I mitt pannrum har jag ett oshuntat element, se bild.

Idag är stigar och returledning avstängd (pga. läkage).
Vilket betyder att cirkulationspumpen ej går.

Problemet är att jag inte har ngn värme i det oshuntade elementet, vilket ej borde beröras av det övriga värmesystem.

Frågan är: borde jag ha ha en separat cirkulationspump på denna krets? eller kommer detta att lösa sig när jag kör igång det övriga systemet och startar den pumpen?
Panntemeraturen ligger på ca 70 grader och jag har ett tryck 0,7-0,8 bar.

Albin.jpg

Ps. Ursäkta min arkitektur Ds.

Det borde fungera med självcirkulation om man ska döma av din bild. Hur grova är rören till och från radiatorn? Är radiatorn och rören i den delen avluftade? kan du känna på rören hur långt de är varma ovanför pannan?

Det verkar ju lite väl påkostat med en cirkpump för en krets med en enda radiator. ;) När du väl kör igång resten av systemet så skulle du ju kunna koppla in den radiatorn på den shuntade kretsen som ju har en cirkulationspump. Fast, som sagt, det borde funka med självcirkulation...

Rören till och från radiatorn har en diamter på 28mm

-Upptill kan jag känna värmen enda till förgreningen som går till expanditionskärlet, sedan är det kallt.

Nertill känns ingen värme alls.

Svårt att veta vilken väg (riktning) värmen tar, men jag antar att det går uppåt och sedan tillbaks till pannan på samma rör som det man fyller på vatten.

Ang. luftning så har jag en luftning enligt bild och en på själva radiatorn som vanligt. Jag har luftat och det kommer endast vatten.
Vattnet har ingen temperatur alls. Visst kan jag lufta tills jag har cirkulerat det varma vattnet enda fram till radiatorn. Problemet då bli ju att pannan tappar tryck och jag blir tvungen att fylla på med mer vatten. Vilket i sin tur leder till kall pannteperatur... och så är karusellen igång.

Jag hade ingen direkt lust att koppla elementen på det shuntade systemet. Kändes som om jag hade nog att göra...

Jag håller med dig. jag har likadan koppling (förutom att returen från det självcirkulerande elementet går till ordinarie returledning från värmesystemet). De grova ledningar som du nämner indikerar på att det är ett självcirkulerande system
Syftet med denna koppling är att man ska kunna stänga av ordinarie värmesystem (cirk. pump) och fortfarande ha värme i det "oshuntade" elementet.

Är det något annat skumt
Vattenläckage i pannan, måste du fylla panna ?
Är det ett gammalt element som kanske är igensatt med skit?
Om du öppnar avtappningkranen på pannan är vattnet svart eller kommer det ut "gegga"
kanske du inte fyllt upp vatten till expansionskärlet?

Jag har en relativt ny panna (5 år) En Albin Futura som för övrigt fungerar utmärkt.

Tappavttnet är rent och pannan håller trycket och jag behöver ej efterfylla.

Elementet är dock ett gammalt stor "schabrak" Kan jag spola rent det, med högtyck tro?

Ang om jag har fyllt upp vatten till exp.kärlet... Ja det tror jag. Jag har fyllt pannan och under tiden har jag släppt på trycket och det flödar ut vatten vid övertrycksventilen. Har jag gjort rätt?

Det är säkert olika på olika pannor men normalt brukar det finnas en avtappningsplugg längst ner på pannan (det var det jag menade när jag skrev avtappningskranen, jag menade inte tappvattnet)
Sen låter det konstigt att du fyller tills tryckavsäkringen på pannan öppnar, på min panna finns det en returledning från expansionskärlet, när nivån är korrekt i expansionskärlet börjar det rinna vatten i denna ledning, om det inte finns en returledning så får man mäta den vertikala nivåskillnaden mellan expansionskärl och panna (Tex. om nivåskillnaden är 5m så skall pannan ha 0,5bars övertryck) och fylla tills detta tryck uppnås. När man sedan börjar fylla värmesystemet så måste man kompensera vattenförlusten i pannan genom att fylla på vatten i pannan för att hålla nivån i expansionskärlet.
Givetvis skall dessa manövrar kombineras med avluftning av systemet.
PS om det finns ett expansionskärl bör inte säkerhetsventilen kunna öppna vid påfyllning, är alla ventiler öppna till/runt expansionskärlet

Ursäkta, det var jag som uttryckte mig korkad när jag skrev tappvattnet. Det var tappkranen längs ned på pannan jag menade (den man tömmer systemet med). Och det vattnet är rent.

