C
charta77: [citat] Det låter bra.
4 svar · 2,3k läst
J
JesperS: Japp, det kändes STORT  ;D   Kanon att slippa sitta på ett kallt utedass i Januari ...
9 svar · 3,3k läst
E
Erik_D: Varvtalsreglerare = varistor, ser ut som en dimmer oftast.
2 svar · 1,9k läst
B
BAS: Jag vet inte hur såna här Airconditioners är uppbyggda. Det väsentliga är vilket köldmedia som finns i. En modern bergvärmepump är gjord för att ta värme ur ett borrhål där temperaturen ligger runt 0 grader och har R407C i sig. Det fungerar ner till ca - 10 graderC. En modern luft-luft värmepump fungerar ner till -20 grader C. Den har R410C i sig. En Airconditioner är gjord för att
3 svar · 1,4k läst
S
swede: Hej Visst kan du mura skorsten i leca, men du måste ha ett godkänt skorstensrör inuti Mvh ;D
2 svar · 9,7k läst
Q
Qudan: Hej! Någon som vet om det finns att köpa vedkaminer (nya) på nätet? Ex. sån sida där byggprodukter finns ex. Sigro, bygglagret och dyl., och billigare än i butik.
0 svar · 2,1k läst
C
Cornerwall: Hej du! Det enda råd jag kan ge dig är att du ska ha en kasett gjord av gjutjärn, nu vet jag inte vad den du funderar på är gjord av. Enligt sotaren här i byn som jag är god vän med går kasetter av plåt sönder efter några år. Själv ska jag köpa en Keddy nästa vecka. Har flera bekanta som har sådana och de är väldigt nöjda med dem. www.keddy.se Må väl /C
1 svar · 8,5k läst
C
charta77: [citat] Fast då kommer nästa problem, urtappningsventilen sitter väl på fel ände om du tänk spola ur systemet. Jag kan göra så att jag kopplar ur ett element i badrummet och kan antingen spola från pannan så vattnet rinner ut där, eller koppla in en slang så att det rinner ut genom avtappningen vid pannan, eller om jag helt öppnar säkerhetsventilen. Har du möjlighet att koppla loss
10 svar · 9,2k läst
M
Mjölnaren: Ett tips kan vara: http://www.nvi.se
1 svar · 3,0k läst
J
johawk3: Det borde väl finnas dokumenterat på husritningarna....
1 svar · 3,1k läst
RoTe
RoTe: Ca 5 graders tempskillnad i vår kåk från 77... Just nu 24,5 uppe och 20 nere. Ingen värme påslagen än dock.
4 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: Varför skulle man inte stänga av cirk till radiatorerna? Att man måste ha någon typ av shunt är ju självklart. Att avsticket till shunten skall göras där vattnet är varmt känns också rätt ok. Har man en acktank skall det göras strax efter acktanken (lite beroende på hur man monterat tanken förstås). Vad anser man vara poängen med att montera shunten på retursidan?
5 svar · 4,7k läst
KarlXII
KarlXII: Men yonna...lugn och fin nu - inte vara så otålig! ;) Ja, du bör förstärka bottenplattan där Maxetten står. Det är en tung spis på runt ett ton+ beroende på skorsten. Vi har en Maxette och vattenburen golvvärme. Som alla eldstäder ger den en frånluftsvärmepump lite extra vitaminer. Eftersom det är en tung spis som ackumulerar värme och pytsar ut den över längre tid i mer lagoma
2 svar · 2,5k läst
Matti
Matti: Problemet är när vattnet i står stilla och är ca 40 grader, läs mer här: http://www.boverket.se/novo/filelib/personal/sabber/legi.pdf Klargör det mesta..
6 svar · 2,7k läst
R
roli: [citat] Hur är det med acetylen och syrgas ??? Blir man klubbmedlem då också ??? ??? ???
