1 986 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vattenburen golvvärme i 1 1/2 plans?
Vi håller just nu på att fixa till en "oinredd" övervåning och som alltid så går vi på hård budget
.
Tanken är att ha vattenburen golvvärme på övervåningen fast det inte är det på nedre plan(vanliga radiatorer). Övervåningen är ca 60kvm och färdigt med golvspån. Nu till frågorna..OBS, jag é färsking på golvvärme ;D
1: Hur tätt skall rören ligga och hur grova behöver de vara?
2: Kan man lägga direkt på golvspånet?
3: Ångspärr och i så fall i vilket lager?
4: Dessa "plåtar", vilket material är det? De verkar så dyrt för "plåt"!
Min tanke var att lägga strimmor av spån/gips för att få en form för rören och sedan lägga egen vanlig plåt och bocka/böjja/knacka ner den i håligheterna. I dessa spår lägger man sedan röret. Ovanpå detta kommer sedan det vanliga golvet. Skall det läggas ett extra skikt med spån/gips på detta eller räcker det med ett tjockt trägolv >15mm?
Vanlig plåt(vilken sort det skall vara vet jag inte) är ju inte dyrt hos en plåt/metallhandlare och den är väl till för att sprida värmen? Gips/spånskivor är ju inte speciellt dyrt heller
. På detta sätt så skulle man ju billigt tillverka egna "spårade skivor"..Är idén helt kass? ;D
Tanken är att ha vattenburen golvvärme på övervåningen fast det inte är det på nedre plan(vanliga radiatorer). Övervåningen är ca 60kvm och färdigt med golvspån. Nu till frågorna..OBS, jag é färsking på golvvärme ;D
1: Hur tätt skall rören ligga och hur grova behöver de vara?
2: Kan man lägga direkt på golvspånet?
3: Ångspärr och i så fall i vilket lager?
4: Dessa "plåtar", vilket material är det? De verkar så dyrt för "plåt"!
Min tanke var att lägga strimmor av spån/gips för att få en form för rören och sedan lägga egen vanlig plåt och bocka/böjja/knacka ner den i håligheterna. I dessa spår lägger man sedan röret. Ovanpå detta kommer sedan det vanliga golvet. Skall det läggas ett extra skikt med spån/gips på detta eller räcker det med ett tjockt trägolv >15mm?
Vanlig plåt(vilken sort det skall vara vet jag inte) är ju inte dyrt hos en plåt/metallhandlare och den är väl till för att sprida värmen? Gips/spånskivor är ju inte speciellt dyrt heller
Du tänker nog i rätt banor.
1. 60kvm betyder för mig 20mm rör när man gör jobbet själv.
2. Bocka plåt själv och på plats är nog mindre begåvat tror jag. "Riktiga" plåtar är bl.a gjorda föra hålla röret på plats, något som är rätt användbart när man brottas med 20-rören. Det går att köpa pirat-plåtar rätt billigt - gör det!
3. Avståndet mellan rören beror på vilken rördimension du väljer. 20rör ligger på cc30.
4. ingen ångspärr
1. 60kvm betyder för mig 20mm rör när man gör jobbet själv.
2. Bocka plåt själv och på plats är nog mindre begåvat tror jag. "Riktiga" plåtar är bl.a gjorda föra hålla röret på plats, något som är rätt användbart när man brottas med 20-rören. Det går att köpa pirat-plåtar rätt billigt - gör det!
3. Avståndet mellan rören beror på vilken rördimension du väljer. 20rör ligger på cc30.
4. ingen ångspärr
Hej
Hade jag varit som du hade jag lagt ner alla specialtankar på att fixa och dona. Du kommer troligtvis aldrig att få det att fungera.
Gå in på Wirsbos hemsida och läs deras broschyrer...
Men lite info ändå då...
Lägg glespanel så du för ett spår på cirka 30 mm mellan brädorna. På dessa lägger du golvvärmeplåtar (GLÖM att fixa egna - det funkar inte). Lägg 20 mm PEX rör i golvvärmeplåtarna. Lägg golvspånskiva på detta.
Det finna olika dimensioner på PEX rören men 20 mm är det vanligaste.
Det skall vara cc 300 mm mellan rören.
Här kommer adressen till wirsbos biblioteket
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/brochurelist.jsp
Välj "Broschyr, Rörläggning och installationsprinciper"
Hade jag varit som du hade jag lagt ner alla specialtankar på att fixa och dona. Du kommer troligtvis aldrig att få det att fungera.
