1 894 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vilket Värmesystem i ett nybygge?
Hejsan! Har rotat runt på detta eminenta forum och fått många bra svar på olika frågor. Nu vill jag egentligen bara höra vad ni tycker om min idé ;D:
Nybyggt hus på sammanlagt 177m2 plus garage 63m2 vidbyggt plus källare 38m2.
Min tanke är att köra golvvärme (vatten) på entréplan samt radiatorer i källaren. Samt bergvärme (IVT Greenline Compact 8Kw) och komplettera denna med en pelletskamin kopplad till vattnet (mantlad tror jag det heter?) för de extra kalla dagarna.
Vill inte köra el överhuvudtaget när det gäller värmen.
Garaget hade jag tänkt grundvärma till +10grader eller så på vintern. Huset kommer att ligga i Roslagen.
Vad tror ni om den lösningen? Någon som har ett bättre förslag? ???
Nybyggt hus på sammanlagt 177m2 plus garage 63m2 vidbyggt plus källare 38m2.
Min tanke är att köra golvvärme (vatten) på entréplan samt radiatorer i källaren. Samt bergvärme (IVT Greenline Compact 8Kw) och komplettera denna med en pelletskamin kopplad till vattnet (mantlad tror jag det heter?) för de extra kalla dagarna.
Vill inte köra el överhuvudtaget när det gäller värmen.
Garaget hade jag tänkt grundvärma till +10grader eller så på vintern. Huset kommer att ligga i Roslagen.
Vad tror ni om den lösningen? Någon som har ett bättre förslag? ???
Varför inte golvvärme i källaren också? Annars krävs olika temperatur på vattnet i de olika systemen.
Radiatorer kan behöva högre framledningstemp än vad VP:n kan leverera (=spetsning med elpatron) om dom inte skall vara allt för stora.
Radiatorer kan behöva högre framledningstemp än vad VP:n kan leverera (=spetsning med elpatron) om dom inte skall vara allt för stora.
Klicka här för att svara