P
Per-Erik: "Samarbete Vattenfall - TeliaSonera revolutionerar elmätningen i Finland Inom loppet av drygt två år kommer alla Vattenfalls 360 000 nätkunder i Finland att få sin elkonsumtion mätt praktiskt taget i realtid. TeliaSoneras nya elmätningslösning möjliggör automatisk fjärravläsning av kundens elmätare. Under vårvintern 2005 görs provinstallation hos 4000 kunder, och i maj 2005 startar
1 svar · 1,3k läst
P
Per-Erik: [citat] Yepp kräver ju att Vinden är helt vattentät.. vårt o få det om man inte har någon Diff spärr..
12 svar · 2,7k läst
M
mrhuhta: Tackar det var ett uttömmande svar. Jag har vattenburet nere. Jag var bara nyfiken på OM el kunde vara ett alternativ och det var det ju verkligen inte ;D. Skall lägga ner med mina "rebell-fasoner" och finna mig i ledet..20mm cc300 ;D*skämt* Tackar igen, nu vet jag i alla fall lite mer. Ursprungliga planen var att köra vanliga vattenradiatorer även uppe, men nu när vi håller på och
11 svar · 2,0k läst
M
Mangelito: Har i ena rummet någon konstig version av gjutjärnslucka som öppnas då man vill släppa in lite luft. Nu vill jag inte ersätta denna med någon sådan där rund vit historia. Någon som har något tips på en snygg mojäng?
0 svar · 1,6k läst
S
Steff: Någon som har erfarenhet av att importera täljstensugn från Finland? På riktigt alltså. Med riktiga fakta. Hur gör man? Finns det risker? Vem kontaktar man? Har hört att ugnen skall vara typad i Sverige!? Hade en bra diskussion med "pack" tidigare på forumet. Men han försvann bara mystiskt för några veckor sedan ??? Det finns stora pengar att spara om man får en problemfri "resa".
0 svar · 833 läst
M
mathiasosth: Det är ett "vanligt" system med infiltration och 3-kammarbrunn. Pratade med Grundfors igår och de sa att det inte skulle vara några problem, bara att anpassa diameter på tryckslang och pump. Detta för att undvika att det sipprar...i slangen. Jämt och högt tryck så att ledningen inte slammar igen. Avslutar pumpningen med en lite större fördelningsbrunn där vattnet samlas upp och
3 svar · 2,5k läst
S
sirbo: Helt ok jag förstår båda! Frågade en sak och fick svar på två saker. Bor i stockholm/täby i ett hus på 115 m2 plus källare på 65 m2. Gammalt oisolerat hus med en gammal vedpanna aquator (30-40 år) med oljebrännare och elpatroner. Pannan sjunger på sista versen och shunten säckade efter sommaren. Har fått två offerter, en på Nibe 7 (140m) och en på IVT HT 11 (195m). Blev ju lite
7 svar · 1,7k läst
S
sirbo: Behöver hjälp med dimensionering av bergvärme. Gör idag av med el 32000 kwh varav 5000 hushållsel och varav 4000 elvärmegolv, olja 4000 kwh. Kvarstår ett netto motsvarande 27000 kwh. Har i dag gamla stora radiatorer. Har för avsikt att inom 5 år göra en tillbyggnad motsvarande 60 m2 med golvvärme. Dessa förutsättningar har leverantörer fått ta del av. Har fått två offerter en
0 svar · 692 läst
J
jorwes: Kan det vara så att shunten fått spunk och kör ngn form av underhållsprogram? Regulatorer och shuntar kan ha inbyggda motioneringsprogram som öppnar och stänger i syfte att den inte skall "fastna". /Jögga
1 svar · 1,9k läst
S
Steff: Nackdel hos murspisen skulle isåfall vara att den jämförs emot en kakelugn! Inte särskilt rättvist om du förstår vad jag menar? Karl har säkert avsvalningstider på mellan 12 - 20 timmar effektiv värme och murspisen MAX 10 timmar effektiv värme. När jag säger effektiv värme menar jag inte att den är ljummen utan när den ger nyttig värme till huset. Vad skall ni ha den till? Det
1 svar · 3,5k läst
S
snillet: Med fjärrvärme gör du vanligtvis ett av de bästa valen ur både miljö och ekonomisynpunkt. Så e de. Berg VP kan inte bli lika miljövänlig som fjärrvärme så länge vi inte har en enkel och driftsäker och effektiv metod att framställa el miljövänligt så det räcker till alla.
