1 892 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Felmätande IVT 490
Vår IVT 490 har börjat att mäta utomhustemperaturen fel. Det diffar på ca 6 grader. När det är runt 9 grader ute anser pannan att det är 15 grader ute. Det leder ju i sin tur till att radiatorvattnet är alldeles för kallt. I värsta fall ställer den sig i viloläge fast temeraturen inne är i fallande. Eftersom den fortfarande mäter temperatur men felaktigt betvivlar jag att kabeln mellan sensor och panna är av men man ska aldrig säga aldrig. Den kan vara av, men nu vänder jag mig till forumet för ideer om vad som är fel och vad ni har för erfaranheter av liknande problem. Ser fram emot era svar!
Har fått byta tre tempsensorer på vår IVT vp. (Likadan sensor på flera ställen).Enligt reparatören är det vanligt att de visar fel. Bättre typ monterades efter 2002 (tror jag det var). Lätt och byta själv. Dessutom inte så dyra vad jag minns.
Kortet består som jag vill minnas av två komponenter samt själva kortet. Det vore näst intill hutlöst av kortleverantören att debitera IVT för mer än 30kr för kortet. Det är ju trots allt bara en termistor (8 kr hos Elfa vilket är dyrt) en kontakt för under tian och slutligen kretskortet vilket säkert är gjort i något skitmaterial som FR4 eller ännu billigare. Skall bli kul att se vad de vill ha för ett ersättningskort.
Klicka här för att svara