5 281 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Att gå från olja till pellets?
Det bidraget som fanns för ett år sen gällde om man gick från eluppvärmning. Jag tror att länsstyrelserna och boverket höll i det. Det kan dock finnas pengar hos de endkilda kommunerna. Prata med energirådgivaren i kommunen.
Hur mycket plats som behövs beror på om du ska köpa pellets i stor säck på 600 kg, småsäckar om 16 kg, bulk (minst 3 ton i taget), eller åka och hämta i lösvikt hos nån småskutt.
Det här kan man skriva sidvis om. Kolla på min www så hittar du länk till Novator. Där finns en villavärmeportal med massor av nyttig info och länkar vidare. Äfab kan också vara värt ett besök. På Lantbruksnet hittar du länkar till tillverkare som ofta lägger upp en del vettig info. http://www.mbio.se/ har en del info, t ex.
Hur mycket plats som behövs beror på om du ska köpa pellets i stor säck på 600 kg, småsäckar om 16 kg, bulk (minst 3 ton i taget), eller åka och hämta i lösvikt hos nån småskutt.
Det här kan man skriva sidvis om. Kolla på min www så hittar du länk till Novator. Där finns en villavärmeportal med massor av nyttig info och länkar vidare. Äfab kan också vara värt ett besök. På Lantbruksnet hittar du länkar till tillverkare som ofta lägger upp en del vettig info. http://www.mbio.se/ har en del info, t ex.
Gratulerar till insikten. Som sveno säger kolla in www.novator.se.
Jag tänkte liknande tankar för drygt ett år sedan, har kört med pellets drygt ett år (olja innan) och det funkar utmärkt. Köpte Pellx - brännare med veckoförråd och betalade 23 000 inkl installation i min CTC panna från 76. Lägger ner 15-20 min i veckan på uraskning sotning av panna och på fyllning av veckoförrådet. Rådet får bli att kontakta ett par leverantörer av brännare, lyssna vad de har för rekommendationer och kolla in offerterna och fatta beslut därefter. Att kolla med sotaren är heller aldrig fel. Jag lastar in mina 3 pall (=2,4 ton i småsäck) i källaren efter varje leverans. Går att lagra ute också bara det är under tak. Kan ju redan här rekommendera att planera för ett sk bulkförråd på 6-7 m3 för bekvämlighetens skull.
Jag tänkte liknande tankar för drygt ett år sedan, har kört med pellets drygt ett år (olja innan) och det funkar utmärkt. Köpte Pellx - brännare med veckoförråd och betalade 23 000 inkl installation i min CTC panna från 76. Lägger ner 15-20 min i veckan på uraskning sotning av panna och på fyllning av veckoförrådet. Rådet får bli att kontakta ett par leverantörer av brännare, lyssna vad de har för rekommendationer och kolla in offerterna och fatta beslut därefter. Att kolla med sotaren är heller aldrig fel. Jag lastar in mina 3 pall (=2,4 ton i småsäck) i källaren efter varje leverans. Går att lagra ute också bara det är under tak. Kan ju redan här rekommendera att planera för ett sk bulkförråd på 6-7 m3 för bekvämlighetens skull.
Vad jag vet så krävs att man gör bygganmälan till kommunen när man ska byta uppvärmning. Att man kontaktar sotaren är självklart. Det handlar om överlevnadsinstinkt i dubbel bemärkelse. Dels finns det ju en del saker vad gäller brandskydd som sotarn kan informera om, men också för att man vill hålla sig väl med sotarn. Han ska ju godkänna allt och vissa regler som finns är stenhårda, men i en befintlig installation så kan man få behålla lösningar som inte skulle ha blivit godkända i ett nybygge. Sånt avgör sotarn och då säger det sig självt att man vill ha en sotare med positiv attityd, i alla fall om man har ett gammalt hus.
Det finns ganska utrymmessnåla färdiga förråd i form av en stor säck som hänger i en stålställning. Ett sånt klarar av att ta emot tre kubik bulkpellets och åtminstone ett av dom kan man tömma nästan helt och hållet tack vare en smart konstruktion.
Det finns ganska utrymmessnåla färdiga förråd i form av en stor säck som hänger i en stålställning. Ett sånt klarar av att ta emot tre kubik bulkpellets och åtminstone ett av dom kan man tömma nästan helt och hållet tack vare en smart konstruktion.
Nja, jag var möjligen något nonchalant i mitt inlägg förutom bygganmälan (i min kommun i alla fall) så har du rätt sveno. I o m tidigare olje eldning så har jag ju inte förändrat något förutom mitt bränsle/brännarval. Självklart ska sotaren godkänna installationen. Det jag menade var att söka råd och information av annan karaktär än det rent formella hos sotaren.