Men lite info ändå då...
Lägg glespanel så du för ett spår på cirka 30 mm mellan brädorna. På dessa lägger du golvvärmeplåtar (GLÖM att fixa egna - det funkar inte). Lägg 20 mm PEX rör i golvvärmeplåtarna. Lägg golvspånskiva på detta.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/brochurelist.jsp
Allvarligt talat, du får sluta med att rekommendera alla att lägga golvspån ovanpå rören. Det är helt onödigt i många fall (även om jag erkänner att det är motiverat med plastmatta) och leder bara till sämre funktion. Pratar du med Wirsbo så får du också klart för dig att det i många fall finns bättre alternativa konstruktioner än den med golvspån ovan rören.Familjens_Fixare skrev:Hej
Men lite info ändå då...
[länk]
Dock finns det mycket matnyttigt i dokumentet du länkar till, men det finns alternativa konstruktioner som fungerar bra (bättre).
Menar du MathiasS att du bara lägger ett lager golvgips på glespanelen? Detta kan fungera om du lägger glespanelen tvärs mot bjälklaget, men absolut inte med klinker på. Har inte fogarna brustit förr så gör de det med den lösningen. Avser du att lägga glespanelen på kortlingar mellan golvbjälkarna så kan du glömma ett lager gips omedelbums. Ett duktigt hopp och du hamnar i källaren (lite överdrivet men mest för att symbolisera vad jag menar). Ska du ha klinker så är det golvspån + gips som gäller. Detta eftersom de både limmas och skruvas - och skruvar biter ju som bekant bättre i spån än gips...Allvarligt talat, du får sluta med att rekommendera alla att lägga golvspån ovanpå rören. Det är helt onödigt i många fall (även om jag erkänner att det är motiverat med plastmatta) och leder bara till sämre funktion. Pratar du med Wirsbo så får du också klart för dig att det i många fall finns bättre alternativa konstruktioner än den med golvspån ovan rören.
Dock finns det mycket matnyttigt i dokumentet du länkar till, men det finns alternativa konstruktioner som fungerar bra (bättre).
Ska du ha plastmatta kan väl 2 lager gips fungera eftersom det är lite bättre värmeledning i den konstruktionen. Annars förstår jag inte varför man skulle ha denna konstruktion.
Näe det menar jag inte!Familjens_Fixare skrev:Menar du MathiasS att du bara lägger ett lager golvgips på glespanelen? Detta kan fungera om du lägger glespanelen tvärs mot bjälklaget, men absolut inte med klinker på. Har inte fogarna brustit förr så gör de det med den lösningen. Avser du att lägga glespanelen på kortlingar mellan golvbjälkarna så kan du glömma ett lager gips omedelbums. Ett duktigt hopp och du hamnar i källaren (lite överdrivet men mest för att symbolisera vad jag menar). Ska du ha klinker så är det golvspån + gips som gäller. Detta eftersom de både limmas och skruvas - och skruvar biter ju som bekant bättre i spån än gips...
Ska du ha plastmatta kan väl 2 lager gips fungera eftersom det är lite bättre värmeledning i den konstruktionen. Annars förstår jag inte varför man skulle ha denna konstruktion.
Jag menar att om det kvittar för bygghöjd etc så är det bättre att ha det bärande lagret under rören än över. Tex så är golvspån på cc60, glespanel, och hellimmad dubbelgips en konstruktion som även funkar för klinker. Du skulle också kunna göra som i wirsboanvisningen men då för du ytterligare 22mm spån ovanför rören, helt i onödan....
Hmm...Näe det menar jag inte!
Jag menar att om det kvittar för bygghöjd etc så är det bättre att ha det bärande lagret under rören än över. Tex så är golvspån på cc60, glespanel, och hellimmad dubbelgips en konstruktion som även funkar för klinker. Du skulle också kunna göra som i wirsboanvisningen men då för du ytterligare 22mm spån ovanför rören, helt i onödan....
Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar väl egentligen ingen roll men med det jag "rekommenderar" bygger det bara 13 + 22 mm ovan bjälklag. Om jag förstår det rätt så bygger det du pratar om 28 + 12 + 12 mm?
Har du lust att förtydliga (mest för min kännedom). Därefter gräver vi ner stridsyxan (andra kan ju börja undra...)
Nämen ingen yxa här inte....!Familjens_Fixare skrev:Hmm...
