5 270 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
fjärrvärme
Sida 1 av 2
Funderar på att satsa på fjärrvärme när vi bygger nytt. Det verkar så praktiskt och allt men jag står funderande till att låsa mig till en leverantör. Hur stor grej är det om man senare ändrar sig och vill ut på "marknaden" och söka låga elpriser? Vad behöver jag då göra?
Vi var i samma funderation som ni, fast vi skulle bara byta ut värmeanläggning, ingen nybyggnad.Mady skrev:
Alt. var bergvärme eller fjärrvärme. Det är fördelar med båda sätten. I vår kommun är fjärrvärmen billigare än direktverkande el, så det skulle bli ändå billigare med uppvärmningen, än som den var i nuläget. Vi räknade med att bergvärmen skulle kosta runt 150´och fjärrvärmen 35´. Men vi valde iaf fjärrvärme till slut. Vi är ju låst nu till fjärrvärmen, men fördelen med just fjärrvärmen är så pass bra att vi tyckte det var värt det. Sen har vi ju ändå "bara" lagt ut 35´ för att få en bra fungerande värmeanläggning. Säg att man kör fjärrvärmen i 10 år så är det ju bara en avskrivning på 3 500 kr/år det ska man nog oxå tänka på om man funderar på olika värmeanläggningar.
Jag hade aldrig valt fjärrvärme. Att låsa sig till en leverantör på detta sätt är farligt för ekonomin. Det är precis med det som med allting annat. När tillräckligt många har anslutit sig så ska kon mjölkas. Man kan dra en parallell med Telia. Jag betalar idag 375:- i abbonemangsavgift för fast telefoni för 3 månader och ringer under samma period för mindre än en 100-lapp. Lyckligtvis så kan man säga upp abbonemanget eller byta leverantör, men med fjärrvärme så kan man inte det väl?
Vi har precis installerat fjärrvärme och det funkar bra!
Visst hade man kanske kunnat satsa på bergvärme men det är ju 100k till som ska "hostas" upp.
På samma sätt som leverantören kan höja avgiften för fjärrvärme kan staten säkert punkt beskatta bergvärmen...så det är svårt att säga vad som är bäst i längden...
Hur länge håller en bergvärmeanläggning? 10 år har man ju hört innan första service, stämmer det?
// Olof
Visst hade man kanske kunnat satsa på bergvärme men det är ju 100k till som ska "hostas" upp.
På samma sätt som leverantören kan höja avgiften för fjärrvärme kan staten säkert punkt beskatta bergvärmen...så det är svårt att säga vad som är bäst i längden...
Hur länge håller en bergvärmeanläggning? 10 år har man ju hört innan första service, stämmer det?
// Olof
Du lyssnade inte på P3 igår? Där pratades det just om fjärrvärme och vilket liv det var om hur dyrt det hade blivit. Funktionen är säkerligen förträfflig, men smakar det så brukar det som bekant kosta också. Och har man väl fastnat i statens monopol så sitter man där.Olfe skrev:Vi har precis installerat fjärrvärme och det funkar bra!
// Olof
Beträffande värmepumpar så finns det en drös olika sätt att räkna hem detta på. Dom stora entusiasterna hävdar att man sparar pengar från dag 1. Detta genom att man lånar 100.000:- på banken. Det kostar netto under 400:-/månad, under 5000:-/år. En siffra som sjunker varje månad, och sjunker varje år i och med inflationen. Låt säga att man tidigare hade en årsförbrukning på 30.000 kwh. Säg att det kostar runt 80 öre/kwh med el och du har en faktor på 1:4 med en värmepump. Årskostnad för elvärme = 24.000:-/år. Med värmepump 6000:-/år. Besparing 18.000:-/år, 1500:-/månad. Lånet kostade 400:-/mån. Nettobesparingen blir alltså 1100:-/månad trots att du har lånat pengar för att köpa anläggningen. Så visst kan man räkna hem en VP från dag1.
Hm ... låter billigt med 35' för fjärrvärmeinstallation! Här i centrala Malmö kostar det 70' ... vid min koll för ett halvt år sedan. Förre ägaren till mitt hus satte in ny oljepanna för 27 år sedan. Trots oljepriset har jag under alla år haft lägre värmekostnader än grannarna med fjärrvärme! Och trots alla skattepålägg på oljan har jag fortfarande lägre uppvärmningskostnader.
Intressant!
Det verkar vara stora prisskillnader över landet. I Östersund kostar det c:a 47 öre/kWh, jämfört med el blir det bra mycket billigare. Men det är klart att en VP ska ju helt klart vara det billigaste, inget snack om det. Hörde faktiskt igår om en person som installerat en VP för 27 år sedan, nu hade han köpt en ny pump.
