689 läst ·
2 svar
689 läst
2 svar
Re:
"kom inte med (skumt)
Iallfall Har en vedeldad panna som jag har 2 ack tankar till och en laddomat 4030, hade problem med luft tidigare så jag installerade en automatisk avluftningsventil mellan pannans-topp och 1:a ack tanken. Men.............
Funkar inte något vidare "undrar om man kan kolla om automat avluftningsventilen inte fungerar" misstänker att den e fel på.
Eller om man på något sätt kan lufta ur det/hur luftar man bäst ur ett system?
Iallfall Har en vedeldad panna som jag har 2 ack tankar till och en laddomat 4030, hade problem med luft tidigare så jag installerade en automatisk avluftningsventil mellan pannans-topp och 1:a ack tanken. Men.............
Funkar inte något vidare "undrar om man kan kolla om automat avluftningsventilen inte fungerar" misstänker att den e fel på.
intressant fråga du tar upp....jag har nämligen samma problem,har lika utrustning som dej,jag har en gammal diom el o ved panna sen 90 ca till den två borötankar på 500l /st samt laddomat 4030.jag upplever det oxå som jag har luft i systemet men blir ej kvitt den dock har jag inte någon avluftning.Nu är ju inte denna pannlösning någon vidare bra ide som jag har,det blir ju ganska stora förluster inbillar jag mej med att pumpa tillbaka hetvatten från tankarna in i pannan igen,men det är ju definitivt bättre en att elda utan acc eller hur?Min dröm det är att få sätta in en Solo innova från baxi med ca 2-2500liter accar men det är ju en ganska dyr ivestering tyvärr.vad har du för panna? samt hur ligger du i rökgastemp?samt hur ofta får du ellda?jag har ett gammalt hus i jämtland,95kvm på två plan samt källare ganska kall kåk,byggd -57 ingen tillägsiso än men det skall bli har vi tänkt.Isolerade vinden med ekofiber jisses vilken skillnad det blev.hur som hellst vid ca -10 samt vindstilla ute räcker det med att elda en gång per dygn.har monterat en termomatic shuntstyrning oxå och det gjorde sitt till kan man styra ner tempen på returen så spar man mycket värme där samt får en optimal skiktning i tankarna.hur som hellst skriv så jag får höra om ditt system alltid kan vi lära varandra någonting.Thor skrev:"kom inte med (skumt)
lennart
Klicka här för att svara