Förstår inte riktigt hur du menar. Det spelar väl egentligen ingen roll men med det jag "rekommenderar" bygger det bara 13 + 22 mm ovan bjälklag. Om jag förstår det rätt så bygger det du pratar om 28 + 12 + 12 mm?
Har du lust att förtydliga (mest för min kännedom). Därefter gräver vi ner stridsyxan (andra kan ju börja undra...)![]()
Det handlar bara om att man vill ha så lite trä och trögt material som möjligt ovanför rören. Därför är konstruktionen med golvspån ovanför rören något som man kan undvika om det går. Och det går! Dock kan det ske på bekostnad av bygghöjden (+12mm som du säger). Ok?
OK. ÄR inte elgolv ett alternativ på en övervåning? Jag får ju ganska mycket värme "gratis" från undervåningen.
Behöver det vara 20mm rör på en övervåning eller kan man gå ner till tex 12mm. Behöver avståndet vara 30cm eller kan man sätta dem lite glesare alla dessa frågor just pga att det är en övervåning ;D
Behöver det vara 20mm rör på en övervåning eller kan man gå ner till tex 12mm. Behöver avståndet vara 30cm eller kan man sätta dem lite glesare alla dessa frågor just pga att det är en övervåning ;D
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Du skriver att du har vanliga radiatorer på bottenvåningen och då förutsätter jag att det är vattenburet. Beroende på vilket uppvärmningssätt du har kan det vara aktuellt med olika lösningar. Har du tex värmepump så bör det ju vara vattenburen golvvärme eftersom du puttar in en kW och får ut 3 kw i form av värme. Har du elpanna eller dylikt kan man ju naturligtvis lägga in elgolvvärme. Jag kan dock säga - jag hade aldrig gjort det. Detta eftersom jag värderar möjligheten att värma mitt hus med vilken värmekälla som helst (el, olja pellets etc).
Beträffande avståndet mellan rören så hade jag hållit fast vid cc300 och 20 mm´s rör. Visst kan du lägga 17 mm´s rör med ett cc på 200 mm. Du vinner en centimeter i höjd på detta (inget annat). Väljer du att lägga rören med längre inbördes avstånd kommer du att känna att golvet är ojämt varm/kallt - därför är det bäst att hålla sig till de rekommenderade avstånden.
Du sköter ju effektuttaget i golvet genom att justera in din shunt (som du måste köpa) på rätt värme. På detta sätt kan du skruva ner värmen i golvet på ovanvåningen eftersom du till största delen värmer huset med radiatorerna på bottenvåningen...
Beträffande avståndet mellan rören så hade jag hållit fast vid cc300 och 20 mm´s rör. Visst kan du lägga 17 mm´s rör med ett cc på 200 mm. Du vinner en centimeter i höjd på detta (inget annat). Väljer du att lägga rören med längre inbördes avstånd kommer du att känna att golvet är ojämt varm/kallt - därför är det bäst att hålla sig till de rekommenderade avstånden.
Du sköter ju effektuttaget i golvet genom att justera in din shunt (som du måste köpa) på rätt värme. På detta sätt kan du skruva ner värmen i golvet på ovanvåningen eftersom du till största delen värmer huset med radiatorerna på bottenvåningen...
Tackar det var ett uttömmande svar. Jag har vattenburet nere. Jag var bara nyfiken på OM el kunde vara ett alternativ och det var det ju verkligen inte ;D.
Skall lägga ner med mina "rebell-fasoner" och finna mig i ledet..20mm cc300 ;D*skämt*
Tackar igen, nu vet jag i alla fall lite mer.
Ursprungliga planen var att köra vanliga vattenradiatorer även uppe, men nu när vi håller på och pysslar där så kom vi på att det kanske skulle vara en "käck" idé med golvvärme. Kunde inget om detta, men nu kan jag lite mer och skall ta mig en funderare om vad det skall bli..Hmmm..Radiatorer eller 20mm rör cc300
Skall lägga ner med mina "rebell-fasoner" och finna mig i ledet..20mm cc300 ;D*skämt*
Tackar igen, nu vet jag i alla fall lite mer.
Ursprungliga planen var att köra vanliga vattenradiatorer även uppe, men nu när vi håller på och pysslar där så kom vi på att det kanske skulle vara en "käck" idé med golvvärme. Kunde inget om detta, men nu kan jag lite mer och skall ta mig en funderare om vad det skall bli..Hmmm..Radiatorer eller 20mm rör cc300
Klicka här för att svara