Jag har fått av min visa far tipset om att ställa vatten tempen på 80grader för att undvika legionella bakterier och liknande i husets rör.
Men dör inte dessa redan vid 60 grader?

Samt blir det inte ett ruskigt drag efter olja om den ska upprätthålla 80gradr hela tiden?

Som sagt kör på olja och just nu står tempen på jämna 60 grader.

Vad ställer Ni tempen på?

Mvh
Christer

Jag brukar ha min drifttermostat på 70 grader. Räcker för värme och varmvatten i min panna. När jag eldar med ved håller laddomaten panntemperaturen mellan 60 - 100 grader

Kanon länk, gav all info som behövs.. :D

//Christer

Det finns ytterligare en anledning till att ha högre temperatur i pannan och det är förslitning av pannplåten genom kavitation.
Detta var ett stort problem under 60 och 70 talet när man byggde en del oljepannor med tunnare plåt än vad man gjort tidigare. Alltså man fick samma problem som stora fartyg har med sin propellrar som slits (på baksidan) av kavitation. Skulle tro att det finns info beträffande vad kavitation är om man söker på nätet.
Om jag minns rätt så hade man kommit fram till att det var framför att i temperaturområdet 60-70 grader C på pannvattnet där kavitationen blev som störst. Och det fanns då pannmodeller som det gick hål på innan de var 5 år gamla. Framför allt om dessutom panntillverkaren hade gjort dåliga materialval.

Hemmakatten
Med en högre vattentemperatur räcker varmvattnet i dusch och kranar längre. Det borde ju dessutom vara så att om vattnet är varmare så tappas det mindre varmt vatten ur pannan, dvs mindre kallt vatten fylls på som tar kortare tid att värma upp. Säger mitt sunda förnuft i alla fall. Eller? :D

Hemmakatten skrev:
Med en högre vattentemperatur räcker varmvattnet i dusch och kranar längre. Det borde ju dessutom vara så att om vattnet är varmare så tappas det mindre varmt vatten ur pannan, dvs mindre kallt vatten fylls på som tar kortare tid att värma upp. Säger mitt sunda förnuft i alla fall. Eller?  :D
8) Du är så klok, så jag kunde inte sagt det bättre själv. ;D ;)

Är där inte ytterligare en aspekt att hålla det runt 80 grader? Nämligen att skorstenen mår bäst om man håller ca. 80 grader... ???

wertok skrev:
Nämligen att skorstenen mår bäst om man håller ca. 80 grader...  ???
Jovisst är det så. Några bekanta till mig fick bassning av sotaren för att de höll för låg temp på pannan.;)

Hur LÅGT kan man skruva ner pannan när man är bortrest då? *känns lite aktuellt för vi åker i natt*

sätt den på 40 grader om det inte skall bli mycket under noll räcker det gott

El_-micke skrev:
sätt den på 40 grader om det inte skall bli mycket under noll räcker det gott
Ah, då vrider jag upp den en bit, hade ställt den på 35... ::) Och svärisarna kommer och tittar till huset också, så de märker väl om det blir för kallt. (de bor grannar så de kommer två gånger om dan och matar och släpper in och ut katterna) Vi kommer inte tillbaka förrns slutet av november och då kan det ju faktiskt ha blivit smällkallt om man har otur!

Tack för hjälpen!

Hmm, snackar vi om panntemperatur eller temperaturen för varmvattnet? ::)

GasGlad skrev:
Hmm, snackar vi om panntemperatur eller temperaturen för varmvattnet?  ::)
Tjaaa du.... :-[ Det vet jag inte, det är ett vred med en temperatur på! *S* Varmvattnet värms inne i pannan, så det torde vara samma eller? Har ingen separat VVB.

Sophia skrev:
Hur LÅGT kan man skruva ner pannan när man är bortrest då? *känns lite aktuellt för vi åker i natt*
Om man eldar i pannan ska man nog inte ställa panntempen under 60. Det finns nämligen en viss risk att rökgaserna kondenserar inne i pannan och då börjar pannan rosta i eldstaden och konvektionsdelen. Jag är inte helt hundraprocentigt säker på vilken daggpunkt som röken från en oljepanna har, men jag har för mig att det är ungefär 55-60 grader.

sveno skrev:
Om man eldar i pannan ska man nog inte ställa panntempen under 60. Det finns nämligen en viss risk att rökgaserna kondenserar inne i pannan och då börjar pannan rosta i eldstaden och konvektionsdelen. Jag är inte helt hundraprocentigt säker på vilken daggpunkt som röken från en oljepanna har, men jag har för mig att det är ungefär 55-60 grader.
Oj jag kanske skulle tillägga att det är en oljepanna men att vi kör med el just nu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.