23 svar · 5,3k läst
S
Steff: Jag tror att man skall ha helt klart för sig att huruvida man ska ha separat luft till eldstäder eller inte beror på en mängd olika saker. T e x vad är det för omgivande faktorer i det specifika huset? Är det mekanisk ventilation eller självdrag? Vilken typ av eldstad har man tänkt sig? En liten kamin som eldas ibland och då som stämningsgivare i första hand eller en tung eldstad för
6 svar · 14,1k läst
R
reine73: Jag tycker mig minnas att man kan köpa balar själv och hyra en spruta för att få upp det, och hittar dessutom lite olika varianter på lösull på bal hos olika fabrikanter... Värmekonduktiviteten verkar liggamellan 0,040-0,045 W/m Edit Tittade lite till och inser att utrycket "krattull" antagligen kommer ifrån att det kan krattas ut... "Appliceras med vindsullspruta eller med kratta" så
9 svar · 2,4k läst
C
c_henning: Hej Jag har en kombipanna Focus TMV Ahlfa keram med laddomat 4030 och två acktankar på 750 liter. På vinden har jag ett kärl på 100 liter och som backup kör jag med olja. Detta installerades i augusti och jag tror jag har fått ut all luft. Röret från tankarna som går förbi pannan lutar så det skall lufa sig själv. Har även luftningsnippel på röret. Nu är jag kör med
0 svar · 828 läst
S
snillet: En villa är ju normalt lite mindre än en "fastgihet" som man ofta kallar större hus än villor... även om de nu också ingår i fastigheter. Så med fullt drag på alla termostater brukar enbart inomhusgivare fungera utmärkt i just villor. Maxbergänsning kan man ju sätta till 21 grader eller så för enskilda rum långt från givaren. För människovärme etc. Hus oss varierar tempen från
10 svar · 12,9k läst
H
Honey-Bunny: Ingen annan som har några kloka kommentarer??
2 svar · 2,4k läst
A
AndreasW: Liten tråd ang. uteluft till kamin: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1098768933
2 svar · 1,4k läst
hajof70
hajof70: Finns betongsadlar, t ex Uponor.se http://shop.uponor.se/application?namespace=Catalog&origin=listsearch.jsp&event=link%28cgetProductDetails%29&wlcs_catalog_item_sku=257043
2 svar · 2,3k läst
Ranchn
Ranchn: Det är tur det finns så många kloka huvuden här ute. Ja, skulle jag kunna använda befintlig gänga, så skulle det underlätta. Men saken är den att jag skall byta ut hela systemet, det gamla har frusit sönder. Jag kommer att kapa stigar och returledning från kulvert, för att sedan koppla mig in på dem. Sedan blir det helt ny rördragning. En Gänkloppa kostar ju hur mycket som helst.
4 svar · 7,3k läst
K
kenka: Ska installera ett värmeåtervinnings system i huset. Nu är frågan....måste inluften i rummen sitta i taket? Tänkte kanske det går att få in det i vägg men i takhöjd, skulle förenkla mitt projekt avsevärt då delar av min "vind" flyglarna är i princip omöjliga att komma in i. Tänker att man kan leda fram rören i golvet och upp på vägg. Någon som vet? Eller kan komma med tips.
0 svar · 1,8k läst
A
AndersG: Jag har ett halvplan där vi har elslinga (resten är vattenburet) och den är inte på hela tiden.
1 svar · 791 läst
C
chjo1: Någon som har erfarenhet av IVT luftvärmepump. Kan man verkligen spara så mkt som reklamklamen säger? NgN SOM har den i en sportstuga? Tacksam för synpunkter och åsikter.
0 svar · 769 läst
N
NordiCs: Vi ska bygga ett utvändigt pellets förråd, men jag har inte lyckats hitta några "bra" matnings skruvar. Jag letar efter skryvar som är "fasta" och inte utav "fjäder" modell. Finns det någon som vet vart man kan få tag i "fasta" skruvar till ett hygligt pris ???
14 svar · 4,3k läst
M
mobo1968: Tack och bock! Påbörjar operation "rädda pannan" imorgon.
5 svar · 3,9k läst
S
Steff: Det låter som om ditt hus är relativt sort. Det finns med andra ord 23 000 kWh att leka med då? Visst kan du installera en luft/luftvärmepump. Det kanske är den absolut bästa lösningen för dig i och med att du har elradiatorer. Att konvertera till bergvärme eller luft/vatten pump skulle bli för kostsamt och är inte försvarbart om man ser det på sikt. En luft/luft vp kan köpas idag
1 svar · 1,4k läst
R
Rodge68: Vart får du tag på vibrationsdämpade fötter? Har en Nibe 410 P i ett hus med krypgrund.
6 svar · 12,7k läst
C
ClasL: Hej alla, Har en murad "rörspis" från början av 1900 i mitt torp. Tyvärr har en sten ramlat bort någon gång och den tidigare ägaren har "lappat" slarvigt. Nu undrar jag om ni kan ge mig tips på material jag kan använda till utfyllnad. Hålet är i ett innerhörn, alltså svårt att komma åt, tror inte att jag kan få dit en sten som fyller ut ordentligt. Vad tror ni jag ska använda mig
0 svar · 3,6k läst
Fasting65
Fasting65: Har du en hjärtvägg mitt i huset? Isåfall går bjälkarna tvärs denna hjärtvägg eftersom de vilar på ytterväggen samt hjärtväggen.
4 svar · 3,6k läst
S
snillet: Inte hos min granne som haft det sedan 85 iaf.
4 svar · 6,2k läst
Coolman
Coolman: Du har väl en elmätare som du kan titta på? Allt är relativt men tycker du att 100 kWh/dygn är lagom så får du köra det. Tycker du det är på tok för mycket får du sänka värmen. Dock utgör den ej 100% av el-mätarens siffror. kanske 40-50% beroende på årstid opch hur mycket du drar på de elementen.
1 svar · 866 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.