Hur som helst så räknar man ju så positivt som möjligt på den installation som man själv gjort...eller hur...
Det verkar vara stora prisskillnader över landet. I Östersund kostar det c:a 47 öre/kWh, jämfört med el blir det bra mycket billigare. Men det är klart att en VP ska ju helt klart vara det billigaste, inget snack om det. Hörde faktiskt igår om en person som installerat en VP för 27 år sedan, nu hade han köpt en ny pump.
Hur som helst så räknar man ju så positivt som möjligt på den installation som man själv gjort...eller hur...
Enligt energirådgivaren i vår kommun så är det tre månaders uppsägningstid på fjärrvärmen hos oss. Inkoppling och grävning är för tillfället gratis, det som kostar är själva inkopplingen av centralen som brukar gå på ca. 30.000:-. Sedan kostar värmen 63öre/kwh, och inga fasta kostnader alls. Det blir nog fjärrvärme i alla fall för vår del, trots att jag spjärnat emot kraftigt på vägen mot detta beslut... :Markarbetaren skrev:
Kollade upp lite med fjärrvärmen i min kommun.
* Anslutning är tydligen ett MÅSTE i detta område.
* Anslutningsavgift 12500 inkl moms
* Grävning och anslutning mot hus får husbyggaren göra.
* En fast och en rörlig kostnad, ca pris per kvh 68öre inkl allt.
* Tre månaders uppsägningstid, så man kan ändra om priserna drar iväg.
* Lilla "pannan" eller vad man skall kalla den får man skaffa själv.
Då låter åndå vårt erbjudande som rätt så bra i jämförelse...Mady skrev:Kollade upp lite med fjärrvärmen i min kommun.
* Anslutning är valfri
* Anslutningsavgift gratis
* Grävning, anslutning in i hus samt återställning av mark gratis för tillfället, om man hoppar på NU då nätet byggs, annars kommer kostnaden ligga på ca. 15.000 skr.
* Endast fast kostnad för förbrukningen, för närvarande 63 öre/kwh
* Tre månaders uppsägningstid
* Lilla "pannan" får man skaffa själv
Är SÅ himla kluven till detta, men vi beslöt att hoppa på i alla fall, verkar som relativt bekymmersfritt och det kan i vårt fall vara värt en hel del... Men det känns i alla fall bättre och bättre, hoppas på att det kommer att kännas helt bra den dagen allt är klart!
Måstet för oss tror jag beror på att det är ett nytt område och min man pratade med en "fjärrvärme gubbe" som pratade om vilken förlust de var för dem då de nybyggda husen är så rackarns energi snåla. Så om inte kommunen gått med på kravet att alla skulle ansluta sig tror jag inte det skulle bli något av det.
Mady.
Sök på kul borrtillstånd för värmepump. Om du behöver lite siffror och annan data att fylla i ansökan kan jag skicka dem till dig.
Det skulle vara kul och se om kommun är köpt av fjärrvärmeprojektet.
De 12500 kronorna är billigt jämfört med vad folk får betala i efterskott.
Troligen har du så pass låg förbrukning att du inte behöver gräma dig för mycket över de 68 öre per kWh. Skulle det dra iväg med förbrukningen kan du ju alltid sätta in bergvärme i efterhand. Du får en anläggning som sköter sig själv i 15-20 år. Grundvärmen skulle värmepumpen stå för och spetsvärme/tappvarmvatten kommer från fjärrvärmen. Vilken toppenanläggning
Sök på kul borrtillstånd för värmepump. Om du behöver lite siffror och annan data att fylla i ansökan kan jag skicka dem till dig.
Det skulle vara kul och se om kommun är köpt av fjärrvärmeprojektet.
De 12500 kronorna är billigt jämfört med vad folk får betala i efterskott.
Troligen har du så pass låg förbrukning att du inte behöver gräma dig för mycket över de 68 öre per kWh. Skulle det dra iväg med förbrukningen kan du ju alltid sätta in bergvärme i efterhand. Du får en anläggning som sköter sig själv i 15-20 år. Grundvärmen skulle värmepumpen stå för och spetsvärme/tappvarmvatten kommer från fjärrvärmen. Vilken toppenanläggning
Bas,
kan du utveckla lite mer :Grundvärmen skulle värmepumpen stå för och spetsvärme/tappvarmvatten kommer från fjärrvärmen. ??? ??? Vilken toppenanläggning
försöker just nu att tjata mig fram till fjärrvärme från Fortum till någorlunda bra kostnad. Än så länge vill de ha runt 80 000/hus bara för rördragning til tomtgränsen om vi lyckas bli fler på våran gatan (ungefär 80 m från huvudledning) :'( :'(