En dum(?) fråga, vad återvinner värmen i utluften bäst? FTX-aggregat eller frånluftsvärmepump av typen luft/luft?

Har förstått att både frånluftsVP och FTX "orkar med" uppvärmning ner till några plusgraders utetemperatur. Men kan det stämma? FTX-aggregatet är mycket enklare (=driftsäkrare vad gäller dyra haverier?) och innehåller ofta bara 2 fläktar (ibland en elmotor) och filter samt styrutrustning. Jämfört med en VP som utöver detta har både kompressor, kondensor och köldmedia.

Vore tacksam om någon kan reda ut begreppen lite!

Mvh

Har precis själv börjat kolla på ftx-aggregat och det har diskuterats förr på forumet, bl.a. i:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1094787966;start=0#0
Om du är intresserad av en marknadsöversikt (med riktpriser) så kan du kolla på följande: http://www.energi.konsumentverket.s...tervinningsaggregat_marknadsoversikt_2004.pdf

FTX återvinner värme ur utluften, men utan värmepump.
Den kan således inte ha en temperaturverkningsgrad över 100%(ligger vanligen mellan 60-90%). Alltså förlorar huset fortfarande värme vid ventilationen då utgående luften är varmare än inkommande.

Om ett ftx aggregat nu ska användas för att bidra till uppvärmningen av huset måste man komplettera med ett värmeaggregat, dessa tror jag vanligen är på drygt 1 kW, så något större värmetillskott blir det inte.

En frånluftsvärmepump kan kyla ner utgående luft så att den blir kallare än inkommande luft och därmed återvinna värmen bättre än ett FTX aggregat. En frånluftsVP var inget alternativ för mig så jag vet inte hur mycket de kan bidra till uppvärmningen effektmässigt.

Jag hoppas att jag inte krånglade till det allt för mycket..

OK... aldrig mer än 100% återvinning med FTX. Låter logiskt. Bilden på 1:a sidan i TemoVex broschyr
( http://www.temovex.se/pdf/250-svensk.pdf )
gjorde mej fundersam: +7gr uteluft in ger +22,9gr tilluft vid frånluft på +23,1gr.

Vilken återvinningsprocent ligger då en frånluftsVP på?

Ingen anläggning kan återvinna mer än 100%. Har man återvunnit all värme så finns det ju inget mer att återvinna. :)

Med en FVP kan du få ett tillskott av värme så att den totala värmemängden in överstiger den som går ut. Men det är ju en annan sak. Den värmen kostar ström, precis som med alla andra värmepumpar.

Hmm... kan man alltså ha ett FTX-aggregat med ett mindre kanalbatteri (el) som enda uppvärmning i en villa?

Fungerar på ett projekthus, ja.
1200kWh - människovärme
2900kWh - hushållsel
? kWh - solvärme
(+ev 1000 kWh driftel) räcker visst för uppvärmningen i det huset...

Om det ska fungera på ett normalt, inte fullt lika välisolerat hus krävs ett betydligt kraftigare kanalbatteri, och då när tilluften blir betydligt varmare än inneluften så bör luftintagen placeras lågt för att få jämnare temp i rummen.

Luftvärme fungerar bevisligen på kalla ställen i det stora landet i väster, bara värmetillskottet är tillräckligt stort så ska det fungera med ett ftx-aggregat, någon värmetröghet finns ju inte i värmesysytemet så strömavbrott kan bli ganska kännbara.

Heru 180:n tror jag har ett kanalbatteri på 5kW. Den tillsammans med en rejäl braskamin kanske??

