9 246 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Vatten via "spett" ?
Jag tror att det är en teknik man använder när det är för djupt till vattnet för att gräva, men för löst för att borra. (För långt till berg)
Men driver helt enkelt ner perforerade rör i marken. Rören är ganska grova, som foderrör ungefär.Grundvattnet rinner in i röret och sen pumpar man upp det som vanligt.
Tror jag . Inte säker.
Men driver helt enkelt ner perforerade rör i marken. Rören är ganska grova, som foderrör ungefär.Grundvattnet rinner in i röret och sen pumpar man upp det som vanligt.
Tror jag . Inte säker.
Kalle dussin är nog inne på rätt spår. Det korrekta namnet på en sån här brunn är rörbrunn eller kanske rördriven brunn. Det är det billigaste sättet att anlägga en brunn, men funkar bara under rätt förhållanden (poröst vattenförande skikt på måttligt djup). Det går i och för sig att driva ned spettet väldigt djupt, men vanligtvis är röret bara 50 mm så man får knappast plats med en dränkt pump, vilket i så fall begränsar djupet till max 9 meter.
Hej.
Det huset som min bror bor i har en sån "brunn". Det är ett spett som år 18 meter tror jg och sen är det en "vanlig" brunn med betongringar som är några meter djup så vattnet trycker upp med självtryck och betong ringarna fungerar som magasin sedan har han en pump en bit bort (ca 75meter). Nackdelen är att spetsen slammar igen med jämna mellanrum och då blir kapasiteten sämre typ var fjärde år, då får man ta ut en spolbil som kan skicka ner en iller och spolarent röret.
Annars har det funkat bra det var i alla fall en billig lösning.
Det huset som min bror bor i har en sån "brunn". Det är ett spett som år 18 meter tror jg och sen är det en "vanlig" brunn med betongringar som är några meter djup så vattnet trycker upp med självtryck och betong ringarna fungerar som magasin sedan har han en pump en bit bort (ca 75meter). Nackdelen är att spetsen slammar igen med jämna mellanrum och då blir kapasiteten sämre typ var fjärde år, då får man ta ut en spolbil som kan skicka ner en iller och spolarent röret.
Annars har det funkat bra det var i alla fall en billig lösning.
Klicka här för att svara