Detta är viktigt, eftersom värmen då stannar kvar i ugnen och inte läcker ut ur skorstenen. Genom att elda så här, med TORR VED och utan att fylla på något utan man lavar bara in ved en gång, så håller sig ugnen varm i ett dygn och den är fortfarande ljummen inuti efter två hela dygn(lite beroende på hur kallt det är ute).

Hela eldningen tar två, max tre, timmar. Och det blir behagligt varmt. Inte för varmt.

Om man INTE stänger ventilen och det extra spjället mellan ugnen och skorstenen, så svalnar spisen betydligt snabbare. Har man då dessutom tilluft utifrån så är det nästan meningslöst att hålla på.

Bara det extra spjället i skorstenen gör mycket när det gäller att hålla kvar värmen.

Har man bra ventilation i huset och inte personligen lider av kallras, så fungerar det bra utan extra tilluft med en tung eldstad. Den korta tid man eldar innebär att man inte suger in extra luft i huset under någon längre tid och oavsett hur luften kommer till spisen, så går det åt lika mycket energi att värma upp den. Summan blir densamma om den värms upp på vägen från spaltventilen eller inne i ugnen via extra tilluft.

Men sen har vi då de lätta kaminerna. Tyvärr är det ofta så med en lätt kamin att om man eldar den med optimal förbränning (som ger en "ren" rök) så blir dom så förbannat varma att man inte kan vara i huset. Av denna anledning småeldar många och låter det bara precis brinna lite fint. Detta i kombination med allmän ventilstrypar-sparapengar-nojja gör att man måste ha extra tilluft utifrån för att få det att fungera.

En gigantisk styggelse är de som avslutar dagens eldande med att lägga in en stor kloff i spisen, strypa så mycket det bara går och nöjt gå och lägga sig. Efter två timmars förpestande av luften för grannarna, till en verkningsgrad på 20% (?), så strilar den kalla extra tilluften fritt genom systemet och kyler ner spisen.

Lukta skorsten kan det göra oavsett om man tar luft utifrån eller ej, beroende på hur ventilationen fungerar i huset samt om man har spjäll osv på spis och/eller extra tilluft.

Vi har frisk och luktfri luft inne i vårt varma hus, utom när grannarna pyreldar och vinden ligger fel. >:(
Micke_011 tycker att det är enkelt att förklara varför och dumheter att inte installera det i ett nybygge.

Jag skulle snarare säga att man inte borde behöva det i ett nybygge men däremot kanske i ett äldre dåligt ventilerat hus.

Grunt skrev:
Hej Framerate,
Hur nära icke brännbar/ brännbar vägg kan man ställa en Tulikivi? Hur mycket "byggde" lecablocken ut från väggen?
Hur nära brännbar vägg vet jag inte. Vår står ca 10-15 cm från icke brännbar vägg.

Våra lecablock valde vi att låta bygga ca 2 cm för det ser snyggt ut om det avviker från den vanliga väggen. Vi sågade upp väggen och fällde in blocken och skorstenen. Nu är det så att vi bor i ett modulenthus och mellan huskropparna är väggen ca 30-40 cm tjock, så det var inga problem att trolla bort både lecablock och skorsten.

Även lecablockväggen med puts värms upp och lagrar lite värme. Skorstenen är däremot ganska sval då den är väldigt välisolerad och då mycket av värmen stannar i täljstensugnen.

gaia skrev:
Syrehalt i luften är alltid 21% ;) om man inte andas ut i en plastpåse
Jämför då en dålig innermiljö med plastpåsen.

Vi har ingen tilluft till kaminen, men en ventil i väggen bredvid som vi kan öppna vid behov.
Men det behovet uppstår aldrig...

Vi har rätt stor rumsvolym (jättestor faktiskt eftersom det är rätt mycket källare som också skall värmas).
När vi har kommit ut på fredagarna vid sjusnåret har det varit ner mot 12-13 grader. Dessutom kan det ha gått två veckor sedan vi var där och huset är rejält utkylt.
Ett par brasor enligt ovanstående utmärkta eldningslektion och huset är 18-20 grader bara ett par timmar senare. En brasa till och det blir nästan för varmt på sovloftet.
Och något kallras har jag aldrig märkt, trots att uteventilen är stängd.
Däremot formligen forsar det in kalluft från det gamla huset, som vi bara har 5-10 grader i, om dörren dit in är öppen. Men det gör det oavsett om vi eldar eller inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.