Värme allmänt
KarlXII: Efter inköpet av hygrometern tänker nog jag bli "självdragare" också - om det funkar i alla temperaturer. I ena änden av huset har jag ventiler till spirorör som slutar i en frånluftsfläkt i en lite skorsten på taket. I andra änden har vi murspisen med SEM-skorsten. Visst har vi luftbyte utan fläkt! Iallafall när det är så här pass kallt. Vi får väl se hur det blir framåt
gaia: 400m2 :o då förstår jag varför du tänker på återvinningen. Hoppas du hittar en bra lösning. lycka till gaia
johan6504: Tack för informationen BAS Förklaring till pool: Den är inomhus och skall värmas hela året. Större delen av värmen den avger stannar i huset, då poolen ligger i vardagsrummet (endst tunn skiljedörr). Angående borrhål har jag förhört mig i området och det visar sig att det blir svårt att borra djupare än 150m på grund av högtvatten tryck i området. Två hål är nog nödvändigt
sveno: Jag håller med dig, K-dussin. När det är kallt ute så blir det ett jeddra drag, i alla fall i min skorsten. Kolla om du märker någon skillnad när det är varamare ute. Det ska visst bli lite mildare framåt helgen ;)
BoD: Och det kan bullra en del från tilluftskanalerna, men om man störs eller inte är nog individuellt. Jag bodde en vecka i ett hus med till- och frånluft och det var nästintill outhärdligt, men förhoppningsvis var den anläggningen inte rätt monterad och intrimmad.
Bertil: Jag bor i inom 3 mil!!!!! :o Pumpstorlek beror helt på vilken tillrinning du har...... en enfas dränkkpump.... som bara använts till rent vatten skall gå bra.... Försök nå Mats Helmersson på kommunen, har du tur får du låna en fräsch pump där... eller oxå i stan hos nån hyrfirma... Miljö/hälsa på kommun kan nog hjälpa dig med ett vattenprov till en rimlig kostnad Lycka till
Nix: Risken är väl att du får buller i förminskningen? Hastigheten i röret kommer ju öka. Men det kanske kanalföretagen löst med en bra utformning på förminskningen? Analogt borde det väl ge lägre hastighet i de delar som är större dimension på. Låg hastighet innebär ju mindre ljud. Vilket ju kan vara skönt i köket?
BAS: Hej Torparkungen och Isso. Om det är tillräckligt hög vattennivå i brunnshålet kan det gå att använda en sugande pump (vätskering, ejektorpump e.d.) som bara behöver en slang ner i hålet. Det går alltså inte att pressa ner en dränkbar pump, den skulle skava på brine-slangarna då den startar/stoppar. Att vattnet räcker måste ni prova först. Testa genom att pumpa ut vatten en
Fasting65: Läs här: http://www.byv.kth.se/avd/itek/pers/erikssto/astrirap.pdf
Mangelito: Det är ett 40-tals hus, med ventiler i murstocken från alla rum. Det är ju lite annorlunda duschvanor idag än förr, så badrummet är ju betydligt fuktigare. Jag hade tänkt lämna glipa mellan dörr och tröskel. Jag undviker gärna slå hål i fasaden om jag slipper =) Tack för ditt svar!
lucifer: Vi körde också en sån. Fungerade kanon. Men den drog ju lite ström förstås. http://www.obm.se/p01/mobilpc_gvv.htm Hyrde den på Camo. Lucifer
pag: Ok, det blir nog en panelradiator då (även av estetiska skäl). Tack för inputen! Mvh Pagge
Bertil: Isolering av rören i "kalla" utrymmen är en förutsättning........ ordentlig tilluft utifrån via tex springventiler i fönster, som skall vara öppna..... Tilluft till resp wc/bad är väl ok? Överluft i dörrkarm alt luftad tröskel?
sorenpersson: Finns det någon som har erfarenhet av ventilationsaggregatet från Husqvarna? Har haft ett i mitt Myresjöhus sedan 1990 som heter Husqvarna FTX-LV6 och har väl i stort sätt goda erfarenheter, hyffsad elförbrukning. Vill veta om någon har bra eller dåliga erfarenheter. Jag är nyfiken på om det finns några produkter eller tillbehör som är bra att ha. Finns det någon ny värmeväxlare
BAS: Tack för tipset :) Tyvärr kom det två månader för sent :( ,sotaren har just varit här. Jag har redan borste för braskaminen, köpte den då jag trodde det skulle öka draget med täta sotningar men det är väldigt lite sot då jag är uppe och drar i snöret. Jag ska dock kontakta kommunen och se om jag blir godkänd som sotare.
Plumber: På värmesidan e det ingen fara..Det e värre på färskvattnet,som sagt. :)
gaia: Tack för länken! Det är något att bita i.... Gammalt? Tekniken går framåt men termofisiken är detsamma. Ska fördjupa mej i den. gaia
brykthed: Tänkte kombinera frånluftsvärmepumpen, som ingår som standard, med en kortare jordvärmeslinga och då uppgradera värmepumpen till en IVT Twin. Skulle enligt Eksjöhusförsäljaren endast bli en extra kostnad på ca 25.000:-
Kalsipper: I serie med varmattentanken som finns i Twin m.a.o så värms varmvattnet i vpumpen ( till 50grader) och går sedan över till VVB där jag höjer tempen på vattnet till 60 grader och får en större mängd varmvatten så det räcker till badkar m.m. Jag har borrat 70m till min Twin och har således ej någon jordvärme.
Plumber: [citat] Japp,Blåarör och så måste man naturligtvis använda Linolja med Linet..Skippar ochså koppar på Kallvattnet,där e det galvat som gäller,det e riktigt "Old school".. 8) ;D
sveno: Det var nog mer jag som missuppfattade. Försökte bara sprida skulden lite ;) I ett vedsystem så laddar man ju på så hett det går i en enda ackvolym som också värmer tappvattnet. Nu har jag (efter några sena timmars läsande) förstått att man i ett VP-system "separerar" värmesystemet från tappvarmvattnet med en växelventil eftersom man vill producera så lite som möjligt med hög
Torparkungen: Tack för ett bra tips där Sveno! Jag går till den sidan och kollar upp det här med en gång. Alla tycker så olika och nånstns däremellan står man själv och skall besluta något som förhoppningsvis är det bästa. Inte lätt alla gånger, men man lär sig en massa nytt.. ;) /Torparn
Kutterspan: Det finns en uppsjö fina pelletskaminer! tex är Narvells generalagent för italienska extraflame och tyska wodtke. Vi har mkt bra erfarenheter av extraflames kaminer Eco Preziosa & Eco Bella. Mer info finns på www.narvells.se
Kutterspan: Gå in på GROSSIST/ÅF på naturenergis hemsida (www.naturenergi.se) och klicka på din plats på kartan så hittar du de som säljer IWABO Villa S-1 Lycka till! mvh Kutterspan
yonna: Tack vargen & sveno ... jag har dragit ut denna diskussion & lagt högst upp på pappers/räknings/recept/viktigahandlingar-högen ... ??? sånt här är inte kul att diskutera med sej själv - å ingen av ungarna har dragit hem med någon tekniskt bevandrad grabb heller :P Men jag har löst värre problem än det här >:(