Värme allmänt
MrJ: Jag har nyligen dragit ut spirorör på gaveln. Funkar bra, kom ihåg att isolera rören ordentligt bara. Jag har även kallrasventil på gaveln. Någon kondens på fasad har jag inte sett.
A-K: Hej! Vi ska åka till Polen för att handla div. vitvaror o byggmtrl. Funderar även på att köpa en spiskasett. Är det någon som har några råd/Tips? Över bl.a. Priser Polen/Sverige Vad man ska tänka på när man väljer kasett Att installera den själv. Vi har varit i kontakt med sotaren o han har godkänt öppna spisen för kasett! MVH/ Anna-Karin
gaia: Jaaa, det är mycket att tänka genom innan man är nöjd ;) Kolla med dom firmor som säljer kamininsatser av gjutjärn om dom kan skaffa lösa glasdörrar med ram för dej. Bara dom inte är för stora så kan man alltid mura in ett sådan och få det riktigt snygt :). Det skall finnas tilluftsventil i dörrarna. Om du är tveksam om dina spisväggar håller för något högre temperaturer när
JOS81: Shuntautomatik = Inget spring till shunten alls....
Ziro: Hej! Okej, då får jag försöka kontrollera backventilen nere vid VVB samt kanske kolla upp alla kranars packningar och ventiler. De som bodde innan i huset var inte jättehändiga och ganska bohemiska, så de har nog inte sett över kranarna så noga. /Ziro *edit* PS TACK så mycket för hjälpen! DS
Pebbe: Kolla denna länk http://www.ala-talkkari.fi/?lang=3&yks=1&kax=0 finns på engelska
barabas: Vilka som är bäst vet jag inget om men Jula har oljefyllda radiatorer till mycket bra pris, betydligt billigare än Tego Roundline på elbutik.se
Jesca_j: Skitigt vatten som avsatts inne i kranen kanske? Skruva loss filtret i kranen och kolla så kanske du kan få en ledtråd om vad som hänt!
Erik_D: [ Däremot kanske försäkringsbolaget inte gillar att du skarvar kopparrören med ett dubbelt HubbaBubba.[/quote] ;)
DACKE: Ett tips kan väl vara Silvan 899kr för 120 meter pex
MathiasS: [citat] När jag skulle köpa rör hade 25mm röret nästan gått ur sortimentet och det var svårt att få tag på. Den röris jag handlade via (för att slippa köpa 50meter) insåg dock precis som jag att det inte är så kul att knöka med 28mm rören i trånga bjälklag. Han skärpte därför till sig och såg till att köpa på sig ordentligt med 25mm. Finns det 25mm rör att köpa skulle
stefos: Hej! är det någon som har någon erfarenhet av Comfortzone. Jag tänkte byta ut min elpanna och har mekanisk frånluft, har kollat runt bland alla tillverkare men dom vekrar ju ge ungefär samma besparing förutom CE50 som verkar ha en bättre teknik. Priset är ju lite högre så det gäller ju att man sparar betydligt mer för att kunna räkan hem denna. Ett annat alternativ är att köra en
CATengustav: Hej. Det huset som min bror bor i har en sån "brunn". Det är ett spett som år 18 meter tror jg och sen är det en "vanlig" brunn med betongringar som är några meter djup så vattnet trycker upp med självtryck och betong ringarna fungerar som magasin sedan har han en pump en bit bort (ca 75meter). Nackdelen är att spetsen slammar igen med jämna mellanrum och då blir kapasiteten sämre typ
JOS81: Någon som vet nån sida där man kan läsa om gammla ved och oljepannor och dess utveckling. Konstruktioner som aldrig lanserades mm.
kalleanka70: Geotec är ju bara en organisation för borrare? Vi kommer anlita ett lokalt bolag som tar hand om vårt problem. Ta in offert på olika leverantörer och jämför. Prylarna är nog desamma?
JOS81: Jag har eldat några loggs i min vedpanna och de verkar ganska effektiva i förhållande till sin storlek...
kalleanka70: Hej! Du kan nog visst lösa infiltrationen, det finns ju en lösning som heter markbädd eller sk INDRÄN moduler som ersätter markinfiltration där marken är dålig. Reningsverk löser dock de flesta problemen och tar dessutom mycket mindre plats! Marknaden för egna reningsverk kommer växa starkt de närmaste åren. Kommunerna är negativa för att det finns en del aktörer med sanslöst
Kulodosa: [citat] Ja det var så El Micke menade, det är inte ovanligt med 2-fas element. Jag tycker absolut att du ska låna en voltmeter och mäta dig fram, oavsett vad som står märkt på elementet. 1fas + 1fas = 400V (2~) / Med jord = 3 ledare 1fas + 1fas + 1fas = 400V (3~) / Med jord = 4 ledare 1fas + 1fas + 1fas + Nolla = 230/400V (3~N) = 5 ledare 1fas + Nolla = 230V (1~N) / Med jord = 3 ledare
Mr_Smurf: [citat] Kanske det, men jag kommer ändå att ta bort ett element för att göra altandörr.. så jag måste ändå anlita någon fackman för att löda ihop rören.
GasGlad: [citat] Haha det felet hade jag också. En termostatblandare till bidén på övervåningen hade fått spel så när jag använde duschen på nedervåningen så blev vattnet iskallt efter ett tag. Kallvattnet gick alltså bakvägen genom bidéblandaren och in på varmvattensidan i duschen. Som jag funderade innan jag hittade felet. ;D Ett enkelt sätt att lokalisera det är är att känna på
GasGlad: [citat] Hehe jag menade allmänt i tråden, det var bara jag som blev lite förvirrad. ???
morsan: Kolla här http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm
knatte: [citat] Visst är han återförsäljare men han har också rabatt på grossistpriserna som bör vara betydligt lägre än vad jag kan köpa in dom för, detta bör väl öka hans inkomst (utan att betala arbetsgivaravgifter etc) Varför jag ställde ursprungsfrågan är just Arnes erfarenhet, jag som köpare måste kunna ha kontroll på prisbilden och inte överraskas av en hög
raj: Hej BJohan, hur går det med din CE 50? Min kommer nästa vecka. Jag är lite orolig för buller från värmepump. Vad har du för erfarenhet med CE 50 och buller? Tacksam för ett svar. Rajiv.