Värme allmänt
Pebbe2: [citat] Ovanst skrev Chabo. Det jag kan tänka mig som tillkommer är olika varianter av spannmålseldning men det är nog en begränsad krets som är intresserade av det. Sen finns ju solvärme också med egna former av bidrag men det är ju mer ett komplement på sommarhalvåret.
Immobil: [citat] Japp, 0,6 står för hur många USgallon som släpps igenom per timme. 80 är spridningsvinkeln i º. H = spridningsmönster där H:et i detta fallet betyder: ihålig oljekon. ;) En bra sida för omvandling av volymer m.m. hittar du här: http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm#vol ;)
jeppe: Det gäller att du gjort många pinnar så att inte duschen förbrukar ditt arbete ::)
El_-micke: http://www.lviprodukter.se/ här har du bra grejor..........inte dom billigaste
Funkybase: Hej alla, Vi är pågång med att bygga ett nytt hus i Göteborgsområdet. Jag tycker att det är väldigt svårt att välja vilket värmesystem. Huset vi funderar på är en sluttningsvilla på 189 kvm. Effektåtgången beräknas vara ca 50-55 kvm, vilket gör att vi behöver ca 10395 kwh för att driva huset. Husfabrikanten levererar normalt en IVT 490, men detta verkar inte jättesmart. Vi har
BJohan: Brukar inte en frånlufts-VP värma både radiator och tappvatten? Ett tips är att titta på en modern form av frånlufts-VP som ger ordentlig värmebesparing, typ Comfortzone.
BJohan: Ta en titt på comfortzone. de är betydligt kraftfullare än traditionella frånluftsvärmepumpar.
Sarastro: Om insatsen inte har en lucka blir det mycket värme för kråkorna. Vi satte in en insats bestående av en rektangulär hopsvetsad plåtlåda med glasförsedda dörrar. Fördel relativt med öppen splis: Ett positivt värmeutbyte ( vekningsgrad >0) Men när elden slocknar i lådan försvinner värmen snabbt. Insatsens massa bör vara stor för att fä stor värmehållningsförmåga. (mängden
gisse: Mmm....blir skorsten å braskamin med fläkt installerat i slutet av november ;D ...å sen nästa år pelletsbrännare (har redan köpt dyr olja för i år ju >:()
Sarastro: Är det moraliskt riktigt att elda upp spannmål. Jag förstår att oljan snart tar slut (30 ...60 år) Och att våra jorbruksprodukter är dyrare än värlsmarknadspriset. Men ändå.. Vi hör om svältande afrikaner. Vore det inte bra att satsa några skattekronor för att hjälpa de svältande .. och oss att hålla öppna landskap ?
BAS: Jag har statistik över temperaturen per timme i Sollentuna. Jag kanske kan bli rik ;D
byggimpert: Skulle kanske kunna vara avluftningen från avloppet, har ni kollat det ??? //Christina.
Kalorina: Nu kanske det går bättre, jag hade kastat om bokstäverna. Är det någon som vet något om detta system?? /Lina
MathiasS: Om du tittar på specifikationen för pumparna så ser du att det inte är så stor skillnad: Vid 0grader in på köldbärare och 35g på framledning: Nibe:17kW med Cop på 4.6 (ex cirkpumpar) IVT: 16,7kw med COP 4,5 Vid 0grader in på köldbärare och 50g på framledning: Nibe: 14,8kw med cop 3,5 IVT: 16,2 kw med cop 3,3 Jag är osäker på om IVT har med c-pumparna i sina siffror men det rör
Eldaren: Hej Den är nog defrosterfunktionen som är igång vilket är helt normalt. Ju fuktigare det är ute ju mer isbildning blir det på ytterdelen vid dessa tempraturer som det är i dagsläget. Det pumpen gör är att kompressorn går "baklänges" så värme bildas på ytterdelen så all isbildning tinar upp ifrån slingorna och rinner ut genom dräneringshålet på ytterdelen. Vänta tills det
Sarastro: Om insatsen inte har en lucka blir det mycket värme för kråkorna. Vi satte in en insats bestående av en rektangúlär hopsvetsad plåtlåda med glasförsedda dörrar. Fördel relativt med öppen splis: Ett positivt värmeutbyte ( vekningsgrad >0) Men när elden slocknar i lädan försvinner värmen snabbt. Insatsens massa bör vara stor för att fä stor värmehållningsförmåga.
MathiasS: Du hittar priser på Nibe och CTC hos www.rinkabyror.se www.varmepump.biz Det ger dig nog en bra indikation på vad en IVT kostar också.
perf: Ett problem kan vara att man har en fönsterbräda som ansluter dikt mot väggen, till exempel de marmorskivor som var populära en tid. Då kommer inte varmluften från radiatorn åt nederdelen av fönstret, och kondensen är ett faktum.
Mjölnaren: Varför inte ett avlopp utan provgropar..... Det finns lösningar som ger kompost som slutprodukt. Ingen markbädd mm...... :D ??? 8) Kolla bl.a den här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1091690250;start=
abel48: Tackar för alla svar. Ska se till att köpa en med hydrometer i alla fall. MVH Anders
Mattias L.: Vi har löst det med hink ;D Tömmer den en gång varannan vecka.
Steff: Har fått uppgifter fr Nunna att beroende på ugn så varierar självklart priset på montering! De tar i snitt mellan 10- 14000 :- för att montera en ugn på en dag!!! Tulikivi tar mellan 5-7000 :- för samma arbete! Plus att alltså massapriset per kg sten är mellan 15-45 % dyrare hos Nunna! Varför denna enligt mig stora skillnad!?
Fasting65: Kan och kan.... Allt går ju, men vattenburen golvvärme har större böjradie samt problemet kan bli att lufta slingan på högsta punkten.
General_Failure: Läs det här dokumentet: http://www.swedgeo.se/publikationer/Varia/pdf/SGI-V511.pdf Det innehåller allt du inte visste att du vill veta om jordvärme. Bland annat ett kapitel om dimensionering.
AndersG: Jo, men man skall hinna läsa oxå.. Var hemma med flunsig dotter ;)