När det gäller positiv attityd så var min sotare mkt lycklig över att inte alla skorstenar i området skulle få frysskador framöver (många borrmeter har det varit sista året).
När det gäller positiv attityd så var min sotare mkt lycklig över att inte alla skorstenar i området skulle få frysskador framöver (många borrmeter har det varit sista året).
Jag kan iofs vara ute och cykla, men jag har för mig att bygganmälan behövs även för byte av bränsle. I alla fall i min kommun. Det borde i energirådgivaren i ens kommun veta, så man kan ju ringa dit och fråga. Det är dock möjligt att jag minns fel eftersom jag bytte både eldstad (ny panna) och bränsle (ved i st f olja) och då krävdes bygganmälan.
Jag skulle tro att en tegelskorsten mår bättre av att man eldar pellets än olja. Högre rökgastemp vilket medför mindre kondensrisk och inget svavel vilket gör att gasen inte bildar syra med ev kondensvatten borde ju vara bra. Dessutom hålls murstocken varm och det ger ju bättre självdragsventilation.
Om man har slutat elda av en eller annan orsak så finns det saker man kan göra för att skorstenen ska må bra, men frågan är hur många som gör nånting alls.
Jag skulle tro att en tegelskorsten mår bättre av att man eldar pellets än olja. Högre rökgastemp vilket medför mindre kondensrisk och inget svavel vilket gör att gasen inte bildar syra med ev kondensvatten borde ju vara bra. Dessutom hålls murstocken varm och det ger ju bättre självdragsventilation.
Om man har slutat elda av en eller annan orsak så finns det saker man kan göra för att skorstenen ska må bra, men frågan är hur många som gör nånting alls.
Yepp, 3 m3 olja har blivit 5,7 ton pellets över en 12 månaders period.
Oljepriset tror jag har legat på ca 7500:-/m3 under den tiden och mitt pris på pellets i småsäck på 2120/ton.
Detta har resulterat i en besparing på ca 10 000:-. Sen får man dra av lite för 2 extrabsök av sotaren / år = 800:- för mig. Så 9000:- per år gäller för mig.
Oljepriset tror jag har legat på ca 7500:-/m3 under den tiden och mitt pris på pellets i småsäck på 2120/ton.
Detta har resulterat i en besparing på ca 10 000:-. Sen får man dra av lite för 2 extrabsök av sotaren / år = 800:- för mig. Så 9000:- per år gäller för mig.
Yonna, orsaken till att det naturliga är att rökgstempen ökar om man går från olja till pellets är att pellets vid förbränning producerar mycket mer rökgaser än motsvarande energimängd olja. Dvs rökgaserna har högre fart genom konvektionsdelen (den del av pannan där rökgaserna kyls och pannvattnet värms) och hinner inte lämna ifrån sig lika mycket energi till pannvattnet. Detta är under förutsättning att både pelletsbrännaren och oljebrännaren brinner med samma effekt, t ex 15 kW.
Jag har en känsla av att effekten på pelletsbrännare som installeras i oljepannor ofta ställs lägre än den tidigare oljebrännaren. Det kan bero på att oljeeldstaden är för liten för den större flamman från pelletsbrännaren. Det problemet kan man komma åt genom att klä oljeeldstaden med eldfast tegel eller eldfast lera på insidan. Då kommer flamman från pelletsbrännaren inte att slå emot kalla stålväggar och sota ner.
Jag har en känsla av att effekten på pelletsbrännare som installeras i oljepannor ofta ställs lägre än den tidigare oljebrännaren. Det kan bero på att oljeeldstaden är för liten för den större flamman från pelletsbrännaren. Det problemet kan man komma åt genom att klä oljeeldstaden med eldfast tegel eller eldfast lera på insidan. Då kommer flamman från pelletsbrännaren inte att slå emot kalla stålväggar och sota ner.
Det är bara 1 års siffror då jag bara varit i gång sen februari ifjol. 20 min i veckan gäller för mig, jag är lite petig och sotar pannan varje vecka, använder askfälla för rengöring av panna och brännarrör. Slänger i några säckar i förrådet och så rullar allt till nästa helg. Det som kan tilläggas i tid är transporten av pelletssäckarna från pall till källaren (2 ggr /år) det tar mig 2 timmar per gång. Noggrannare rengöring av brännaren ska utföras 3-4 ggr per år, bort med 4 skruvar och dammsug, vilket tar ca 20 min. Annars är det nog inte mer. Jag vet att en del installatörer har serviceavtal som man kan teckna (ungefär som till oljebrännare) om man vill ha lite mer trygghet. Jag kan tillägga att jag kör endast på pellets ingen eldrift under sommaren alltså.
Klicka här för att svara