Anledningen till mina funderingar är att jag idag har en 15 år gammal FVP innehållande:
+ till- och frånluftsfläkt för ventilation
+ frånluftsvärmepump som värmer tilluften
+ varmvattenberedare
+ elpanna (vattenburen tillskottsvärme)

Förr eller senare så kommer den att haverera. Och förmodligen då ”förr” än ”senare” med tanke på åldern. Och förmodligen när det är som kallast så klart! Tur att man har en 1,5 tons kakelugn! ;D

Det är väl sällan ekonomisk försvarbart att reparera en FVP av denna årgång eftersom den kan haverera igen en vecka senare. Så det är väl bara att börja förbereda sej på byte av utrustning. Men detta med energi/återvinning och uppvärmning är inte så enkelt har jag upptäckt. Och Folksams senaste rapport om värmepumpshaverier gör inte saken enklare precis! *suck*
http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm?id=108486

Visst skulle det väl vara enklast att byta till en ny FVP. Men efter Folksams rapport(er) är jag lite skeptisk till värmepumpar. Även om det nu erbjuds s.k. trygghetsförsäkringar till höger och vänster. Dessa försäkringar ersätter endast självrisk. Inte reparation, den får försäkringsbolagen bekosta. Och jag tror att hemförsäkringen framöver kommer att höjas för hushåll med värmepump, därav Folksams undersökning. Varje försäkringsgrupp ska ju numera bära sina egna kostnader. Så har det blivit t.ex. med vissa hårt skadedrabbade motorcykel-modeller/typer som fått kraftigt höjda försäkringspremier. Alltså bör man nog ta med höjda hemförsäkringskostnader i en värmepumpskalkyl. Eller?

Hursomhelst: i mitt fall där det redan finns mekanisk ventilation med till- och frånluftskanaler så det vore väl idiotiskt att inte ta till vara på värmen i frånluften? Och då har jag väl bara FTX-aggregat och FVP att välja på? Eller tänker jag fel?

Vad tycker ni som läser detta? Vilken/vilka lösning(ar) bör jag titta närmare på? Jag har en enplansvilla på 147 kvm med öppen planlösning. Den är byggd –89 med mekanisk ventilation och kakelugn från samma år. Jag har bara bott i huset sedan Juli och känner inte för att redan lägga om lån för en bergvärmeinstallation. Jag tittade föresten på Plus den 1/11 och det var ju inte precis bra reklam för bergvärme! Vet uppriktigt sagt inte om det ens är möjligt med bergvärme där jag bor.

Mvh Calle, Gävle

Har du vattenburet värmesystem alltså?

Tyvärr finns inga bra system för utbyte mot din lösning. Finns idag ingen värmepump med både frånluft och tilluft enligt din princip. Har själv tittat runt efter liknande då jag har FTX + luftvärme (elvärme i ventilationen).

Har du inte funderat på pellets eller nåt? Det går ju att få pelletskamin vattenmantlad i t e x kombination med solvärme för att värma både varmvatten + radiatorsystemet. Billig driftskostnad!

Annars borde väl du ha rätt bra förutsättningar att värma med kakelugnen!

Vi med ftx är lite begränsade tycker jag. Finns inte så mycket att välja på liksom. Bergvärme i våra redan ofta energisnåla hus är inte tänkbart! Frånluftvp är väl det mest lämpliga kanske. Uteluftpump luft/vatten kanske?

Absolut billigast är luft/luftvp. Tyvärr ger den inte önskvärd värme att värma hela huset när det som mest behövs.

"Vedklabben":

Jo, jag har vattenburen tillskottsvärme.

Vad gäller FVP motsvarande min så tror jag att Nibe Fighter 410P har ungefär samma funktioner som min FVP.
Från hemsidan:
"Enheten ventilerar huset, värmer tilluften, levererar radiatorvärme och bereder tappvarmvatten."
Men Nibe ligger inte bra till i Folksams statistik. Å andra sidan kan man iofs teckna "Trygghetsfösäkring".
Kanske någon annan som läser detta kan tipsa om någon mer FVP som stämmer överens med min?

Pelletspanna funkar inte så bra i min lilla tvättstuga vägg i vägg med köket.

Visst kan jag hålla värmen med enbart kakelugnen. Men det blir lite för mycket eldande för min smak. Och ventilationen plus varmvattenberedaren i min nuvarande FVP ersätter den tyvärr inte.

Hur stor effekt har du på din elvärme i ventilationen? Vet du hur mycket elvärmetillskottet i ditt hus kostar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.