Säkerhetsventilen öppnar inte automatikst, Det är jag som har släpt på trycket för att på så sätt trycka vatten till exp.kärlet. Ja, alla ventiler står öppna, om du menar luftskruvar vill säga.
Gör jag fel?

Min säkerhetsventil löser ut vid 1,5 bar och innan dess rinner det inget vatten ur röret som går till avloppet.

Pannan har en egen tryckmätare och exp.kärlet lika så. Båda står på samma nivå.

Jag kan ha helt fel och du har ett system jag inte begriper mig på, men expansionskärlet är normalt kopplat mot atmosfär dvs trycket i kärlet är 0 bar övertryck (eller 1 bar absoluttryck) , kärlet är normalt uppe på vinden. Om den är nere vid pannan måste det finnas en avluftningsventil, där det skall komma vatten för att säkra nivån i kärlet. Trycknivån eller vilket tryck du skall ha i pannan bestäms av högsta punkten i värmesystemet (vilket normalt är expansionskärlet), är högsta punkten 5m skall du ha ca 0,5bars övertryck (1,5 bars absoluttryck) i pannan.
Vad jag menade med ventilerna runt expansionskärlet syftade jag på en ev ventil till ex-kärlet, på dess returledningen och dess ledningen till atmosfären.

PS Om man lättar manuellt på säkerhetsventilen tömmer man expansionskärlet

Ranchn har sluten expansion och då har man inget skvallerrör som talar om när man har fyllt systemet. Näår man fyller ett system med sluten expansion så öppnar man en luftningsventil högt upp i systemet och fyller på tills det kommer vatten ur luftningsventilen. Då stänger man ventilen och fyller på vatten tills trycket är 1,5 bar. Det gör man för att man behöver lite marginal när man ska lufta elementen. När elementen är luftade så fyller man på eller släpper ut vatten tills trycket är korrekt. Då ska det vara mer än 0,2 bar över skillnaden i meter mellan systemets högsta punkt och mitten på expansionskärlet delat med tio. Ex: Högsta radiatorn är 6 meter ovanför expansionskärlet. Förtrycket i expansionskärlet ska då vara 0,6 + 0,2. Förtrycket justerar man då tryckmätaren visar 0 bar. Då pumpar man in eller släpper ut luft ur expansionskärlet.

Jag misstänker att du har luft i självcirkulationsslingan med radiatorn. Prova att fylla/lufta igen innan du börjar koppla loss och spola ur. Rören är ju grova nog för att självcirkulation ska funka i alla fall.

Tack för kloka svar.
Ja, jag har ett slutet expansions-system (exp.tank). Det känns sålunda att jag gjorde rätt då jag öppnade säkerthetsventilen för att trycka ut luft ???

Jag har inget öppet system och således inget skavllerör. Desutom har jag ett rör som går från expansionstankens säkerhetsventil och till avloppet.
Jag har även en luftskruv till vänster om expansions-tanken. Har ej ritat in den på bilden...

Jag får försöka med att tömma och lufta igen.

Kan själva elementen ha "slammat" igjen?

Mja, tömma behöver du inte göra. Fyll på vatten tills trycket är 1,5 bar och öppna luftskruvarna. öppna även säkventilen tills det kommer vatten, men inte mer. Om elementet är en gammalt och stort så tror jag inte att det har slammat igen. Möjligen har ventilen på elementet fastnat i stängt läge, men det känner du ju om den går att vrida.

Om du har luft i det översta röret från pannan till radiatorn så fungerar inte självcirkulation. Det är där jag tror att ditt problem är om du inte har någon skjut- eller kulventil på slingan som är stängd eller nästan stängd.

Måste kolla upp detta med luftningen.

Jag har inget vred på elementet. Det är försedd med en kulventil och den är öppen.

Jag är nog inne på din linje med luft. Skall även kolla lutningen på det högsta röret som går under taket och till elementet.

Tack !

Tack alla för de goda tips och ideér.
Jag har nu värme i elementet.

Lösningen var att lyfta upp röret som går till elementet så att lutningen blev rätt, och sedan lufta. Det var mycket luft kvar i rören, men nu verkar det fungera. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.