14 128 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Luftintag till braskamin
Man kan välja vilket av de alternativen man vill, bara man är medveten om och accepterar följderna 
Utifrån: Du ökar inte luftomsättningen inomhus när du eldar, vilket ger mindre kalldrag vid friskluftsintagen, bättre värmeekonomi och just, mindre ventilation.
Samma rum: Du ökar luftomsättningen inomhus vilket leder till att mer kall (frisk) uteluft ska dras in och värmas upp (samma luft som sedan går åt i kaminen)
Från källaren: samma som ovan, men i källaren...
Vad som är smartast beror på hur du för övrigt har det med ventilationen (behöver du mer luftomsättning)och hur dyrt det är att dra ett utvändigt (eller "källarvändigt") luftintag. Det blir ju bättre luft i huset om du eldar den invändiga luften, men dyrare att elda. Å andra sidan kanske kostnaden för luftintaget vida överstiger besparingen.
Utifrån: Du ökar inte luftomsättningen inomhus när du eldar, vilket ger mindre kalldrag vid friskluftsintagen, bättre värmeekonomi och just, mindre ventilation.
Samma rum: Du ökar luftomsättningen inomhus vilket leder till att mer kall (frisk) uteluft ska dras in och värmas upp (samma luft som sedan går åt i kaminen)
Från källaren: samma som ovan, men i källaren...
Vad som är smartast beror på hur du för övrigt har det med ventilationen (behöver du mer luftomsättning)och hur dyrt det är att dra ett utvändigt (eller "källarvändigt") luftintag. Det blir ju bättre luft i huset om du eldar den invändiga luften, men dyrare att elda. Å andra sidan kanske kostnaden för luftintaget vida överstiger besparingen.
Jag stod inför samma val för ett tag sedan när jag funderade på att sätta in kamin. Det installatörerna sa till mig var att kaminerna "drar" förhållandevis lite luft (~30-60 lit/h) att jämföra med en köksfläckt som drar några hundra lit/h eller än värre med en "vanlig" öppen spis. Vi råddes alltså att inte ta uteluft utan använda uppvärmd inneluft. Vi har dock inte forcerad ventilation utan självdrag.
A.
A.
Kan nog stämma. Min poäng var att en kamin förbrukar betydligt mycket mindre luft i förhållande till en öppen spis eller t ex en köksfläkt än vad åtminstonde jag trodde. Det kan alltså vara lönt att fundera en gång extra innan man, som jag med automatik gjorde, beslutar sig för att dra in uteluft till kaminen.gaia skrev:
A
Jag tror att man skall ha helt klart för sig att huruvida man ska ha separat luft till eldstäder eller inte beror på en mängd olika saker.
T e x vad är det för omgivande faktorer i det specifika huset? Är det mekanisk ventilation eller självdrag? Vilken typ av eldstad har man tänkt sig? En liten kamin som eldas ibland och då som stämningsgivare i första hand eller en tung eldstad för primäruppvärmning?
Vid mekanisk ventilation råder man överlag till att ordna separat tilluft eftersom man annars sätter ordinarie lufttransport system ur spel. Ett FTX aggregat är ju beroende av mängd luft och dess temperatur för att leverera korrekta flöden etc... Man kan även få vissa problem med upptändning eftersom det råder ett visst undertryck i FTX hus och motverkar således tillviss del skorstensdraget negativt. Man har (eller ska ha) undertryck i vanliga frånluftskåkar också men dessa är i regel mindre känsliga eftersom de bara tillgodoser med mer tilluft genom ventiler etc om frånluften ökar. D v s vid upptändning osv...
Sen finns det kaminer med s k "clean burning" system som alltså är beroende av den varma eldstadsluftens temperatur för att hålla t e x glaset rent från sot & dyl. Skulle dessa förses med kall uteluft vore det ju katastrof!
Vid myseldning några ggr i veckan skulle det alltså vara onödigt med uteluftsanslutning.
Har du däremot en tung eldstad som skall eldas 2 - 4 timmar om dagen bör denna förses med uteluft. De säger att 1 kg ved vid förbränning kräver ca 15 kbm syre. Eldar man då ca 15 kg per dygn så förbrukar man då hela husets luftomsättning. Denna måste då ersättas med ny luft som då skall VÄRMAS upp. Här skadar det alltså inte med uteluft om det finns rimliga förutsättningar.
Valet är fritt med andra ord. Ta reda på din eldstads och husets förutsättningar och gör ett aktivt val. Det brukar bli bäst så ;D
T e x vad är det för omgivande faktorer i det specifika huset? Är det mekanisk ventilation eller självdrag? Vilken typ av eldstad har man tänkt sig? En liten kamin som eldas ibland och då som stämningsgivare i första hand eller en tung eldstad för primäruppvärmning?
Vid mekanisk ventilation råder man överlag till att ordna separat tilluft eftersom man annars sätter ordinarie lufttransport system ur spel. Ett FTX aggregat är ju beroende av mängd luft och dess temperatur för att leverera korrekta flöden etc... Man kan även få vissa problem med upptändning eftersom det råder ett visst undertryck i FTX hus och motverkar således tillviss del skorstensdraget negativt. Man har (eller ska ha) undertryck i vanliga frånluftskåkar också men dessa är i regel mindre känsliga eftersom de bara tillgodoser med mer tilluft genom ventiler etc om frånluften ökar. D v s vid upptändning osv...
Sen finns det kaminer med s k "clean burning" system som alltså är beroende av den varma eldstadsluftens temperatur för att hålla t e x glaset rent från sot & dyl. Skulle dessa förses med kall uteluft vore det ju katastrof!
Vid myseldning några ggr i veckan skulle det alltså vara onödigt med uteluftsanslutning.
Har du däremot en tung eldstad som skall eldas 2 - 4 timmar om dagen bör denna förses med uteluft. De säger att 1 kg ved vid förbränning kräver ca 15 kbm syre. Eldar man då ca 15 kg per dygn så förbrukar man då hela husets luftomsättning. Denna måste då ersättas med ny luft som då skall VÄRMAS upp. Här skadar det alltså inte med uteluft om det finns rimliga förutsättningar.
Valet är fritt med andra ord. Ta reda på din eldstads och husets förutsättningar och gör ett aktivt val. Det brukar bli bäst så ;D
Klicka här för att svara