BAS skrev:
Kyticka.
Fjärrvärme är ju busenkelt. Att låta den ta spetsen och dessutom göra varmvatten ger en enkel anläggning som har billig grunvärme och kan leverera hur mycket tappvarmvatten som helst.
Kan det bli bättre?
...och lägg till FTX-ventilation också så får ni värmeåtervinning och dessutom ett hälsosamt inomhusklimat. (Men skippa värmepumpen.)

Monopol behöver man inte vara så jätterädd för tror jag.
Det kan till och med vara så att fjärrvärmebolagen har ögonen på sig just för att dom har monopol medans en strulig bergvärmeinstallatör kan blåsa dig lika mycket som vilken annan oseriös entreprenör som helst.

Mitt intryck är att det lobbas ganska friskt i värmepumpsbranchen, men knappast i fjärrvärmebranchen.

För miljön är dessutom fjärrvärme ofta ett bra alternativ, kanske inte alltid, men ofta.

Kolla reglerna. Du får i regel inte koppla in nånting annat i systememet om du ansluter dig till fjärrvärmenätet.

BAS skrev:
Mady.
Sök på kul borrtillstånd för värmepump. Om du behöver lite siffror och annan data att fylla i ansökan kan jag skicka dem till dig.
Det skulle vara kul och se om kommun är köpt av fjärrvärmeprojektet.
De 12500 kronorna är billigt jämfört med vad folk får betala i efterskott.
Troligen har du så pass låg förbrukning att du inte behöver gräma dig för mycket över de 68 öre per kWh. Skulle det dra iväg med förbrukningen kan du ju alltid sätta in bergvärme i efterhand. Du får en anläggning som sköter sig själv i 15-20 år. Grundvärmen skulle värmepumpen stå för och spetsvärme/tappvarmvatten kommer från fjärrvärmen. Vilken toppenanläggning  :)

Tror inte heller att jag kan borra med en gång. jag kan dock säga upp mitt avtal med tre månaders uppsägning sedan är det fritt fram. Av ekonomiska själ tänker jag inte ens tanken att borra. Ett nytt hus är så energisnålt så det tar väl en väldans massa år innan man tjänat in det. Vem vet, drar priser iväg kanke det blir aktuellt på sikt.

frede skrev:
Kolla reglerna. Du får i regel inte koppla in nånting annat i systememet om du ansluter dig till fjärrvärmenätet.
Stämmer nog. FTX däremot går bra.

Nu vill vi ha besked "stämmer nog" räcker inte :)
Det skulle vara kul om någon retade upp fjärrvärmenissarna med en borransökan ändå ;D

BAS skrev:
Nu vill vi ha besked "stämmer nog" räcker inte  :)
Det skulle vara kul om någon retade upp fjärrvärmenissarna med en borransökan ändå  ;D
Ring din fjärrvärmeleverantör (kommunen?) kan inte dom svara så kan ingen.

Mady skrev:
Kollade upp lite med fjärrvärmen i min kommun.
* Anslutning är tydligen ett MÅSTE i detta område.
* Anslutningsavgift 12500 inkl moms
* Grävning och anslutning mot hus får husbyggaren göra.
* En fast och en rörlig kostnad, ca pris per kvh 68öre inkl allt.
* Tre månaders uppsägningstid, så man kan ändra om priserna drar iväg.
* Lilla "pannan" eller vad man skall kalla den får man skaffa själv.
Kolla upp det där med att du "måste" använda fjärrvärme, det kravet fanns även i vårt område men en boende överklagade det till konkurrensverket och fick rätt så det är bara de tre - fyra första husen som inte har värmeåtervinning.

kommer stå med i tomtkontraktet. Tänker inte heller bråka om det. Jag tycker det är helt okej, billigare än vanlig el per kvh. Lätt skött och det går att säga upp och sätta in något annat. Så vi är nöjda ändå ::)

Med fjärrvärme gör du vanligtvis ett av de bästa valen ur både miljö och ekonomisynpunkt. Så e de. Berg VP kan inte bli lika miljövänlig som fjärrvärme så länge vi inte har en enkel och driftsäker och effektiv metod att framställa el miljövänligt så det räcker till alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.