Hemmakatten
Letar tomt, har sålt gamla huset, hyr radhus under tiden. Inget att göra varken ute eller inne förutom att tänka på det nya hus vi ska bygga.

Har läst igenom olika trådar här på forumet om uppvärmning och återkommer hela tiden till pelletspannor.

Förutsättningar:
100-120kvm enplanshus, ingen källare
Inga störande ljud (avskyr fläktljud) ljudisolerat inomhus
Någon form av stenhus, leca kanske
Arkitektritat
Lösvirkesbyggt
Ingen helöppen planlösning, vill kunna stänga igen om köket
Öppen spis eller braskamin för mys
Trägolv, helst med golvvärme
Ev. förråd/garage med värme

Vill nu absolut inte ta ställning i den något infekterade debatten biobränsle kontra bergvärme utan vad jag förstått så är pellets ett alternativ som är ett av de billigaste. Arbetsinsatsen är ok för oss (ved är inget alternativ arbetsmässigt).

Vad jag behvöer råd om är följande:
  • Verkar det vettigt med pellets?
  • Många förespråkar att man bör ha en ackumulatortank. Varför det? För att pannan inte ska slå på och av så ofta? Lönar det sig om man ser till investeringskostnaderna för en sådan?
  • Bör man ha en elpatron? Läste någonstans att den behövs för "topparna" eller vid driftsstörningar av pelletsen. I vårt gamla hus med oljepanna och elpatron kunde man bara köra antingen oljan eller elpatronen.
  • har också läst att många förespråkar frånluftsåtervinning eller solfångare i kombination med pelletspanna. Är sådana alternativ verkligen lönsamma med tanke på att det är ett nytt, väl isolerat hus och ganska litet?
  • som jag förstått det så är de speciella pelletspannorna möjliga men ej godkända för eldning av tex ved. Stämmer det?
  • Har någon tips på böcker eller hemsidor om uppvärmning?

Eftersom olika uppvärmningsalternativ kräver olika installationer är det ju bra att fundera på detta i god tid innan arkitekterna sätter pennan på pappret.

Hej

Jodå, pellets är väl vettigt om man godtar arbetsinsatsen (handlar väl om minutrar per vecka)

Acktank ja, därom tvistar de lärde... fördelen med att stoppa in en välbestyckad acktank (många slingor och ev. beredare) gör att man får en flexibel lösning för framtide vilket gör att du kan stoppa in fler/andra alternativ i framtiden utan att behöva byta ut hjärtat i systemet (pannan degraderas från hjärta till muskel... :) ) Lönsamheten med en tank får man enligt min mening med framtida flexibilitet med möjlighet att stoppa in solfångare m.m.

Elpatron kan ju vara lämpligt att ha, både som nödreserv om brännaren stannar och ev. för varmavatten över sommaren (då verkningsgraden på pannan sänks eftersom spillvärmen från den egentligen inte är önskvärd)

Skall man sätta in mekanisk ventilation kan ju FTX vara intressant (om jag fattat rätt, en klassisk värmeväxlare) för att spara lite energi...

Solfångare är väl intressant för att man till största delen på sommaren kan skippa att ha igång pannan med allt vad det innebär (sotning, oönskad värme m.m). Min far monterade solfångare med följande komentar " Kommer aldrig att spara in den ekonomiskt, men det sparar arbete eftersom jag slipper elda på sommaren" (eldar med egen flis vilket är billigt).

Vad sa jag egentligen då?
Jag skulle med dessa förutsättngar stoppa in en panna och ackumulatortank. Sett till att acken har slingor för sol och varmvatten (åtminstone 1 för sol och 2 för varmvatten) och en elpatron som nödvärme.

Mvh
Reine

Hemmakatten
Reine E skrev:
Jag skulle med dessa förutsättngar stoppa in en panna och ackumulatortank. Sett till att acken har slingor för sol och varmvatten (åtminstone 1 för sol och 2 för varmvatten) och en elpatron som nödvärme.
Tack för goda råd. Detta alternativ täcker ju upp för framtida behov, och vi har väl resonerat i liknande banor. En el-patron känns självklar men det är resten vi funderar på. Totalt går ju en sådan lösning på ganska mycket pengar. Panna 35´, ack.tank 15´, solfångare 25´ + installation, förråd mm (mkt ungefärliga siffror, mest som räkneexempel)
En pannas livslängd beräknas till ca 20 år. Antar att en ackumulatortank håller ungefär lika länge. Solfångare borde hålla längre då det inte är någon mekanisk förslitning. Hinner man då räkna hem kostnaderna på 20 år? Naturligtvis är bekvämligheten värd en del. Hinner det hända/bli stora förändringar/nyheter på värmesidan på 20 år? En annan fundering är om ack.tank ger en jämnare output om man har golvvärme?

Hansson28 skrev:
Skulle jag byggt nytt skulle jag ha tagit en biosol panna och solpaneler på taket.
[länk] kolla under pelletspannor
Tack för tipset. Verkar intressant. Kostnaden för biosol-pannan är väl vad en separat panna + ack.tank kostar men utrymmesmässigt spar man ju en del. Finns det andra fördelar? Hur stor behöver en ackumulatortank vara?

Hej

Tror att en acktank håller lite längre än 20 år då det inte är något direkt slitage på den. Det hela är ju ett slutet system som kommer att innehålla "dött" vatten (utan syre efter ett litet tag) vilket gör att den inte rostar något nämnvärt. Allt varmvatten passerar i slingor så där tillförs det inget syre heller.

Angående jämnare output med golvvärme så tror jag inte att det spelar så stor roll egentligen om man har radiatorer eller golvslingor (anses ju till och med ibland att golvvärme drar mer energi eftersom man kanske inte sänker tempen så mycket som vissa tycker att man borde) , det viktigaste är att man har någon form av shuntstyrning så att man aldrig tar ut varmare vatten än nödvändigt vilket gör att man sparar energi. Sen gör i naturligtvis golvvärme att det blir mer lättstädat och man slipper fula radiatorer inne :)

Skippar du att installera solfångaren från början ser ju kalkylen lite mer smakfull ut, har du bara slingan på plats i tanken från början så har du en valdigt flexibel lösning där du enkelt kan koppla in en senare om du vill.

Pannan som Hansson visade verkar ju helt klart intressant, det enda som jag tycker talar emot den är att jag tror att en acktank har längre livslängd än en panna, och med ett par kulventiler på rätt ställe kan man klara ett pannhaveri/byte med el tillfälligt om de inte sitter ihop. Men det är också det enda negativa jag ser med den, vilket ju i det lite kortare perspektivet inte spelar någon större roll och om 20 år kanske det är helt ute med pellets och acktank :D

Mvh
Reine

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.