19 svar · 24,6k läst
KarlXII
KarlXII: Jag tycker det låter ganska dyrt för en murspis - naturligtvis beroende på konstruktion och modell. Vi fick en liknande konstruktion för dryga 50000, men då grät nästan murarn eftersom jag fick fast pris innan. Han visste inte hur pass mycket jobb det var att montera upp en Keddy Maxette med 6 meter SEM-skorsten. Jag tänkte göra jobbet själv, men har inte ångrat att jag lejde bort
2 svar · 2,2k läst
D
dedden: Hej igen! Fortsätter mina förutsättningslösa spaningar på vedpannor. Är det någon som har erfarenhet av ATMOS DC35F??? Lite sämre verkningsgrad än Innovan, men dessutom lägre pris. 6mm plåt och likvärdig keramik ser det ut som. Välkomna med tips, och trevlig helg!!!
16 svar · 8,5k läst
Wigert
Wigert: Svar från Thermopanel: Hej igen, Vet du om du har ett eller tvårörssystem? I ett ettrörssystem går returen från en radiator in i tillopp i nästa och på sidan av radiatorn sitter en liten röd plastpropp i ventilkopplet. Oavsett om det är ett eller tvårörssystem så medför en felkoppling att radiatorn inte fungerar över huvudtaget, värmevattnet stiger rakt upp inne i radiatorn och
7 svar · 4,7k läst
G
Gbat: Någon som har bra/dålig erfarenhet av någon "lätt murspis" typ Keddy Carat/Carisma eller någon annan liknande? Håller de värmen bra? Jämn, bra värme eller blir det "bastu" i rummet den står i, som med braskaminer?
0 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Nej så fort rostar det inte. Se bara till att spola dom rena från skräp innan ni monterar tillbaka...
1 svar · 2,1k läst
ylven
ylven: Den stora vitsen med att ta in förbränningsluften separat är att man slipper det kalla draget mellan ventilen (eller springorna) och eldstaden... Dessvärre har jag inga bra idéer om hur man löser det i en källare utan omfattande insatser.
2 svar · 2,9k läst
F
Fjattespatt: När man nu är inne på värmda möbler. Vore det inte skönt att ha en uppvärmd bänk på balkongen/i trädgården. Ungefär som de som finns på vissa busshållplatser. Hälsn, / FS
11 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Väljer man för klena rör och för snäv krök kan det säkert bli problem. Fast det gäller ju alla toaletter.
7 svar · 4,1k läst
U
Ulf: Känner igen tongångarna. Helt plötsligt ser omgivningen smutsig ut, nu med en ny fin panna. T ex så finns ett starkt krav på nya gipsskivor i taket, de befintliga är svarta av allt rykande från den gamla pannan. Så sent som igårkväll när vi la in ett vedinlägg så hade vi många superlativer om den nya pannan med ackar. Att i princip bara gå ner tända upp och sedan sköter sig allt.
12 svar · 1,9k läst
P
Pedersen: Plöjning kostar även den 30 kr/m inklusive slang. Firman jag lejde hade även grävmöjligheter på maskinen, för in- och utgång vid källarvägg och för att gräva vid elledningar m.m.
5 svar · 3,1k läst
S
sveno: Jag tror att färghandeln bör ha ugnssvärta, annars har säkert Gysinge (länk finns på min www). Sotarn kanske också säljer ugnssvärta. Byggvaruhus och andra som säljer kaminer och vedspisar borde ha.
4 svar · 10,3k läst
A
AndreasK: Kanske inte ett svar på frågan men... Vad kostar det att mura en skorsten med en 4 pipor?
1 svar · 2,2k läst
S
Sarastro: Har ett hus med enrörssystem i bottenvåning och övervåning och 2 rörsststem i källaren. Överväger VP och vill få en uppfattning om hur stor anläggning jag bör ha om vi ökar temperaturen i källarn. Källaren har i allmänhet inte värmts särdeles mycket- elementens termostater har varit nerskruvade, men några av elementen har fått vara 'ljumma'. Temperaturn ligger då på vintern
0 svar · 2,4k läst
E
Engan23: Tack för ditt svar.
13 svar · 4,3k läst
S
Skorsten: Är det ingen som kanner till DVI? Är det kanske en garageverksta? ???
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.